Vilka topptursskidor?

Ösisem

Medlem
Vilka topptursskidor?
Dags att införskaffa topptursskidor, och vill be om lite input! Kommer användas mest i norden, så tänkt 95-100mm, men målet kommer ju ändå vara bra utfördåkning, och att jaga puder, så jag funderar på om 105-107mm ändå skulle vara bra? Planen är en ATK bindning.

Åker idag mest på ett par gröna QST 106, med shift, som ju är ganska tunga, och vill förstås minska vikten rejält.

Har tittat på bla
Black crows Camox freebird (95mm)
K2 wayback 106
Atomic backland 102
Blizzard Zero G 105
Blizzard Zero G 95

Tittat på t.ex. https://www.outdoorgearlab.com/topics/snow-sports/best-backcountry-skis där åtminstone några av dessa hyllas.

Har ni input, vore det kanon!

Vilka topptursskidor?
94W skulle jag själv ta pga. lämplig längd..

Ripstick 94 w utan tour om man vill prioritera utför.

Båda modellerna är samma skida som herr modelerna. Rekommenderade monteringspunkt kan skilja 1cm(+1cm på dam modellen)

Och bra bindning som passar.

Senast ändrad:
Vilka topptursskidor?
Lättare bindning än shift är väl första steget, som du identifierat. ATK är sällan fel, så lätt som du vågar egentligen (eller om du har DIN-krav på mer än 10 måste du såklart ta hänsyn till det).

När det gäller skidor har jag rejält mycket erfarenhet av Zero G 95. Det är riktigt kompetent "verktygsskida" som ger mycket tillbaka, men är mycket oförlåtande. Om jag sammanfattar den i några punkter:
  • Den är ganska lätt att alltid köra "guidesväng" med, så man kommer ner för "allt" utan problem om det kniper
  • Om du gillar brantåkning är den löjligt lätt att hoppsvänga med eftersom vikten på den är så låg
  • Om du gillar att åka med driv i lite fastare före (eller pist) så ger den väldigt mycket tillbaka, även jämfört med andra, tyngre, skidor i liknande bredd-segment, det är rejält svung i den och det går att ladda upp mycket energi i skidan som poppar tillbaka ordentligt när du byter kant
MEN
  • Det är väldigt oldschool-shape på den, åkstilen i mjukare före måste ibland anpassas därefter (kräver högre fart för att kunna surfa, alternativt gå over på oldschool-pumpning)
  • Den mycket lätta egenvikten gör den nervös i ojämn snö, det krävs inte så mycket för skicka en skida åt sidan helt enkelt. Jag drog på mig ovanan att åka med alldeles för brett mellan benen pga det - inga problem att jobba bort såklart men värt att tänka på om du börjar åka mycket på en väldigt lätta skida.
  • Den är generellt en extremt oförlåtande skida. Inga problem i guidesväng eftersom den är så pass kontrollerad, men om du ens tänker tanken felskär eller bakvikt när du kör med driv kommer den känna lukten av det och se till att du kommer ihåg att sånt ska man inte ens fundera på i förbifarten.
Det var min primära skida i många år, och om jag ska ut på större grejer är det fortfarande min goto, jag vet att den hanterar precis allt. Jack of all trades, master of none så att säga.

Nu för tiden så kör jag dock absolut mest på en 105-skida, specifikt Extrem Fusion Ultra Carbon. Synd att Extrem inte gör den skidan längre, IMO är det nog den optimala freetour-skidan för nordnorge, norges västkust eller alperna (i alla fall om man bor i området, se nästa paragraf).

Dock har jag stor möjlighet att välja vilka dagar jag åker skidor eftersom jag bor i Tromsø, så när det är uppenbart dåligt före eller kasst väder så gör jag helt enkelt annat som behöver göras i livet. Som veckoresare kan prioriteringarna se annorlunda ut - jag vet hur det var för mig när jag levde det livet att jag gärna var ute oavsett förhållanden eftersom jag visste att det var en av 10 skiddagar jag fick det året.

Sen har det ju att göra med så mycket annat också. En smalare (och kortare, lite mer bakmonterad) skida kommer väga mindre, speciellt när det är snö på dem, och stighudarna kommer väga mindre, speciellt när de är blöta. De kommer vara lättare att gå på skrå med och lättare att göra kickturns med. De kommer vara mindre bångstyriga om du bär dem över axeln för en kort bootpack, eller om du ska boota längre och har dem på ryggsäcken. Med undantag av, möjligen, att spåra i riktigt djup snö (men jag är inte helt säker på det heller alltså) är precis alla aspekter av själva turandet långt mycket mer njutbart med en mindre skida. Jag kör det absolut mesta på en 105-skida i 186-längd som är ganska mittmonterad, men varenda gång jag gör en kickturn så skulle jag mycket hellre haft 95-skidan i 178-längd.

TL;DR Jag försöker slå rekort i hur många ord jag kan använda för att skriva ett svar som egentligen inte hjälper OP särskilt mycket i sin fråga :P

Vilka topptursskidor?
Jag har en ATK R13 Evo monterad på ett par BC Camox freebird. Har visserligen bara 4 dagar på dessa, men jag trivdes oerhört bra med dem. Lätta som fan, men fint flyt i det lilla pudret jag fick åka på i Jotunheimen.

Vilka topptursskidor?
Sen finns ju en av mina favvo skidor jag måste tipsa om BC Navis Freebird. Lite bredare o lite mjukare än Camox, bra på det mesta inte bäst på något, dessutom är den ju grön o alla vet ju att grönt är skönt! Jag kör mina i skandi set up 179 långa med quiver killers så jag kan hoppa mellan atk och en shift.

Vilka topptursskidor?
Jag köpte ett par Kästle TX99 med ATK riader 13 evo och är extremt nöjd. Använt dessa ett antal turer, pistnära offpist och pist i Courmayeur med omnejd, så de får väl anses ordentligt utprovade.
Jag kan i princip köra dessa lika hårt som mina Sender 118 med Tecton bindningar, men de är 1kg (!) lättare per fot. De blir inte stökiga i hög fart och dåligt underlag. Är det hårt underlag hänger de inte riktigt med, men det beror antagligen på att jag inte har monterat "hälklossar" så att det flexar i bindningen. Men om man monterar dessa klossar blir det bättre men det är viktigt att pjäxorna är helt fria från snö, annars låser hälen inte helt. Det kan vara svårt att se till i alla lägen.
De är dock (så klart) inte lika robusta som de tyngre skidorna och betydligt enklare att förstöra.
Jag provade även Camox freebird innan köp, det är också en bra skida.

Vilka topptursskidor?
Har jobbat senaste tre-fyra vintrarna på Zero G 95 (ink. Dynafit superlite 150) och håller helt med @RandoScando att det är en väldigt kompitent skida i segmentet, som även faktiskt kan "prestera" någon sväng även i pisten (vilket egentligen är orelevant för den typ av skida...).
För sin vikt så är den Riktigt kul i lite djupare snö, stabil och pålitlig i brant skitsnö men framför allt lätt utifrån sina dimensioner. Och lätthet skall aldrig underskattas :cool:

Håller dock inte riktigt med att den är "mycket oförlåtande". Jag såklart inte att det är fel, men min känsla är att den åtminstone kan förlåta en hel del. Kan dock vara att jag jämför dem mycket med mina Dynafit Blacklight 88, som är än mer oförlåtande, men alltid pålitliga i alla typer av snö.

Börjar egentligen bli dag för mig att byta vidare från min Zero G 95 i jobbet, men jag kommer klamra mig fast så länge det går!

Vilka topptursskidor?
Tack för fina svar! Ska kolla på de skidor ni lyfter fram! Erfarenheter av flera av skidorna någon?

Gillar surfiga skidor i lössnön, och är zero G oförlåtlig låter det tufft. Låter som att zero G kan kräva lite väl mycket av mig i så fall, en skåning som åker 2-3 veckor om året.

Min erfarenhet uppför sträcker sig också endast till 106mm midja...
Hur mycket jobbigare upplever ni att det är att gå uppför /skråa med skidor över 100mm är mot under 100mm?

Vilka topptursskidor?
Åker man bara 2-3 veckor om året borde man välja skida efter det mest vanliga föret och inte det man vill ha. Åker man i norden är det då inte midjedjupt puder. @RandoScando är ju ute mycket mer än många av oss, så man ska nog lyssna bra där. Personligen har jag aldrig förstått mig på skidor över 100 mm i scandinavien, framförallt om man håller på med "vanlig" åkning utgåendes från södra sverige. Realistiskt åker man väl till Jämtland då? Jag skulle aldrig släppa med mig en 105 mm skida uppför bara för att få 2 sväng i djup puder och 28 i hård, vindpåverkat där en 95 mm skida hade funkat hur bra som helst.
Bilzzard Zero G 95, som beskrevs väl redan, är en av de bästa lätta skidor jag åkte på. Tycker det är en ganska typiskt Blizzard. Dvs den har otroligt mycket att ge och kan kräva massa av en åkare, men det går att slöåka ändå. Det är en traditionell skida, som jag tycker är bra i Scandinavien. Är ju ändå rätt ofta vindpåverkat och hård. Vill man har lite mer "modernare" shape är Extrem Fusion 95 Carbon en rolig och lätt skida också.
Vill man sätta riktig prio på nerför tycker jag att man kan fundera på att ta tyngre skidor och sätta en bra och lätt bindning på. Klart det ska passa ihop, men går att spara en del vikt där. Själv kör jag alla "kortare" (dvs dagsturer) med min gamla Bonafide med Tecton. Inte lätt, men otroligt roligt på vägen när där man kan trycka på oändligt i "nordiska" förhållanden.

Vilka topptursskidor?
Skidor är ju väldigt personligt, men efter att ha turat i många år, mest i Skandinavien, har jag kommit till vissa slutsatser (som kanske är uppenbara). Om man går runt 1 000 höjdmeter eller däröver så spelar vikt roll. Lättare skida = trevligare dag uppför.

Min egen kravspec är <1500 gr, helst <1 400 gr. Det kan man uppnå genom att välja en lätt modell och/eller korta längd/bredd. En kortare skida är också enklare och trevligare att hantera i branta lappkast eller om de ska hängas upp på ryggan. Därför ligger jag längdmässigt strax under min egen längd.

Vad gäller bredd så har jag gått ner från 105 mm till 100 mm. Jag gillar viss bredd för utförsåkningens skull och ibland får man faktiskt några pudersvängar. Tycker dock inte att 105 är något problem på isiga skin tracks (även om en smalare skida är bättre.

Jag har också gått från en radie på 23 m till 16.4 m för att jag prioriterar en mer lättsvängd skida eftersom det passar min åkstil på topptur, dvs lägre fart och fler svängar, men det är personligt. Det kan vara en marginell nackdel men mycket radie på en isig skin track eftersom mittpartiet på skidan inte får lika mycket kontakt med snön, men med lite medvetenhet om detta och noggrannhet så löser man det.

Med allt detta sagt åker jag själv nu på en G3 Seekr, 170 cm, 100 mm, radie 16,4m och 1390 gr som jag är mycket nöjd med. Frugan har en G3 Findr.

Om man kan tolerera lite mer vikt och kanske lite bättre utförsegenskaper så är mina barn (23 och 25 år, fd raceåkare) väldigt nöjda med sin Nordica Enforcer Unlimited med måtten 172 cm, 104 mm, 16,5m och 1650 gr

Vilka topptursskidor?
Hur mycket jobbigare upplever ni att det är att gå uppför /skråa med skidor över 100mm är mot under 100mm?
Hur långt är ett snöre? Beror alla möjliga externa faktorer, allt från hur snön är och hur välsatt spåret är till vilka pjäxor du har och hur god din teknik är. Det är jobbigare, att kvantitativt utvärdera det är helt omöjligt.

Tänk dock på att du kommer spendera fruktansvärt mycket mer tid uppför än nerför, speciellt om du inte turat så mycket förr. 4h tur för 30m åkning är inte en onormal utväxling.

Vilka topptursskidor?
Jag har också gått från en radie på 23 m till 16.4 m för att jag prioriterar en mer lättsvängd skida eftersom det passar min åkstil på topptur, dvs lägre fart och fler svängar, men det är personligt. Det kan vara en marginell nackdel men mycket radie på en isig skin track eftersom mittpartiet på skidan inte får lika mycket kontakt med snön, men med lite medvetenhet om detta och noggrannhet så löser man det.
En kortare radie gör inte skidan mera lättsvängd på offpist. Du carvar inte dina svängar och en tajt radie kan göra skidan mera hooky.

Vilka topptursskidor?
Jag kastar helt oblygt in Blaze 94.
Varför det då?
Därför att det är en jäkla kul skida att åka på. Ganska lätt uppför, nått hekto + men utför där börjar det roliga.
Jag har 86:an med Alpinist på. Bytte från Backland 85 som är lite lättare men pisstråkig utför, helt stendöd.
Nä, det ska vara skoj att åka lagg.

Vilka topptursskidor?
Bilzzard Zero G 95
Jag känner dock inte igen att den är oförlåtande utan skapligt lättåkt enligt mig i. Och även bland mina vänner som kör på dom som är både lättare och lugnare än mig.
Jag har en äldre modell Bilzzard Zero G 107? Som jag jag köpte beg i våras och tyckte kunde va kul OM det mot förmodan skulle vara sådan snö som man önskar att det alltid är. Men verkligheten är inte så. Jag skulle aldrig våga ta bara den med mig på en skidhelg då skulle jag alltid välja G95 men oftast får det platts två par skidor och då kommer det bli dom två om det är toppturer som skall göras. Typ Hemsedal där det faktiskt ligger löst och djupt i skogen ofta men hårt ovanför trädgränsen.
Och vist är det bättre surf i G 107 än G 95 i vårslask eller nu sommar snön och den bär bättre i på branta skrå uppför i sockersnö.
Idag när vi åkte uppe i Jotunheim skulle det nog varit ett bättre val för 95% av åket än G 95.
Men då jag bara tog med ett par skidor på denna resan så blev det G 95
Å så gjorde även mitt skidsällskap men hon köpte ett par nya skidor nu på resan som hon givetvis ville provköra.
Ett par Völkl Blaze 106 å hon är lätt så hon flyter som ett popcorn oavsett 😂

Bilagor

• 20250619_153152.webp
    20250619_153152.webp
    178 KB · Besök: 90
  • IMG-20250619-WA0043.webp
    IMG-20250619-WA0043.webp
    137.3 KB · Besök: 86
  • 20250619_135743(1).webp
    20250619_135743(1).webp
    783.2 KB · Besök: 89
Vilka topptursskidor?
Jag är väldigt nöjd med mina Armada Locator 96, kör med atk 12. Tycker du ska gå på så lätt skida som möjligt, det är fantastiskt att komma upp och inte vara trött. Funderar på att komplettera med ett par Locator 104 om jag hittar på bra rea i sommar. Mina Bent 110 med shift är inte roliga att gå med längre när jag använt Locator 96...

Vilka topptursskidor?
Tycker inte du skall stirra dig blind på vikt om du inte skall gå flerdagsturer, eller långa anmarscher. Jag går på ett par Icelantic Nomad 105, 191cm långa med Marker Duke PT. Tunga som attan men det är bara att bygga lite lårmuskler så funkar det prima. Sedan har du 100% bomb proof skidor på nedvägen var du än är, och bindningen tjuvsläpper aldrig.

Tillbaka
Topp