Vilken 2010 års rockerskida till 195cm och 93kg?

Flashen

Ny medlem
Hej!
Har börjat kolla in en tänkbar rockerskida för nästa säsongs lössnödagar.
Har aldrig kört på rocker men är sugen på det nu. Har tills nu haft offpistskidor med max 100mm midja, just nu ett par Scott Crusade men är nu sugen på en mer renodlad puderskida ( >100mm ).

Jag kör annars mycket pist och en del port, men försöker komma ut i orört mer och mer. Tycker om att köra på kraft mer än bländande teknik. Tycker om att åka på "skär" även när det är löst, dvs ganska fort och i större svängar.

Förutom att de skall funka i lös snö så skall de också passa till toppturer inom Norden. De bör kunna köras hyggligt i pist och det skall vara en lättåkta skida som passar i skogen. Många krav... ;-).

Som Völklfan har jag kollat in Gotama som kommer med rocker, Katana om man vill ha lite bredare midja, Kuro i 195cm kanske blir för brett.....

Vore som sagt tacksam för tips på tänkbara skidor från andra fabrikanter!

inte jättemånga användare som delar dina mått, så bäst är nog att du provar dig fram om du har möjlighet. försök leta i forumet, det finns en tråd för jämförelse av olika feta skidors flex, det verkar ju som att du kanske bör söka dig mot ett aningen styvare alternativ!

edit: den tråden hittar du här. alla är ju inte jättefeta, men värt att kolla in!
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=42064

Senast ändrad:
Jag kör på Salomon rocker, hyfsat smidig, men ändå riktigt stabil när de börjar gå undan lite! Tycker den funkar skitbra :) Hur de funkar på topptur vet jag däremot inte!
Är 192cm o väger 98kg.....

Du bör ju spana in DPS lotus 120 200cm flex 3 för att den är sjukt lätt och bra styv. Annars kan Dynastar Big Dump vara ngt för dig. Den kommer ut i vinter och verkar vara sjukt fin :)

Har inte provat den själv, men Line Mothership kanske skulle kunna vara något, säljs i 195cm (142-11-131) och är som jag har förstått det en ganska styv skida, vilket kan vara en fördel med dina 93 pannor.

Någon som har provat skidan och kan fylla på med egna tankar om denna skida?

pilip sa:
Har inte provat den själv, men Line Mothership kanske skulle kunna vara något, säljs i 195cm (142-11-131) och är som jag har förstått det en ganska styv skida, vilket kan vara en fördel med dina 93 pannor.

Någon som har provat skidan och kan fylla på med egna tankar om denna skida?
Då tror jag mer på Big Dump ist.... antagligen stabilare och väger ju lika mkt... mothers hipen är jäkligt tung!

pilip sa:
Smalt är det nya brett, grymma mått! Snacka om att ta det här med timglas-skida till ny nivå! ;-)

Ska du ha en rejäl rockerskida i den längden tror jag på fjolårets "snackis" Völkl Kuro i 195. Att den skulle vara för bred tror jag inte. Och har du dessutom en skida kring 100mm så är det bara att fläska på!

Senast ändrad:
Eric_W sa:
pilip sa:
Smalt är det nya brett, grymma mått! Snacka om att ta det här med timglas-skida till ny nivå! ;-)

Ska du ha en rejäl rockerskida i den längden tror jag på fjolårets "snackis" Völkl Kuro i 195. Att den skulle vara för bred tror jag inte. Och har du dessutom en skida kring 100mm så är det bara att fläska på!
Jaja, petitesser det där med några cm fram och tillbaka :)

Tack för Era svar....
En liten undran (som jag själv tror stämmer efter mina erfarenheter), är det alltid så att lekfullheten(lättåkheten) hos en skida minskar ju mer stabil (ger ofta tyngre vikt) den blir?? I så fall är man lite orolig för att köpa en alltför stabil skida som har tappat mycket av sin lekfullhet. Det är ju inte varje dag som man åker full fräs nedför stora berg i Alperna där man har rekat innan så att man vet att det är riskfritt att stå på = ett läge då stabila skidor skulle passa kanon.

/Peter

Katana kan väl funka bra..visstnok bra i pisten också. om du vill ha rocker: Rossignol 112 RC, real rocker och 198 cm.

Siden du är såpass stor, kan det bli svårt att hitta balansen mellan något som lyfter i puder och samtidig kan funka på topptur, men du är jo stor och stark, så du kan väl klara slepa med dig lite tyngre skidor. Bindingene väger jo endel.. tänker du montera med Dukes??

Senast ändrad:
Flashen sa:
Tack för Era svar....
En liten undran (som jag själv tror stämmer efter mina erfarenheter), är det alltid så att lekfullheten(lättåkheten) hos en skida minskar ju mer stabil (ger ofta tyngre vikt) den blir?? I så fall är man lite orolig för att köpa en alltför stabil skida som har tappat mycket av sin lekfullhet. Det är ju inte varje dag som man åker full fräs nedför stora berg i Alperna där man har rekat innan så att man vet att det är riskfritt att stå på = ett läge då stabila skidor skulle passa kanon.

/Peter
Mjo, lite så är det ju... Men det går helt klart att hitta skidor som både kan slakta en bergsskida, samtidigt som de är lekfulla. Det krävs ganska så mycket optimering från skidtillverkarens skida angående spann, rocker och styvhet, men visst finns det. Dock är nog tipset att isf. titta mer över Atlanten, vi européer är mallen för bakåtsträvande när det gäller skidor. Moment, PM Gear, ON3P, 4frnt och DPS kan vara intressant att titta på.

PNybergs tips om DPS Lotus 120 200cm flex3 är nog de det lättast du kan få, och den har def. prestandan för att slakta bergssidor. Det är stor svängradie, så att ligga på skär nedför pisten är väl inte riktigt aktuellt, och den är kanske inte optimerad för tajt skog, men det handlar mest om åkarens skicklighet i skogen tycker jag....

Eller så satsar du svenskt och köper Extrems nya Big pen. Fick testat den några dagar i våras, varav 2 i riktigt bra puder. Rekommenderas varmt! Jag väger 90 och är 188 lång så vi är ganska lika i storlek tror jag..
157 - 122 - 150 med Rocker, 21 meter svängradie på 187ans längd. Kommer i butik till Vintern.

Rossignol S7.

END OF THREAD!!

Där har du lekfullhet på fanimej alla underlag, funkar också hyffsat i pisten.
Kanske kan vara lite problem atttura med den, men det vet du inte föräns du slängt på en duke och provat.

Dom e lite dyra bara, men fyfan värda vartenda öre!
Finns i 195 me!

om du gillar fart och vill ha en rocker skida ska du ta och spana in k2:s hellbent. grymt bra skida och som sagt är fart ett måste, men go att lägga ränder i puder med.
Annars släpper völkl en vad jag har hört mkt bra rocker skida vid namn KURO, kolla in det

good luck

Jag tycker som Pnyberg säger, kolla in Dynastar big dump! (Kanske lite kort?)

Eller Rossi Bandit RC 112 skulle vara något?

51755.jpg

sebbaz sa:
om du gillar fart och vill ha en rocker skida ska du ta och spana in k2:s hellbent. grymt bra skida och som sagt är fart ett måste, men go att lägga ränder i puder med.
Annars släpper völkl en vad jag har hört mkt bra rocker skida vid namn KURO, kolla in det

good luck
en av de mjukare rockerskidorna till en kille som väger 93 pannor och åker kraftfullt? hur tänker du...?

sebbaz sa:

good luck
Ooo, du verkar insatt! Jag har inte hört talas om Kuro, vet du när den kommer och kanske har du lite mer information om den?

Carled sa:
sebbaz sa:

good luck
Ooo, du verkar insatt! Jag har inte hört talas om Kuro, vet du när den kommer och kanske har du lite mer information om den?
hahaha! XD
ja, tänk om man skulle behöva göra sina skidval på freeridemedlemmarnas rekommendationer... vilket helvete att försätta sig i! :)

Senast ändrad:
sebbaz sa:

good luck
Man blir lite skeptisk hur mycket du vet om skidor när du "har hört" om en skida som faktiskt redan kom ifjol(!). Dessutom nämner jag Kuro som ett av mina alternativ, dock av kommande års modell som går att få i 195cm.

Är dessutom skeptisk till K2:s skidor då jag väger 93kg och gillar att köra på kraft.....

The_teo sa:
Jag tycker som Pnyberg säger, kolla in Dynastar big dump! (Kanske lite kort?)

Eller Rossi Bandit RC 112 skulle vara något?

51755.jpg
Det tror jag verkligen kan vara ett bra alternativ. Saken är ju den att den kommer ju antagligen kosta aaap mkt efter rossis devis "köster det så ..ja..då köstar det!"
Windstedt körde på dom på NM men jag klämde aldrig på dom så jag vet inte hur flexet är. Jag har läst på TGR att det ska vara ungrfär samma flex som på Bandit 100 i 184... men jaa....det är ju bara ett rykte. Låter ju märkligt att de ska göra "damskidor" i 198? :P

PNyberg sa:
http://skipass.fr/photos/matos/37025/51755.jpg
Det tror jag verkligen kan vara ett bra alternativ. Saken är ju den att den kommer ju antagligen kosta aaap mkt efter rossis devis \"köster det så ..ja..då köstar det!\"
närmare bestämt 9500 kronor om de uppgifter jag hittat stämmer. EXKL bindning, dvs lite i överkant, som vanligt med rossignol.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp