Vilken är Sveriges/Världens flackaste backe?

Nu blev det lite kul igen blom!

(Obs, varning! Ironi och dålig humor på ingång!)

Menar du "Så här i juletider, borde man inte trycka ner varandra?" eller "Så här i juletider borde man inte trycka ner varandra!"?
Om det är det andra alternativet du menar, vilken tid på året är bästa tiden för att trycka ner varandra?

Kanske juletid är precis rätt tid att trycka ner varandra?
Igår blev jag lite lessen efter att ha blivit kallad "cp" och "Mr bean", men då tänkte jag på klädda julgranar, snaps med fassan, sonens blå polarisskoter med fjärrkontroll och xboxspelet jag köpt till mig själv i julklapp och då kunde jag hantera smärtan helt annorlunda än om det varit i mitten av september.

Kommer med ett sent inlägg i debatten men jag tror att jag har ett möjligt svar på självaste grundfrågan: Vilken är världens flackaste backe? Mitt svar är: (och nu kommer jag att ta hjälp av en teori som ingen har berört hittills i denna tråd nämligen kaos-teorin som i stort går ut på att även den minsta händelse kan genom orsak och verkan, val, slump och allt möjligt få oerhört stora konsekvenser i slutändan) En backe som är jämnad med marken! Det är en rejält flack backe det!

Ett möjligt scenario enligt kaos-teorin:

Du är ute en vacker dag och åker skidor och bestämmer dig för att köra störtlopp utför en BRANT backe. Det går fort och bra ända tills någon som inte vill köra riktigt lika fort och rakt som du svänger in framför dig. För att inte fullständigt mangla personen i fråga så väjer du undan och kommer lite närmare skogen än vad du hade tänkt dig från början. Du klarar dig fint utan att bränna in i ngt hårt och pustar ut. Vad du inte märker är genom att du körde så fort i närheten av skogen så har du genom luftdraget efter fått ett tallbarr att lossna från ett träd. En liten gråsparv ser just det barret och i tron om att det är en saftig mask som har gått ur idet för tidigt smaskar sparven i sig barret med god aptit. Eftersom barret är en aning hårdsmält så får ju den lille gråsparven rejält ont i magen och bestämmer sig för att det är dags att göra nummer två. Nu är ju fåglar kloakdjur så dom har ju bara ett alternativ att tillgå men det behöver vi kanske inte trassla in oss i. Han måste skita helt enkelt. Sparven ser en blank och fin motorhuv nere på parkeringen och bestämmer sig för att där ska det hela gå av stapeln, flaxar dit och gör det han ska. Vad den lille gråsparven inte vet (och förmodligen ger blanka fan i) är att bilen i fråga tillhör VD:n för skidanläggningen som dagen till ära måste jobba extra för att ordna upp finanserna för skidanläggningen som han egentligen hatar för att den ger honom så mycket jobb. Vid arbetsdagens slut kommer VD:n ut och ser en stor fin hög på motorhuven till sin blankpolerade bil, blir heligt förbannad över detta och bestämmer sig för åka och tvätta bilen. Biltvätten tar sin tid och genom detta missar han att uppvakta sin fru på hennes födelsedag. Frugan blir jättesur och begär skillsmässa för detta misstag. VD:n får då en snilleblixt och tänker: Otur i kärlek - tur i spel och åker bums och köper en lott. Han vinner ju naturligtvis okristligt mycket pengar, köper upp skidanläggningen och jämnar backen med marken som hämnd för att det var där han jobbade den dagen som allt blev så fel.

Detta är ETT möjligt svar på frågan om vilken som är världens flackaste backe. Det är inte alls särskilt sannolikt men det är MÖJLIGHET. Möjligheterna är oändliga i kaos-teorin. Så tänk dig jäkligt noga för innan du bestämmer dig för att köra störtlopp. Orsak och verkan. Kom ihåg det! Det kan bli ett flackt land om det vill sig illa.

OJ... Helt plötsligt blev det kul att läsa fysik!.. tack så mycket alla ni som tagit er tid att redogöra för den avancerade kvatfysiken som jag annars (i skolan) har så svårt att förstå.
Tänk att det ända som behövdes var att relatera det tråkiga till något superkul o vipps så blir allt mycket lättare att förstå.

Tack igen.. puss

ok, som så många andra gymnasieelever nuförtiden kan jag inte stava riktigt ordentligt, men ni får skylla på susanne oldenburg, min tyska svenskalärare (jaa, jag menar att hon var från tyskland och var min svenskalärare). Dessutom har ju Dustbin_Dan en rejäl poäng, kanske det är i juletider man ska mobbas, och sen hålla sams resten av året.. tål att tänkas på?

//Blom

"Vad kan nu choken bestå av?
Leder!"

Näe va... Jag har en liten metallskena och sen plast längst ut som passar in i instrumentpanelen. Inget leder inte.

haha. bästa tråden någonsin på freeride.

jme, du kan väl iallafall lära dig stava först innan du beskyller andra för att ha lågt iq?

läs lite böcker istället för att hetsa upp dig så. fast det kanske är alla hormoner som kommer med puberteten?

lutningen kan väll inte bli mindre än noll. precis som en bil inte kan köra saktare än noll

Det är faktiskt så att det finns något mer materia än antimateria.
Eller rättare sagt, det bildades aningens mer materia än antimateria vid big bang, och det är därför det finns materia idag. Törs inte fortsätta utveckla det här, det kan ju hända att man passerar den så kallade event horizon. Eller på ren svenska, man målar in sig i ett hörn :)

jo riber, en bil kan köra saktare än noll. allt är ju som vi vet relativt, så det handlar bara om vad man relaterar till. jag skulle gärna tillföra lite teorier om tid/rumskrökning vilket kan leda till brantare backar. men det orkar jag inte, för jag e bakfull.

Rävstigen i Branäs tillhör nog dem flackaste... Den ska vara grön, men den går lika snabbt oavsätt åt ilket håll man åker typ... åk det INTE med snowboard för att komma till funparken! Åk i stället storbacken eller kulingen dit, tro mig!

Jag tror att jag ska åka störtlopp oftare, skönt att som 1/6 000 000 000 av jordens befolkning kunna påverka så mycket som att en mindre skidanläggning typ, Idre jämnas helt sonika med marken bara genom att skippa några svängar. Nu är det ju så att jag aldrig åker i Idre utan bor i Åretrakten, så om min sparv ska bajsa på VD:n bil i Idre måste stackarsn flyga de ca. 30 milen det är fågelvägen till Idre för att ska kunna jämna skiten med marken. det betyder att eftersom fågel-aset lider av kraftig diarré som han inte får släppa innan VD:ns bil så har nog min sparv, min hjältefågel antingen misslyckats och sprejat ner en traktor i Härjedalen som får helt andra konsekvenser än Idres bortgång, ELLER så dör nog min lilla sparv i Sveg av tarmvred.

Slutsats: Om jag åker störlopp i morgon på min lediga dag som kommer antingen en bonde i Härjedalen köra av vägen med traktorn, smälla in i grannens hönshus och, på amerikanskt filmmanér spränga hela skiten i luften och bonde + 10 000 höns brinner inne. ELLER så störtar en sparv ner död i Sveg "centrum" på torget utanför Sibylla.

Jag ska nog raila i morgon...
=C=

Måste hålla med BMR ( om du nu kallade dig så)...

Lyckas vi här på freeride.nu/forum förena de fundametala krafterna i en teori, ja då får man nog borsta upp skorna och tränga sig ned bredvid Madeleine...

Angående mörkmateria , så består universum en ligt senaste resultat av ca. 17% baryoner detta innebär att resten är sk. mörkmateria... (WMAP 2003) .

Eftersom det finns så mycket kunskap här ;
två frågor:

Ska den mörka meterian anses vara varm eller kall...? HDM/CDM

Hur stor var den första stjärnan i universum?

Fint att denna tråd blir aktuell igen! Med tanke på vetenskapens framdrift är det nog mycket vi behöver gå igenom igen. Alla teorierna är säkert utbytta nu.
Var det inte någon av glinen i Bullerbyn som skulle uppfinna en maskin som gjorde att man kunde vända backarna- så det alltid var nedförsbacke? Tror kanske det var den där besserwissern Bosse. Gillade aldrig honom riktigt.
Vad som definieras som en backe bestäms väl av vad som anses vara "ner", i samband med gravitationen. Om man då bygger en backe i jordens mitt- samt upphäver gravitationen...?

Nojlas, bäst du kommer på banan igen. We need answers!!!
Kaz

shit! Har folk för lite o göra eller?
Jävla habil underhållning dock...

Tackar dock för ett par goa garv.

Det roliga är att Noljas har bra mer rätt än ni nog kan tro...
Jag gick en forskarskolegrej på Sthlm:s Universitet i somras om kosmisk strålning så man kan ju lite om partiklar nu. :-) Men det är faktiskt så att om Chocken skulle möta anti-Chocken så skulle de båda upplösa och lämna just ingenting. Eller, kanske lite fotoner... Nämen om en elektron möter en positron, dess antipartikel, annihileras de och skapar fotoner, dvs. ljus. Frågor???

Ljusa stjärnor är ljusa, eftersom de har hög luminositeter och / eller de är i närheten. Nedan visas de 91 ljusstarkaste enskilda stjärnor sett från jorden i synliga våglängder (magnitud mindre än eller lika med +2,50). Antalet observerbara stjärnor ökar snabbt i omfattning ökar [1], så en mer inkluderande Listan kan göras lång faktiskt. Himlen har kartlagts nästan helt upp till 11 i synliga våglängder, och fortsatta undersökningar katalogisering mycket ljussvagare objekt.

Som jämförelse, de icke-stjärnans objekt i vårt solsystem som har högsta synliga magnituder mindre än eller lika med 2,50 är Moon (-12,9), Venus (-4,6), Jupiter (-2,9), Mars (-2,9), kvicksilver (-1,9) och Saturnus (-0,2).

Den exakta order av denna lista stjärnor är inte helt väldefinierade grund av följande orsaker:

Flera stjärnor är uppställda här, när omfattningen skillnaden mellan dem är mindre än fem. Några andra listor rapport ljusstyrkan på alla komponenter stjärnor tillsammans. Till exempel är den kombinerade storleken för Alpha Centauri -0,27 (3rd), är Capella 0,08 (6: e), och Acrux är 0,77 (13).
Det finns statistiska variationer i uppmätta värden.
Vissa stjärnor är faktiskt variabla stjärnor (som anges med var).

Det är kanske inte största ?

Definitionen av backe i utförsåkningssammanhang är en backe vars lutning är >0 grader i negativ y-riktning i skidåkarens riktning framlänges. Är ytan =0 grader är det ingen backe. Har skidåkaren en positiv y-komponent i färdriktningen är det en uppförsbacke och räknas därför inte längre som utförsåkning. Kan i stora förenklade drag beskrivas med F = m*g*sin(theta) då det är kraften nedåt i förhållande till vinkeln som får skidåkaren att åka nedåt (med försummande av vind och friktion). En flack backe är en backe vars lutning är >0 grader och är en jämförelse mellan andra backar där en flack backe har mindre lutning än en backe med mer lutning. En flack backe uppfattas ligga i olika intervall av grader, ofta beroende på hur erfaren en person är av att åka skidor och vilken typ av skidåkning det handlar om. En flack backe uppfattas som en backe vars gradantal är liten relativt andra backar. Denna sats kan omvändas för att även gälla åkning baklänges (switch) :)

Har lite tråkigt nu. Måste elda lite.

- Blanda inte in tråkig kemi i kvantFYSIK. Det finns fyra (eller tre beror lite på hur man ser det) fundamentala krafter i fysik, stark och svag kärnkraft, elektromagnetiska och gravitation. Annat är bara resultat av de fyra fundamentala. Beviset för detta lämnas som övning till läsaren ;-)

- Kärnkrafterna verkar på pyttesmå avstånd. De andra på jättestora.

- Jorden är universums mitt och står stilla. Det beror bara på vilket referenssystem du använder. Upp/ner/hit/dit. Vem rör sig/står stilla? Det beror på vems referensramar man använder.

- Den flackaste backen är backen mellan Klövsjö/Storhogna. Den tar aldrig slut i motvind.

Friska_Viljor sa:
- Den flackaste backen är backen mellan Klövsjö/Storhogna. Den tar aldrig slut i motvind.
Njae, det där beror på ett annat lokalt fenomen, nämligen det att backstugesittandet och inaveln i området gjort att epsilon-delta-excersisen och annan annorstädes etablerad teori för oändliga processer inte fått fäste just där. Och eftersom världen inte bara kan beskrivas av matematiska strukturer utan faktiskt ÄR matematiska strukturer (jfr t ex med Max Tegmarks teorier om multiversum). Klövsjö/Storhogna-området representerar helt enkelt en del av universum där viss matematisk teori inte gäller.

För att åka hela den nämnda backen måste vi givetvis först åka halva. Obestridligt sant. Men när vi väl gjort det så återstår en halva. Och för att klara av denna måste vi åka hälften av den sträckan. Sagt och gjort. Men nu återstår fortfarande en fjärdedel av originalbacken. För att ta oss hela den sträckan måste vi först klara av halva, varefter en ny halv halva, nu representerande en åttondel av helheten, återstår. Vi kommer alltså aldrig hela vägen fram, det finns en liten halva kvar (en 2^n-del av den ursprungliga helheten). Backen tar helt enkelt aldrig riktigt slut. Precis så kan det gå när man börjar tänka i motvind. Paradoxens andra sida är ju att vi faktiskt kommer fram, vilket alla erfarenhet visar. Och de mer matematiskt normaletablerade delarna av universum löses ju paradoxen upp med hjälp av att den oändliga summan av 1/2^n när n går från 1 till oändligheten visar sig vara just 1, dvs den ursprungliga helheten. I delar av universum där denna teori är tillämpligt (vilket tyvärr alltså inte gäller vissa intellektuell-fysikaliska utmarker) är det alltså ingen fara att spekulera lite i motvind när man sakta stakar sig fram. Matemtiken klarar biffen åt dig! Men runt Klövsjö-Stoprhågna kan det få ödesdigra konsekvenser.

En rekomendation är därför att lägga in wolframalpha.com som ett bokmärke i mobilen när man åker backen i fråga och i en nödsituation helt enkelt be om en beräkning av den oändliga summan av konsekutiva halveringar.

Tillbaka
Topp