Vilka verktyg/prylar till vallning/slipning?

andrutt

Ny medlem
Tjena alla galna freeriders!

Som rubriken lyder undrar jag alltså vad man ska ha till vallning samt slipning av kanter? Självklart har jag läst i flera trådar om vallning och vad det står vad man ska använda, men vet inte exakt vad allt är för nåt xD. Så om ni skulle vara vänliga att föreslå vad man ska använda och vad de är för nåt och vart man kan köpa allt (stadium, länna sport??)

Själv har jag en Ride Agenda 08 och har inte åkt så jätte mkt på den, så den är ju inte väldans repig och det lär man kunna slipa bort själv lite antar jag.

Tack i förhand :)

För att varmvalla en bräda behöver du.

Ett strykjärn - mammas gammla fungerar bra
Vax - finns säkerligen att köpa på stadium kolla bara så att det är rätt sorts vax dvs ett som ska smältas.
Skrapa - en plastbit med en rak kant att skrapa brädan med. (jag använder en linjal modell stor)
Borste - för att jämna ut vaxet efter att du skrapat. En nylonborste med rätt hårda spröt. Tänk dig en nagelborste fast större. En nagelborste fungerar säkerligen men det kan bli lite omständigt att jobba med.

För att slipa stålkanterna på brädan finns det slipsten
för att göra sig av med stötta kanter fungerar en vanlig fil eller sandpapper.

En liten trevlig kompott som du bord klara att få ihop med ett besök på Stadim och t.ex. Jernia. Eller hanla över internet t.ex. junkyard har det mesta av det som nämnts ovan.

Lycka till.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp