Vilken Bataleon bräda

Fantec

Medlem
Vilken Bataleon bräda
Hejsan alla på freeride!

Är så att jag är lite vilse i snowboard djungeln och skulle behöva lite hjälp av er och tips.
För att ge er lite att gå på, så slänger jag upp lite info här (varning för mycket text)

Det är så att jag började åka snowboard denna säsongen (innan december 2010,någon gång) och gillar att åka, och äger just nu en 159 bräda, men jag tycker denna är lite lång och att jag står alldeles för brett med benen (har bindningarna så tätt det går).
Testade en polares bräda som var 151 och den var mycket skönare och jag stod inte så tätt med benen och trivdes med den längden den timmen jag testade den.
Och tänkte nu inhandla en ny snowboard och fastnade för Bataleon mycket för TBT, ser riktigt skönt ut och folk har mycket gott att säga om den vad jag har läst.

Nu till info om mig:
Längd: 179
Vikt: 95kg
Skostorlek: 47 (12,5)
Åker: Mest pist (hinner ej med så mycket annat när jag jobbar) och håller på att lära mig att hoppa nu,så letar efter en bra all around bräda, eller något som är bra i pist och när man hoppar och annat.
Har stora fötter så behöver en wide bräda.
Hur duktig: Har åkt sedan innan december varje helg, mellan 4-10h (beronde på om jag åkt båda eller 1 dag)

Tips på Bataleon brädor, är enbart dessa jag är intresserad av.
Max kostnad är 5000kr också.

Dessa har jag spanat in än så länge, men finner inte så mycket info om dessa eller skillnaden:

Snowboard "Evil Twin - 151"
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=14747&ProductDetailId=94902

(Snowboard "Evil Twin - Artist Editon - 154" <-- antar att detta är samma som Evil Twin fast enbart ett annat motiv och längd?)

Snowboard "Evil Twin Classic - 151"
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=14733&ProductDetailId=94837

Snowboard "Fun.Kink - 153"
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=5216&ProductDetailId=29574

Så om någon snäll själ också vill förklara skillnaden på dom, blir jag väldigt glad

Tacksam för svar och all hjälp

Vilken Bataleon bräda
Tjena, jag köra på Evli twin 154 och det är en grym park/allroundbräda, jag är 176, 80 kg. Bästa brädan som finns. (enligt mina åsikter)

Vilken Bataleon bräda
Hmm, är du åre året runt mannen med ett till konto? eftersom kontot skapats idag och du är helt insnöad på bataleon precis som honnom :)

Vilken Bataleon bräda
trattjaevel sa:
Hmm, är du åre året runt mannen med ett till konto? eftersom kontot skapats idag och du är helt insnöad på bataleon precis som honnom :)
hehe, nää det är inte jag :), har mest varit och läst och kollat på detta forum.
Så tänkte fråga efter hjälp med tanken på att många verkar ha bra kunskap här om det mesta och skapade då ett konto för att fråga om hjälp :)

Innan jag kom hit och frågade om hjälp, hade jag redat kollat runt på olika brädor och fastnade helt för dessa brädor och TBT

aizmoo sa:
Tjena, jag köra på Evli twin 154 och det är en grym park/allroundbräda, jag är 176, 80 kg. Bästa brädan som finns. (enligt mina åsikter)
Vad är det för skillnad på Classic och den andra? om du vet det?

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
Classic är det gamla konceptet som dom självklart har förbättrat men Evil twin har dom förbättrat ännu mera(iallafall vad det står på deras hemsida)det är vad jag har förstått, TBT är sjukt.

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
Tror nog du ska köra på en 155 för lite mer allround, det är vad jag gjorde med min Evil Twin iaf.

Men om jag skulle köpt en bataleon idag skulle det vart en fun kink eller airobic då jag tyckte evil twin var för styv i flexet.

182cm, 88kg.

Vilken Bataleon bräda
Thomsson sa:
Tror nog du ska köra på en 155 för lite mer allround, det är vad jag gjorde med min Evil Twin iaf.

Men om jag skulle köpt en bataleon idag skulle det vart en fun kink eller airobic då jag tyckte evil twin var för styv i flexet.

182cm, 88kg.
Håller med dig om att den var lite för hård, och att du som är 179 ska gå upp till 154 istället för 151.

Vilken Bataleon bräda
Thomsson sa:

182cm, 88kg.
men blir inte dom väldigt flexiga eller vad man ska säga, med tanken på min vikt?
Väger ju ett par kilo.

Vilken Bataleon bräda
trattjaevel sa:
TBT is the shit och bara Bataleon levererar det 1+1=2 Sen så är det jag som är AreAretRunt mannen och ingen annan här på FR =P

Vilken Bataleon bräda
Det jag menar är att det är lika simpelt som att 1+1=2 det är ju ingen som tror att 1+1 blir 23645646513515461321564 lr?

Vilken Bataleon bräda
hur brett är dina bindningar nu från centrum till centrum?

Jag som är 178 med korta ben kör med 57cm... (när min rygg är hel..)

Så jag har svårt att se att det är för brett för dig på det tightaste, mer att du inte är van vid det

Vilken Bataleon bräda
linder sa:
hur brett är dina bindningar nu från centrum till centrum?

Jag som är 178 med korta ben kör med 57cm... (när min rygg är hel..)

Så jag har svårt att se att det är för brett för dig på det tightaste, mer att du inte är van vid det
Från mitten av ena bindningen till mitten av andra bindningen var det 59-60cm, mätte precis med ett måttband

Vilken Bataleon bräda
Spikeis sa:
Hejsan alla på freeride!

Är så att jag är lite vilse i snowboard djungeln och skulle behöva lite hjälp av er och tips.
För att ge er lite att gå på, så slänger jag upp lite info här (varning för mycket text)

Det är så att jag började åka snowboard denna säsongen (innan december 2010,någon gång) och gillar att åka, och äger just nu en 159 bräda, men jag tycker denna är lite lång och att jag står alldeles för brett med benen (har bindningarna så tätt det går).
Testade en polares bräda som var 151 och den var mycket skönare och jag stod inte så tätt med benen och trivdes med den längden den timmen jag testade den.
Och tänkte nu inhandla en ny snowboard och fastnade för Bataleon mycket för TBT, ser riktigt skönt ut och folk har mycket gott att säga om den vad jag har läst.

Nu till info om mig:
Längd: 179
Vikt: 95kg
Skostorlek: 47 (12,5)
Åker: Mest pist (hinner ej med så mycket annat när jag jobbar) och håller på att lära mig att hoppa nu,så letar efter en bra all around bräda, eller något som är bra i pist och när man hoppar och annat.
Har stora fötter så behöver en wide bräda.
Hur duktig: Har åkt sedan innan december varje helg, mellan 4-10h (beronde på om jag åkt båda eller 1 dag)

Tips på Bataleon brädor, är enbart dessa jag är intresserad av.
Max kostnad är 5000kr också.

Dessa har jag spanat in än så länge, men finner inte så mycket info om dessa eller skillnaden:

Snowboard \"Evil Twin - 151\"
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=14747&ProductDetailId=94902

(Snowboard \"Evil Twin - Artist Editon - 154\" <-- antar att detta är samma som Evil Twin fast enbart ett annat motiv och längd?)

Snowboard \"Evil Twin Classic - 151\"
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=14733&ProductDetailId=94837

Snowboard \"Fun.Kink - 153\"
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=5216&ProductDetailId=29574

Så om någon snäll själ också vill förklara skillnaden på dom, blir jag väldigt glad

Tacksam för svar och all hjälp
Ingen av brädorna du länkar är wide brädor.. Har bataleon några wide brädor i så korta längder? Brädorna du länkar har under 25 i midja och du kommer få toe och heeldrag med dina boots, helst med tanke på att du vill stå med ganska smal stance.

Här har du lite korta brädor med lämplig bredd.. tyvärr inte Bataleon men korta breda rocker brädor som säkert funkar minst lika bra som Bataleon :)

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=18338&ProductDetailId=118514

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=16256&ProductDetailId=103850

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=16224&ProductDetailId=103762

ett par Bataleon fast är väll för lång med tanke på vad du vill ha. Tycker själv att dom säkert skulle passa bra med tanke på att du inte är en flugviktare

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=14777&ProductDetailId=95015

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=5224&ProductDetailId=29582

Vilken Bataleon bräda
Banne har nog rätt... med din vikt så skulle dom två brädorna passa dig bättre plus att dom är Wide... Bataleon har inga Wide under 157 tyvärr.
Sen vet jag inte om du ska rikta in dig på en Evil Twin om du mestadels åker pist, Evil Twin är ju en renodlad parkbräda... Goliath skulle passa dig mycket bättre isåfall. Har en kompis som också mest åker pist men han skulle absolut ha en Evil Twin... sen när han fick prova min brors Goliath blev han helt till sig och idag kör han på en Omni. Goliath är en utmärkt allround bräda som funkar lika bra överallt - perfekt för hopp också. Däremot är den lite smalare om man tittar på dom mindre storlekarna jämfört med Evil Twin.
Jämfört med Evil Twin Classic så är nya Evil Twin smalare, har en ny sidecut med smalare nos och tail, blunt tips, plattare nos och tail och TBT'n gär längre ut mot nos och tail. (För 2012 så kommer alla Bataleon vara helt omdesignade med helt ny shape och ny TBT).
Funkinken är en mjukare variant av Goliath med centrerad stance, men 153 har en midjebred på bara 245mm som är väldigt smalt med tanke på din skostorlek, men du kanske kör mycket duckstance och wide så kanske det kan funka men är tveksamt. Evil Twin Artist Edition är exakt som vanliga Evil Twinen med annorlunda grafik som du trodde.
Men som sagt... en parkbräda ska köras i parken och Evil Twin har "Twin TBT" som är lämplig för parkåkning, det är stor skillnad till Freestyle TBT (som Goliath och Funkink har) när det gäller carving. Vad var det för model du provkörde då?

Kika lite själv på deras hemsida http://bataleon.com/en/boards den lär förklara en del oklarheter, titta inte bara på junkyard :)

Och med tanke på din storlek kan jag rekommendera Burtons boots som är lite mindre till ytan än andra märken och minskar risken för toe/heeldrag, bra för oss med större fötter ;)
2012 kommer Evil Twin ut med en 156 Wide modell som har 264mm waist och det skulle ju passa dina fötter.

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
Anledningen till att jag är insnöad på Bataleon bräderna är för dom har upplyfta kanter eller vad man ska säga.
Skulle vara gött och underlätta mycket med sådana när jag vill snurra i backen när jag åker, så man inte får kant skär och ramlar :)
Är rocker bräder exakt som TBT eller?

Vilken Bataleon bräda
Spikeis sa:
Anledningen till att jag är insnöad på Bataleon bräderna är för dom har upplyfta kanter eller vad man ska säga.
Skulle vara gött och underlätta mycket med sådana när jag vill snurra i backen när jag åker, så man inte får kant skär och ramlar :)
Är rocker bräder exakt som TBT eller?
iofs fler märken som kör med upplyfta kanter, spoon?

Vilken Bataleon bräda
Rocker funkar ju ungefär likadant som TBT.

Jag köttar Capita Horrorscope wide, skostorlek 46 och det är super!

Vilken Bataleon bräda
Ingooo sa:
Banne har nog rätt... med din vikt så skulle dom två brädorna passa dig bättre plus att dom är Wide... Bataleon har inga Wide under 157 tyvärr.
Sen vet jag inte om du ska rikta in dig på en Evil Twin om du mestadels åker pist, Evil Twin är ju en renodlad parkbräda... Goliath skulle passa dig mycket bättre isåfall. Har en kompis som också mest åker pist men han skulle absolut ha en Evil Twin... sen när han fick prova min brors Goliath blev han helt till sig och idag kör han på en Omni. Goliath är en utmärkt allround bräda som funkar lika bra överallt - perfekt för hopp också. Däremot är den lite smalare om man tittar på dom mindre storlekarna jämfört med Evil Twin.
Jämfört med Evil Twin Classic så är nya Evil Twin smalare, har en ny sidecut med smalare nos och tail, blunt tips, plattare nos och tail och TBT'n gär längre ut mot nos och tail. (För 2012 så kommer alla Bataleon vara helt omdesignade med helt ny shape och ny TBT).
Funkinken är en mjukare variant av Goliath med centrerad stance, men 153 har en midjebred på bara 245mm som är väldigt smalt med tanke på din skostorlek, men du kanske kör mycket duckstance och wide så kanske det kan funka men är tveksamt. Evil Twin Artist Edition är exakt som vanliga Evil Twinen med annorlunda grafik som du trodde.
Men som sagt... en parkbräda ska köras i parken och Evil Twin har "Twin TBT" som är lämplig för parkåkning, det är stor skillnad till Freestyle TBT (som Goliath och Funkink har) när det gäller carving. Vad var det för model du provkörde då?

Kika lite själv på deras hemsida http://bataleon.com/en/boards den lär förklara en del oklarheter, titta inte bara på junkyard :)

Och med tanke på din storlek kan jag rekommendera Burtons boots som är lite mindre till ytan än andra märken och minskar risken för toe/heeldrag, bra för oss med större fötter ;)
2012 kommer Evil Twin ut med en 156 Wide modell som har 264mm waist och det skulle ju passa dina fötter.
Tittat och läst på deras hemsida lite som du rekomenderade och så, men gav mig inte allt för mycket kunskap, ganska dålig på dessa olika saker.
Kör med ett par Burton Boots idag och ett par burton bindningar, funkar utmärkt och väldigt sköna.
Aha, så Evil Twin är inget för mig då allså, utan ska köra mer på någon annan, vet dock ej hur wide min bräda som jag har nu är, men har aldrig lyckas köra i tåna eller hälarna.
Dock drog jag i tåna ibland när jag testade polarens bräda, så vill ju ha en wide.

Ursäkta om jag är trög och lite dum, men förstår inte riktigt inte skillnaden mellan Rocker och TBT fortfarande, har kollar runt och så, men förstår ej riktigt.
För finns det andra brädor förutom Bataleon som har upphöjda kanter på sidan som en skateboard har, så hade det ju varit suveränt och jag hade lätt tagit ett annat märke, är mest skateboard stilen på snowboarden jag gillar med TBT och kanterna är uppåtlutade

Vilken Bataleon bräda

Dom här bilderna tycker jag visar ganska bra vad som är skillnaderna. En rocker base är ju helt platt men hela nosen och tailen är uppböjda. Medans tbt basen har camber(inte 100 att det alltid är så). men att kanterna på basen är uppböjda vid nos och tail.

Sen finns det skälvklart många olika designer på detta men ungefär så här är det.

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
Spikeis sa:
men förstår inte riktigt inte skillnaden mellan Rocker och TBT fortfarande, har kollar runt och så, men förstår ej riktigt.
om du kollar pa snow_flakes bild ser du att TBT är typ banan pa tvären och rocker är banan pa längden....same same but different

Vilken Bataleon bräda
aa den bilden förklarade en hel del :)
Tackar, nu hänger jag med.
Men det är bara TBT som har skateboard liknaden snowboard på sido kanterna? att dom är lite uppåt vikta?

Vilken Bataleon bräda
Ja Bataleon har patenterat den tekninken och det känns som att surfa när man åker på dom.
Jag har haft ett kanthugg sen jag fick min Batazion och det va för att jag körde i knädjup puder =P

Vilken Bataleon bräda
Spikeis sa:
aa den bilden förklarade en hel del :)
Tackar, nu hänger jag med.
Men det är bara TBT som har skateboard liknaden snowboard på sido kanterna? att dom är lite uppåt vikta?
Alltså kontaktpunkterna är ju förhöjda på rocker och TBT så stor skillnad blir det inte.
Sen har du ju Burtons scoop som höjer kanterna runt nose och tail.

Batazion: Kanthugg i knädjupt puder? Låter skumt som tusan.

Vilken Bataleon bräda
Thomsson sa:
Sen har du ju Burtons scoop som höjer kanterna runt nose och tail.
Bild på en NUG med scoop (ej min bild)
40c46e75.jpg

Thomsson sa:
Alltså kontaktpunkterna är ju förhöjda på rocker och TBT så stor skillnad blir det inte.
Varför är det inte så stor skillnad på två helt olika konstruktioner i detta fall? Förklara tack :)

Vilken Bataleon bräda
Thomsson sa:
Det blir iof det tycker jag, inte för att jag är tbt föresprakare överlag som general-rekommendation, mem TBT är ju en combo med camber vilket innebär att man fortfarande har bra stöd i brädans längsriktning vid bakatvikt vid landning ex. Medan rocker, iallafall den enda jag testat som var forum destroyer chillydog, lätt bara vek iväg/rutschade bort och sen lag man där i snön. Som sidonotis sa kör jag bl.a. forum destroyer vanliga cambern nu och det är en störtskön bräda.

Vilken Bataleon bräda
Får väl skriva att jag menade mera kanthugg, lika lite kanthugg med både rocker och tbt. Satt och tänkte kanthugg så det blev fel.

Ja visst är TBT stabilare än många rocker brädor, men om man jämför med capitas flatkick tycker jag flatkick känns och åker ungefär lika.

Måste komma ihåg att skriva vad jag tänker på.

Vilken Bataleon bräda
bah, fortfarande extremt svårt för mig :(, detta gör mig helgalen hehe.
Kollat runt och läst och tittat och utforskat, men ändå TBT som tar mig, men känns inte som jag kommer kunna köpa en kortare TBT bräda, men tanken på min skostorlek.
Så får väll antagligen börja åka runt till olika affärer kanske och titta och fråga runt personalen där?

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
skicka mail till blue tomato och fraga dem vad de har att rekommendera... eller nagon annan onlinestore... att springa runt pa de där affärerna sa sent som i februari kostar nog mer energi än levererar resultat...

Vilken Bataleon bräda
deltab0arder sa:
skicka mail till blue tomato och fraga dem vad de har att rekommendera... eller nagon annan onlinestore... att springa runt pa de där affärerna sa sent som i februari kostar nog mer energi än levererar resultat...
okej, ska göra det :)
Tackar för tipset

Vilken Bataleon bräda
lobster har inga brädor till salu än
tbt samma som rocker? ehhhhhhhhhhhhhhhhhhh
bla bla bla bla bla bla bla

kolla in capita, många modeller i wide, även deras kortare brädor, vanliga modellerna är också lite bredare.

men du är ny på bräda så se bara till att köpa rätt längd, typ 155, en med bred midja, runt 26 cm, och köp kvalitetsmärke så spelar annat, reverse camber, tbt osv etc osv, inte så stor roll

Vilken Bataleon bräda
Hasse_Lindborg sa:
BataZion sa:
Vad betyder Lobster?
Ett brädmärke som använder TBT....
Men då har dom inte gjort den TBT utan nått i still med det. Dom har ju säkert hittat nått kryp hål i patentlagen lr vad det heter.
Spikes jag är en och 174 och åker på en 157 en bataleon goliat i samma storlek hade inte varit för lång för dig med tanke på att du är 5cm längre än mig!

Vilken Bataleon bräda
BataZion sa:
Hasse_Lindborg sa:
BataZion sa:
Vad betyder Lobster?
Ett brädmärke som använder TBT....
Men då har dom inte gjort den TBT utan nått i still med det. Dom har ju säkert hittat nått kryp hål i patentlagen lr vad det heter.
Lite less på dig nu. De har TBT då de har tillåtelse från Batelon att använda det. Och Batelon tillverkar deras brädor( eller vilka nu som tillverkar Batelon)

Vilken Bataleon bräda
Men säg det då Hasse. Känns nästan som att du satte mig i en fälla där =P
Om lobster har fått tillåtelse av Bataleon till att göra tbt så bryter dom ju inte mot patentlagen men om dom inte hade fått det så hade dom ju defentivt gjort det. Vad är det annars för mening att patentera nått?
Bli trött på mig? Du gör ju valet av att läsa mina post lr? Hasse ska vi ha en cheaskake ätar tävling och den som äter minst får åka i tangabikin ner från skutan till byn? bara för att lätta upp stämningen lite!

Vilken Bataleon bräda
OOi sa:
men du är ny på bräda så se bara till att köpa rätt längd, typ 155, en med bred midja, runt 26 cm, och köp kvalitetsmärke så spelar annat, reverse camber, tbt osv etc osv, inte så stor roll
bra sagt. allt annat funkar men inte om måtten är fel - är viktigt att inte ha för bred/smal eller för lång/kort!

Hasse_Lindborg sa:
Och Batelon tillverkar deras brädor( eller vilka nu som tillverkar Batelon)
Jag är förvisso också övertygad att det är så, men vet vi det officiellt?

Tillbaka
Topp