Vilka Telisar?

freeride_nu

Aktiv medlem
Vilka Telisar?
Hejsan
Efter att ha åkt vanliga skidor i 20 år så provade jag telisar för första gången i vintras, så nu måste jag nog köpa mig ett par. Frågan är vad man ska köpa för något. Ska man satsa på en vanlig friåkningsskida(typ El Camino) och montera telisbindningar på eller ska man köpa en "riktig" telisskida? Jag har fått för mig att en friåkningsskida är lite stadigare, men jag vet inte.

Vilka Telisar?
Du har rätt i det du säger att en friåkningsskida är lite stadigare, både i pist och offpist. En telisskida är däremot mjukare och lättare att svänga med i pist. Om du vill åka i alperna är en friåkningsskida att föredra, stadigare på opistad snö. Speciellt eftersom jag faktiskt har ett par splitternya El Camino att sälja om du är intresserad. Annonsen finns på annonsavdelningen på freeride.

Mvh Eric Spongberg

Vilka Telisar?
Hej Tobbe!

När jag började åka telemark för 14 år sedan var det låga skinnskor och skidor med turmått som gällde (65-55-60). Att försöka tygla ett par hårda alpina skidor med dessa skor var i det närmaste omöjligt.

I dag när de flesta telemarksåkare kör med höga plastskor är situationen helt annorlunda. Mycket lite skiljer idag en avancerad telemarksskida från en alpin skida. Jag kör själv med ett par Salomon X-Scream Series vilket är den absolut bästa telemarksskida jag någonsin kört på. Läs min recension. (Om man monterar telemarksbindningar på en alpin skida blir det en telemarksskida... eller hur?)

Med höga plastskor och plattor under bindningen går det idag bra att köra på de flesta alpina konstruktioner. Och jag vill påstå att åkkänslan mellan hur man upplever en skida som telis och alpint inte skiljer sig så mycket. Dvs. gillar du en skida med fast häl kommer den antagligen att fungera även som telisskida. Är man inte mycket stark och teknisk kunnig bör man dock undvika racingmodeller och istället sikta på en modern lättåkt och mjuk friåkningsskida.

Nackdelen med alpina skidor är att de ofta är förhållandevis tunga och inte direkt anpassade till toppturer, eller som amerikanarna säger Back Country. Men om du prioriterar utförsåkningen är alpina skidor ofta ett bra val.

Läs mer i ämnet på Utsidans Telemarksforum. http://www.utsidan.se Du kan också hitta en hel del matnyttigt i det "gamla" forumet på denna sajt där undertecknat skrivit en hel del i ämnet ...

MVH/ :-) MM

Tillbaka
Topp