Vilken Allmountain skida för djupsnö och pist ska jag välja ?

FOTOlof

Ny medlem
På grund av skada har jag varit borta från alpint i flera år men ska nu köra igen.

Jag vill åka djupsnö men även pist.

1. Vilken Allmountain skida ska jag välja ?

2. Vilken radie och midjemått ska en sådan skida ha idag ?

3. Vilken längd ska jag ha ? Är 177 och väger 80 kilo.

4. Vilka märken är det som gäller för Allmountain åkning - djupsnö och pist ?

Mycket tacksam för svar.

Senast ändrad:
1. Black Crows Atris 184cm

2. Testa skidan och känn efter. 18m svängradie/ 108mm midja har kråkorna.

3. 184 skulle passa dig. Jag är 176cm och skidan känns inte för lång.

4. Alla märken har väl sitt egna sortiment av allmountain-skidor. Smaken är som baken. Min egna erfarenhet vad det gäller märken så snackar vi Extrem (project), Rossignol (s7)och Black Crows (atris). Alla dessa märken gör väldigt bra allmountainskidor om jag får tycka.

Är som sagt sjukt nöjd med mina nya kråkor, lekfulla med bra styvhet för att kunna kötta i pisten :)

Testa Dem!

STORT tack för tipset Erik ! ! ! :)

Trodde det skulle vara en midja på mellan 85-90 mm men litar på
vad du tycker.

Jag ska genast gå till sportaffären och höra med dom. ;)

Hälsningar
FOTOlof

Gå INTE till stadium/Intersport/xxl etc. Då de ofta lurar på folk fel skidor utifrån sitt väldigt begränsade sortiment.

Kolla på fler trådar här på forumet angående allmountainskidor. Du kommer hitta bra mycket bättre info här och få bättre hjälp. Så var det för mig, ute efter en liknande skida som du och landade på tst tack vare alla här, och är supernöjd!

Värt att skriva mer om din åkerfarenhet och åkstil (hårt och snabbt eller lekfullt?) det kommer avgöra vilken modell, längd och bredd du ska ha. jag ville ha en skida mittemellan och då var armada tst bra.

De tips du fått ovan är nog också jättebra (själv fått upp ögonen för atris). Andra som det pratas mycket om är blizzard bonafide, line SFB, salomon q-serien/rocker2.

Det är en djungel så sök och läs här, finns massor!

Tack för tipsen Chrillelille ! ! !

Jag har en kompis som är slalomtränare och har åkt mycket med
honom för flera år sedan - innan skadan - så han vet en del av
hur jag har åkt TIDIGARE i alla fall. Om det blir samma stil nu
återstår att se (S).

Har absolut inte tänkt att gå till dom sportaffärer som kastar ut
skidor i mängd för att tjäna pengar. Möjligtvis går jag till Udéns
i Gbg för Anders kan en hel del.

Lyssnar mig innan det fram här på forumet och googlar sedan
på vad ni tipsar om. Kanske finns det några bättre begagnade
som är till salu. Vet ju ännu inte hur foten klarar av skidåkning
och då är det träkigt att slänga ut stora pengar som inte kommer
till användning.

PS. Fotot visar när jag åker djupsnö vilket jag älskar men vill ha
en skida som också uppför sig bra i pisten i isigt, i korta och
långa svängar. Finns den skidan ? Vilka mått ska den ha när
jag väger 80 kilo ? DS.

Njut i massor i djupsnön
FOTOlof

Senast ändrad:
Du har fått bra tips här!
18-22 m radie, bredd över 100 och 180-185 i längd.

Black Crows atris är ett bra val. Kan lägga till mina egna SGN Rakkar som en bra skida i den kategorin. Faction Candide 3.0 och Cmd The It (från Åre skidfabrik, så de liknar på Extrem) är också bra val i samma stil.
Var inte rädd för att komma upp mot 110 i bredd, finns flera bra allroundskidor i den klassen nu.
Lite rocker i båda ändar hjälper i offpist och skadar inte i pist heller.

Och ska du till Gbg och se på skidor så glöm inte att gå in på Skistore som har lite mer sortiment på allround offpist än vad Udens har.

Lycka till med shoppingen!

Hej!

Har du "äldre" offpistteknik (dvs, jag ser inte spetsarna på dina skidor på bilden) och du studsar mer ner för berget och gillar vridstyva och greppiga skidor så kan det bli något av en övergång till breda midjor och mer lekfulla skidor.

Gillar du den känslan och vill kunna köra hårt kan det vara värt att gå på lite "tuffare" skidor än vad som beskrivits här ovan även om dessa skidor är riktigt bra allroundskidor. Det kan vara värt att kolla in märken som tex stöckli eller völkl och en 88-95-midja som räcker utmärkt på en 180+längd om du redan har tekniken för att köra dessa eller smalare skidor i puder.

Midjelängd är enligt mig tradeoffen mellan puder och pist, det ena gör pudret lättare men sliter lite mer på knäna i pist och i hårt underlag... det andra gör att du får jobba mer i pudret, men du får samtidigt mer pistprestanda.

Lycka till!

Xswe - Tack för svaret.

Innan skadan i foten har jag åkt mycket och ofta och senast haft 2:a generationen carvingskidor. Dom var ganska lätta att åka djupsnö med och var samtidigt ok i pisten. Förstår att utvecklingen har gått framåt mycket sedan dess. Nu efter ca. 9 år är foten nog mogen för att prova igen och jag vill då ha dom som bäst passar mig i lössnö och pist, stora och små svängar, is och brant men inte puckel igen för där vred jag av foten.

Vilken skida och längd ska jag ha när jag väger 80 kg och är 177 lång ?

Never ewer give up ! ! !
FOTOlof

FOTOlof sa:
Xswe - Tack för svaret.

Innan skadan i foten har jag åkt mycket och ofta och senast haft 2:a generationen carvingskidor. Dom var ganska lätta att åka djupsnö med och var samtidigt ok i pisten. Förstår att utvecklingen har gått framåt mycket sedan dess. Nu efter ca. 9 år är foten nog mogen för att prova igen och jag vill då ha dom som bäst passar mig i lössnö och pist, stora och små svängar, is och brant men inte puckel igen för där vred jag av foten.

Vilken skida och längd ska jag ha när jag väger 80 kg och är 177 lång ?

Never ewer give up ! ! !
FOTOlof
Gå n på Skistore och snacka med personal där. De är nog mest kompetenta på All Mountain skidor i Gbg. Inget om om Udéns men det är klasskilllnad på kompetens mellan dessa affärer..

Mitt tips är Project 100 eller Salomon Q98. Bägge grymma skidor som funkar sjukt bra i puder oxå om det inte är 60 cm...

FOTOlof!

Härligt att du försöker ta dig tillbaka, har även jag fått ta ett ofrivilligt avbrott 2001-2009 men det är så kul att kunna stå på skidor igen.

Rent generellt är skidorna snällare och mer lätthanterliga nu så din fot kommer ta mindre stryk än med dom carvingskidor du kört med tidigare. Att köpa en tuff, bred och "perfekt" skida när du varit borta så länge tycker jag känns överdrivet utan du bör köpa en bra allroundskida och sen hyra och testa när du känner att fysiken och tekniken är igång igen.

Ett fegt, ekonomiskt och bra val skulle vara tex rossignols experice88 som faktiskt går Ok i offpisten men är riktigt trevlig och snäll i backen och med din längd/vikt så kommer du kunna köra den hårt.

Det finns otroligt många bra skidor i ca 88mm-midja från både solomon (X-drive), völk (RTM-serien) och de andra stora tillverkarna att du inte kommer att bli missnöjd med något av dem. Har du pengarna och vill ha stabilare och tuffare grejer så kan dock både Kästle och Stöckli-skidor vara intressanta för dig, och vissa av dessa är mer anpassade för dem som har åkt mycket på äldre skidmodeller.

Med din "gamla" teknik och att du vill ha lite mer lyft i lössnön skulle jag gå på skidor som är lika långa eller minst 5 cm längre än din läng. (rocker gör att effektiva skidan blir kortare, så om du gillade att carva 170 cm tidigare så kan du lägga till 5-10 centimeter utan problem).

Välkommen tillbaka. (Och bränn pengarna på ett par grymma pjäxor som du formgjuter och customizerar för att skydda och stödja foten då detta ger så oerhört mycket bättre utväxling än ett par skidor)

Är enligt min mening roligare att köra lite "old school" och djupare i snön än att hela tiden surfa ovanpå.
Kan vara något att testa för de som kör 130+ i midja. Man behöver ju inte gå på 68 mm men kan med fördel hålla sig under 100 i allafall.

Djup offpist på 68mm är iofs ett mästarprov som få klarar:lol:
Har minnen av att ta sats i backen för att sedan kunna behålla farten/svängförmågan innan det blev brant nog att börja studs-svänga på 205 skidorna.... undrar om man ens skulle klara det idag?

Xswe sa:
Har minnen av att ta sats i backen för att sedan kunna behålla farten/svängförmågan innan det blev brant nog att börja studs-svänga på 205 skidorna.... undrar om man ens skulle klara det idag?
Svettigt blev det och inte för flackt fick det vara. Vänd på siffrorna till 86 så blir det mer åkbart.

Xswe sa:
¨
1999 gick det alldeles utmärkt att köra midjedjupt med 68 mm i midjan. Salomon X-Scream Series var en skida som hyllades stort av världens friåkare. Och midjan var riktigt, riktigt fet på just 68 mm. ;-)

Läs min och andras recensioner https://www.freeride.se/prylar/skidor/0/salomon/x-scream-series.html#r369 , konstaterar att jag tycket den var lite trög från kant till kant pga. den feta midjan ...

I helgen körde jag min Völkl Kuro som är lika långa som X-Screamen, 195 cm men nästa dubbelt så breda, 132 mm. Kurosarna är ganska tröga från kant till kant på hårt underlag men fantastiskt lättkörda i lössnö. Och, det är inga problem att köra kortsvängs "oldschool" med rejäla avlastningar trots att det är ett par feta fullrockers.

@FOTOlof
Jag tror du kan hitta hem på ett par skidor med ett midjemått mellan 90 och 100 mm, har du inte kört feta skidor tidigare är risken stor att du uppfattar en bredare skida som allt för "trög" i hård pist. Längdmässigt hamnar du troligtvis omkring 185 cm med tanke på din vikt (din längd har mindre betydelse). Det bästa du kan göra är att testa skidor vid någon skidanläggning, finns oftast en hel del i den här kategorin, så får du själv avgöra hur en fet skida (jämfört med 68 mm) känns.

/MM

Senast ändrad:
Rossignol Soul 7 är ett bra alternativ. Minst 180cm, 188 skulle jag kört på om jag hade dina mått :)

Senast ändrad:
Hej!

Är själv 178 cm x 67 kg. Tränar mycket kondition och lagom styrka.

Körde förra säsongen på Rossignol soul 7, 180 cm. 1 vecka i Åre och 2 veckor Kanada. Skidorna är väldigt lekfulla och lättåkta. Inte de perfekta skidorna när det hårdnar på. Jag upplevde dem lite oroliga när man åkte rätt fram ipist och inte hade dem på kant.

I år har jag ett par Black Crows Atris 178, bara hunnit med en vecka i Åre över jul, men än så länge kan jag bara lovorda dem. Samma lekfullhet och lättåkthet som Soul 7, men med klart bättre stabilitet. Snart ska de få smaka 3v. riktig snö i Kanada.

Till alla er som så vänligt svarat mig och gett mig goda råd ang rätt All Mountain-skidor, midjemått och längd.

Jag är mycket tacksam för alla råd och tips eftersom jag inte hängt med i utvecklingen pga att jag varit skadad och därför varit borta från denna sköna sport i flera år.

Kommer att följa era råd och vet nu så mycket att jag är säker på att jag inte kommer att gå på någon nit utan kommer att hitta den rätta skidan för min smak och åkstil.

Än en gång _ STORT TACK till:

ErikDuved
Chrillelille
Fransosen
Xswe
Snorkel
Mountain_Man
Karlj86
Callekuling

Hälsningar
FOTOlof
:)