Vilka twintips ska jag köpa?

Bodellan

Ny medlem
nu äre dags för nya lagg igen..

ja ska köpa nya twintips.. jag är 186 lång och väger 80kg..

är väl rätt ok i åkniningen, åker mycket i pist och ska väl leta mej in i parken och ut i offpisten lite mer nu..:P

Tänkte inte lägga så enormt mycket pengar på dom..

är väldigt sugen på Völkl Dogen.. kan dom vara nått?
k2 fujative.. kan det vara ett alternativ?

/Danne

är också sugen på ett par Dogen, men jag tror inte dom är nån speciell höjdare i pisten men i parken funkar den säkert bra ( nån som har kört såna? ) om du ska ha en twintipskida som fungerar bra i pist så är mojo skidorna bästa alternativet, men då går man ju upp en prisklass.

Danne, snacka om att du är ute i helt fel riktning!!! Dogen och Fujative är skidor helt inriktade på park. DU med dina 80 kg kommer gråta blod när du carvar i pisten...

Du skall helt klart ha ett par styvare twintips om du vill kunna dra på lite i pisten. Då är det MoJo, Karma och liknande... Hmm, ganska svårt att name-droppa styva twin-titts..

Hur mycket kommer du ägna åt pist/park/puder, uppskatta i procent. Mitt tips om du gillar lite snabbare piståkning och puder är att gå uppåt 90mm i midjan. Då är MoJo90 ett ruggit bra alternativ, men priset blir därefter...

Exakt hur jäkla snål har du tänkt att vara? 4k? 5k?

thx för svaren... jo jag har ju sett att dogen verkar vara inriktade mycket på park... det lär ju inte bli mer än 50% i park med dom...

Carled: jo runt 4-5 papp tänkte jag väl lägga... Vad tror du är bäst för mig då?

om du ska lägga ut 4-5 tusen så kan du få en riktigt bra skida om du beställer från sport-conrad då kan man nästan få vilken man vill förutom de allra dyraste. jag kör me ross scratch fs 174 och jag tycker att det är en riktigt bra skida jag har desvärre inte hunnit köra riktigt hårt i pisten med den men du kan ju kolla runt på olika skidrecensioner här på freeride och se vilka som verkar bäst. tyvärr så hade sport-conrad fortfarande slut på look bindningarna senast jag kollade och hade bara marker kvar. har inte själv kört på marker men den allmänna uppfattningen om dom här på FR är inte så positiv, vilket den däremot är om look och det håller jag med om, det är en ruskigt bra bindning, så om du ska beställa från sport-conrad så kan det vara värt att vänta på den. du kan ju skicka ett mail och fråga om och när dom kommer att få in dom. Om dom inte kommer att få in några look eller om du inte ids vänta så ska du nog köpa den dyrare av de två marker de har alltså den som går upp till DIN 14

Dynastar Nothing but trouble kanske skulle vara något att kika på du var ju ganska lång och s-c hade inte så många modeller runt 180 cm dom finns i 182 och kostar 339 euro med den dyrare bindningen och frakten går på 22 euro så du har dom hemma vid dörren för ca 3500 kr.

... nu är det så att vi kanske har lite olika förutsättningar.. men jag är ca. 175 cm lång o väger 60 kg.. för mej så funkar dugen(169:orna) perfekt, både i park och pist!
och för 4000 tycker ja att dom e klart över förväntningarna.. men o du är väldigt "aggresiv" i din åkning i piste så tycker ja att du ska satsa på völkl karma 177:D

fujative därimot är en "gay-skida"haha

10 cm längre och 20 kg tyngre har ganska stor betydese.. dogen kommer nog att bli väldigt mjuk och fladdrig och hur lång är den längsta längden?

scott p3 184
dom är grymma över hela berget.. (såvida du inte ska åka 2-3m puder i alaska)
mycket vridstyvare än vanliga tvin vilket gör att kantgreppet blir as bra.

Jag vill fortsätta och propsa på en skida i 90mm-segmentet, man har grymt mycket åkglädje att hämta där, och så jäkla mycket förlorar man itne i parken...

För 5000:- får du grymt mycket skidor på SC, så jag vill att du skriver exakt vad du vill kunna göra med skidan ur pist-park-puder synvinkel, vilka krav skall du ha? Är det typ kunna glida runt i blåa pister i 20km/h, dra en 180/360 då och då, och köra lite bredvid liftspåret? Isånnafall fungerar alla skidor! Men beskriv mer exakt vad du skall göra, för då kan vi hjälpa dig bättre!

Och den där med bidningar, du skall helt klart ha M14, M12 är inget va om du är så pass tung som du är... Sen så verkar det vara bättre kvalitet på M14 än M12...

okejokej, tack för tipsen :)

jag ska provåka ett par Ross, scratch fs 174:or imorgon så får vi se, det kanske blir dom :)

Tillbaka
Topp