Lättare bindning än shift är väl första steget, som du identifierat. ATK är sällan fel, så lätt som du vågar egentligen (eller om du har DIN-krav på mer än 10 måste du såklart ta hänsyn till det).
När det gäller skidor har jag rejält mycket erfarenhet av Zero G 95. Det är riktigt kompetent "verktygsskida" som ger mycket tillbaka, men är mycket oförlåtande. Om jag sammanfattar den i några punkter:
- Den är ganska lätt att alltid köra "guidesväng" med, så man kommer ner för "allt" utan problem om det kniper
- Om du gillar brantåkning är den löjligt lätt att hoppsvänga med eftersom vikten på den är så låg
- Om du gillar att åka med driv i lite fastare före (eller pist) så ger den väldigt mycket tillbaka, även jämfört med andra, tyngre, skidor i liknande bredd-segment, det är rejält svung i den och det går att ladda upp mycket energi i skidan som poppar tillbaka ordentligt när du byter kant
MEN
- Det är väldigt oldschool-shape på den, åkstilen i mjukare före måste ibland anpassas därefter (kräver högre fart för att kunna surfa, alternativt gå over på oldschool-pumpning)
- Den mycket lätta egenvikten gör den nervös i ojämn snö, det krävs inte så mycket för skicka en skida åt sidan helt enkelt. Jag drog på mig ovanan att åka med alldeles för brett mellan benen pga det - inga problem att jobba bort såklart men värt att tänka på om du börjar åka mycket på en väldigt lätta skida.
- Den är generellt en extremt oförlåtande skida. Inga problem i guidesväng eftersom den är så pass kontrollerad, men om du ens tänker tanken felskär eller bakvikt när du kör med driv kommer den känna lukten av det och se till att du kommer ihåg att sånt ska man inte ens fundera på i förbifarten.
Det var min primära skida i många år, och om jag ska ut på större grejer är det fortfarande min goto, jag vet att den hanterar precis allt. Jack of all trades, master of none så att säga.
Nu för tiden så kör jag dock absolut mest på en 105-skida, specifikt Extrem Fusion Ultra Carbon. Synd att Extrem inte gör den skidan längre, IMO är det nog
den optimala freetour-skidan för nordnorge, norges västkust eller alperna (i alla fall om man bor i området, se nästa paragraf).
Dock har jag stor möjlighet att välja vilka dagar jag åker skidor eftersom jag bor i Tromsø, så när det är uppenbart dåligt före eller kasst väder så gör jag helt enkelt annat som behöver göras i livet. Som veckoresare kan prioriteringarna se annorlunda ut - jag vet hur det var för mig när jag levde det livet att jag gärna var ute oavsett förhållanden eftersom jag visste att det var en av 10 skiddagar jag fick det året.
Sen har det ju att göra med så mycket annat också. En smalare (och kortare, lite mer bakmonterad) skida kommer väga mindre, speciellt när det är snö på dem, och stighudarna kommer väga mindre, speciellt när de är blöta. De kommer vara lättare att gå på skrå med och lättare att göra kickturns med. De kommer vara mindre bångstyriga om du bär dem över axeln för en kort bootpack, eller om du ska boota längre och har dem på ryggsäcken. Med undantag av, möjligen, att spåra i riktigt djup snö (men jag är inte helt säker på det heller alltså) är precis alla aspekter av själva turandet långt mycket mer njutbart med en mindre skida. Jag kör det absolut mesta på en 105-skida i 186-längd som är ganska mittmonterad, men varenda gång jag gör en kickturn så skulle jag mycket hellre haft 95-skidan i 178-längd.
TL;DR Jag försöker slå rekort i hur många ord jag kan använda för att skriva ett svar som egentligen inte hjälper OP särskilt mycket i sin fråga :P