Vilken är den bästa skidorten i Alperna?

Smelsor

Ny medlem
Jag hade tänkt att dra ner till alperna i vinter över sportlovet, har inte varit där förut så tänkte få lite tips om viken ort som är bäst, alltså sammalagt. Inräknat backar, boende, resa dit, osv åker inte så mycket brant offpist, men det gör inget om det finns mycket halvbrant offpist, men det är nog viktigast med bra pister.
vore tacksam för svar av någon som varit på en delställen och kan jänföra...

Smaken är ju delad....:-)
Ett tips åk till ett ställe som inte är så känt.
Du får mer för pengarna & slipper slåss i liftkön när det har dumpat.
Alltså glöm Chamonix, St. Anton m.m.

Lycka till!

// Kricke

Smaken är som sagt delad, men den bästa ort jag varit till är Verbier. Så stort och varierat system att det garanterat finns något för alla varesej man är expert eller nybörjare. Att det är myckrt folk stämmer nog, men det ser värre ut än vad det egentligen är. När det snöat kan man faktiskt hitta orörda ställen där folk inte flockas, ex. Bruson. När det inte snöat på en tid kan man gå på tur, och hitta orört, och hitta riktiga pärlor.

Måste hålla med om att du ska hålla dig borta från anton och cham.
Alldeles för mkt folk i pisten. Anton finns det ju dock massor med offpist att hitta men då får man hyra guide eller åka men nån bummare som har koll.I cham kan man ju hitta en del offpist men mest extrema grejer.

Verbier har jag varit i över en helg en gång och tyckte där var rätt gott om plats i backarna.
Annar så finns ju dom små pitoreska ställena (tex serfaus).

av de jag vart på är saalbach bäst om man jämför åkning passa dig för zell am see och de andra stora, har också vart i val thorense st.anton serre chevalier och badgarstein men det är ställen som säkert går an på lågsäsong men det är alltid många som slåss om pudret, alla av dessa ställen har sjysst uteliv dock, lycka till! förresten vill du ha koll på kostnader och köra vanliga charter allinclusive grejen är ucpa ett hett tipps

Stort är bra....!
Varit i de kända orterna flera gånger.
Val Thorens står som vinnare.
Chamonix med bussar hela tiden står sig väldigt dåligt.
Prova oxå italien !..

Krickemannen sa:
Smaken är ju delad....:-)
Ett tips åk till ett ställe som inte är så känt.
Du får mer för pengarna & slipper slåss i liftkön när det har dumpat.
Alltså glöm Chamonix, St. Anton m.m.

Lycka till!

// Kricke
Jag var i st. anton på sportlovet och det var inte mycket folk alls

// Oliver

Senast ändrad:
Amen! (; Bokade nyss första alpresan till Les 2 Alpes i Frankrike - Nån som vart där innan? Tankar eller tips kring orten? Lets bring this one alive!

Svarre sa:
magganmaggot sa:
Visst är den gammal, men varför inte hålla det här? istället för att skapa nya trådar om skidorter.

Det är ju fortfarande aktuellt :)
Det här är en rätt korkad tråd.
Lite som att fråga vilken som är den godaste maten, eller den bästa bilen, eller den bästa, filmen, eller den bästa låten eller...

JL76 sa:
Svarre sa:
magganmaggot sa:
Visst är den gammal, men varför inte hålla det här? istället för att skapa nya trådar om skidorter.

Det är ju fortfarande aktuellt :)
Det här är en rätt korkad tråd.
Lite som att fråga vilken som är den godaste maten, eller den bästa bilen, eller den bästa, filmen, eller den bästa låten eller...
...den bästa skidorten i alperna...

Snödjup

Tillbaka
Topp