Vilka Twintips???

JeyBee

Ny medlem
Vilka Twintips???
Hej...
Jag har åkt ganska mycket alpint tidigare och hoppat lite men jag vill ju börja hoppa och trixa på riktigt nu.
Eftersom att jag är den vildare typen som far hit och dit och upp och ner och baklänges så fick jag svaret Twintips!

Någon som har något bra tips på vilka som passar för både vanlig alpin åkning i pist och i högre hopp för svårare trix?

Ge mej namnet på dom och vad som gör dom speciella och bra!
Vore jäkligt sjysst så jag kan sätta igång och prova!?

Tar också gärna emot tips på hur långa dom ska vara om jag är 170 lång, väger 60kg åker över medel och överallt...

Hoppas på bra svar!
Ciao

Vilka Twintips???
tyvärr så funkar inte 1080 skidan för dej. eftersom du vill göra svårare trix så kommer den inte hålla. den klarar bara lätta trix som mutegrab.
du är ju trots allt den vildare alpintypen.

snaken

Vilka Twintips???
teneighty är utsedd till den bästa jibbskidan så snaken du kan inte säga att det inte går att göra svårare trick med dom. Annars är ett bra alternativ scratch bc som är den bästa allroundskidan för duktiga åkare.

Vilka Twintips???
Scratch BC, MoJo, PR eller Trouble maker såklart =) Tm er iofs lite väl smal.. själv gillar jag inte 1080 så värst mkt o jag er 170 lång o väger 70 kg o har ungefär samma förutsättningar

Vilka Twintips???
jag var lite ironisk HANK med att man bara kan göra en mutegrab. de går säkert att t.om göra en 360 med dom.

snaken

Vilka Twintips???
scratch bc funkar alldeles utmärkt. riktigt bra t.om.

du kan ju leta efter lite recensioner i t.ex åka skidor o andra skidmagasin så får du se :) bra kritik kan jag lova.

Vilka Twintips???
Har ungefär samma proportioner som dig och har ett par Mad_trix, de funkar utmärkt för mig som är nybörjare, men jag tror att de kommer att hänga med rätt bra när jag utvecklas också. De kostade ju bara 2500:- med bindning och jag har ännu inte hittat några nackdelar med skidorna.

Om jag skulle byta skidor skulle det nog bli till ett par rossignol scratch, de ser sköna ut.

Vilka Twintips???
540 så klart;) Stabila för lite mera nybörjare. Har också kört mycket alpint och sånt och d här är ett mycket bra lagg att börja vänja seig med. TwinTips är ju lite fladrigga (alla)

Hare!!

Vilka Twintips???
Salomon teneighty!!!!!, klockrent. n helt fantastisk skida!!, jag tycker de e den skönaste skidan i år när de gäller hoppning den e så följsam o bra. lycka till

Vilka Twintips???
Att alla twins är sladriga är en sanning med modifikation (lögn). OM du ska köra hårt ska du ha en styv skida, tex Völkl V-pro, förmodligen den BÄSTA allround skidan, köp den i 170 gärna fjolårets om den finns kvar (snyggare grafik)

Vilka Twintips???
kostar Mad_Trix bara 2500:- med bindning?? jag tänkte köpa ett par twintips och ha till nästa säsong då jag ska till alperna.... (är egentligen snowboardåkare men tänkter köra både och)...... vad rekomenderar ni för mig?? jag har åkt skidor förut, fram tills att jag va 12 år.....vad ska man ha för pjäxor till som är sköna??

peace

Vilka Twintips???
gå in på adamssport.com och läs om skidorna där. mycket bra sida. skulle jag sägga vad jag tycker skulle jag sägga head

Vilka Twintips???
Rossignol Scratch, Fs om du bara ska åka park och pist. Bc om du åker offpist
också. en 176 tror ja fungerar bra för dig.

Vilka Twintips???
1080 lätt jag är också typ 170 och 60 kg och dom är helt UNDERBARA jag har testat flera andra twintips men 1080 är klart bäst. Men ett par skidor som du ska akta dig för är madtrix mojo dom är alldeles för tunga helt omöjliga.

Vilka Twintips???
Är aningen större och tyngre än dig, men jag tror 1080 skulle sitta fint till dig för de fungerar skitbra åt mig! Sen kan man ju inte säga att en viss skida är "rätt" för dig, eftersom att förväntningarna på en skida och åkstilen är så oerhört olika från åkare till åkare. Det är omöjligt att via ett forum svara på vilken skida som passar bäst till dig.

Vilka Twintips???
är du 1,70lång i såfall så e dom perfekt när du e ca 10 cm längre en dem.jag tycker att völkl v-pro e grymast har aldrig testat dom men dom e snygga.jag kör på völkl expression e gryyyymma.Trodde inte att völkl var bra på t_tips OCKSÅ!!men de e dom!!!så mitt råd e =völkl t-tips

Vilka Twintips???
dom röda scratch fs, dom kör ja me..ja e ca 175 och väger 70kg..ja kör me 169:an..dom funkar som handen i handsken för mej..det är ett bra val om du köper den

Vilka Twintips???
Vafan ja fattar inte hur man kan säga att de bara går att göra lätta trick me 1080 skidan?? va tror ni jibbarna som e sponsrade av salomon kör på då??? men om du vill ha en skida som funkar najs i pisten å i hoppen köp head mojo lr rossignol scratch BC (lr FS beror på hur mycke du ska hoppa å sånt) lr så går de ju fin fint me 1080 skidan...

Ju bättre du på å hoppa desta längre skider bör du ju ha men de där eju en smaksak så om du gillar långa lagg så köp de vikten spelar inte så stor roll om du inte ska köpa typ mjuka skider som Scott P3, salomon 540 å 720 m.m men längd å hårdhet e en smaksak...lycka till me köpet

Vilka Twintips???
hmm... istället för att skapa en ny topic kan jag lika gärna hänga på i den här...

jag har inte åkt skidor på typ 5 år men ska göra en säsong i st Anton nästa vinter...jag lade av med skidorna innan det fanns twintips...men nu funderar på att köra både skidor ( twintips ) och bräda kommande vinter...vad rekomenderar ni? Line skidorna ser fett fina ut men är dom bra? eller ska man köpa Head mad trix?? vad säger ni... alla åsikter välkomnas...

peace

Vilka Twintips???
Dynamit, om du ska vara i st anton blire det väl offpist? välj en mer offpistanpassad skida, kanske ingen fetjävel, men åtminstone mojo, scratch bc m.m. inge vanliga mad trix. det tror jag är föga kul utanför park å pist. men har du bara tänkt åka park så är ju mad trix, scratch fs, teneighty m.m. ska du ha fetingar har du ju gotama :D

Vilka Twintips???
Kom igen! Har kört 1080 i två hela säsonger (& då menar jag inte 2 veckors fjällsemester!)
Mina har fungerat suveränt till det mesta. Är en rätt stor flicka (173 cm 70 kg) som kör rätt hårt men den har då fan inte fladdrat åt mig än :)
Jag avgudar skidorna, men inte priset...
Att de skulle bli nudlar :) Yeah, right!!!!

Vilka Twintips???
^ har för mig att 1080 är relativt billiga?? de flesta jag har pratat med så har de blivit nudlar, dock är det från person till person så bryt inte ihop alla ni som har 1080. jag skrev bara vad jag hade för erfarenheter.
hade

Vilka Twintips???
Jag har inte åkt på 1080 så jag ska inte uttala mig om dess egenskaper, men jag har en komentar till Svinto08. 1080 i butik och den som proffsåkarna kör på är INTE samma skida. Modellen som proffsen kör på har träkärna och de i butik har någonslags skummkärna. Varför de inte skulle ha trä i den vanliga skall tydligen ha att göra med att priset skulle stiga ganska mycket.

Vilka Twintips???
Då var vi där igen ;)! Så fort någon söker efter en passande twintip dyker Rossignol Scratch BC upp som det bästa alternativet. Oavsett om personen ifråga ska hänga i Romme Alpin i Dalarna eller i Fernie i Canada. Scratch BC funkar i pist men en smalare skida funkar bättre i pist. Scratch BC funkar i offpist men en bredare skida funkar bättre i offpist osv. Samma sak gäller även Salomon 1080, den funkar bra i pist, men en lite smalare skida funkar ännu bättre i pist. Listan kan göras hur lång som helst.

Jag vet att Scratch BC blev utsedd till bästa twintip i Åka skidor groteskt stora (obs. ironi) test i höstas. Men jag tycker att man ska ta det här med skidtester i tidningar med en nypa salt, jag får känslan av att alla stirrar sig blinda på vad som står där, så ska det inte vara. Åka skidor är inga gudar som sitter inne med alla svar, det är heller inte de som testade skidorna. Vem vet vad Rossignol erbjöd testarna, vem vet vad Dynastar inte erbjöd testarna osv.

Titta istället på vad personen ifråga söker för egenskaper hos de skidor han vill ha. Nåt i stil med är det någon som har några tips på ett par bra skidor som funkar till vanlig alpin åkning samt i högre hopp och svårare trix skriver Hartsch. Till exakt det funkar inte Rossignol Scratch BC bäst, inte heller Salomon 1080. Utan en twintip med lite smalare midja 70-78 mm ungefär. En twintip med den midjan funkar lika bra att hoppa med i parken som en twintip med en midja på 80-86 mm. Den kanske blir lite mindre stabil vid slask eller mycket nysnö men det är marginellt.

Så mitt tips till Hartsch (förutsatt att det stämmer att du ska ha twintipen till vanlig alpin åkning samt höga hopp i parken och pipen), kika på en lite smalare twintip. Många märken har både smalare och bredare twintip och de äldre twintipen var smalare än dagens. För att nämna några, utan inbördes ordning, Völkl Expression (75 mm i midjan), Völkl Legend (75 mm, tillverkas dock inte längre), Dynastar Troublemaker (78 mm), Dynastar Concept (72 mm, tillverkas inte heller längre), gamla Head Mad trix (75 mm tror jag), med flera...
Prova några av dem SJÄLV och känn efter vilka du gilar bäst. De du gillar bäst köper du!

/Andreas

Vilka Twintips???
k2 seth pistol eftersom du vill åka utanför pisten osså som jag förstår o dom e bra breda o snygga särskilt 04-05 på länken härhttp://www.freeride.nu/review/view.php?id=1945

Vilka Twintips???
salomon 1080 helt undebar och rolig parkskida som dock blir för mjuk i hård pist eller offpist om du inte väger fluga
men som sagt i parken gör den medelmåttan till kung

Vilka Twintips???
salomon teneighty...den skidan borde passa dej för att den funkar bra i parken och utanför pisten...den passar din vikt och jag tycker att du ska välja längden: 161cm...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp