Vilken Bataleon bräda

Vilken Bataleon bräda
Är Lobester ett eget märke lr är dom en gren i bataleon familen lr har dom slått ihop sig med bataleon?
Förvirringen är abnorm.

Vilken Bataleon bräda
Batazion, du som älskar Bataleon så mycket, läser inte du deras blogg på hemsidan då? För isåfall hade du ju haft koll på Lobster ;) Men gör nu som Delta sa och läs tråden han länkade för där står det mesta om Lobster märket, scrolla ned lite bara... :)

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
BataZion sa:
Men säg det då Hasse. Känns nästan som att du satte mig i en fälla där =P
Om lobster har fått tillåtelse av Bataleon till att göra tbt så bryter dom ju inte mot patentlagen men om dom inte hade fått det så hade dom ju defentivt gjort det. Vad är det annars för mening att patentera nått?
Bli trött på mig? Du gör ju valet av att läsa mina post lr? Hasse ska vi ha en cheaskake ätar tävling och den som äter minst får åka i tangabikin ner från skutan till byn? bara för att lätta upp stämningen lite!
Han har ju sagt att Lobster har tillåtelse att tillverka sina brädor med TBT, så varför fortsätta diskutera det?
Han kanske blir trött på dig eftersom du snackar så mycket om sånt du inte vet nått om ist för att du tar reda på hur det ligger till ist.

Vilken Bataleon bräda
deltab0arder sa:
Kungligt för mer infromation tackar!

Ingooo sa:
Batazion, du som älskar Bataleon så mycket, läser inte du deras blogg på hemsidan då? För isåfall hade du ju haft koll på Lobster ;) Men gör nu som Delta sa och läs tråden han länkade för där står det mesta om Lobster märket, scrolla ned lite bara... :)
Näe jag är inte så mycket för att läsa bloggar har fullt upp med att försöka filma, redigera och uppdatera min egen.

linder sa:
testa och sök lite då?
Lobster är Halldor och Eiki Helgasons märke och dom kommer till hösten 2011
http://www.lobstersnowboarding.com/
Det stog ju inte så mycket där.

snow_flake sa:
du snackar så mycket om sånt du inte vet nått om ist för att du tar reda på hur det ligger till ist.
I det här fallet har jag ju teknist sätt rätt för att dom inte finns att köpa än så då är ju bataleon en så länge dom enda som säljer tbt1

Vilken Bataleon bräda
BataZion sa:
snow_flake sa:
(Han kanske blir trött på dig eftersom) du snackar så mycket om sånt du inte vet nått om ist för att du tar reda på hur det ligger till ist.
I det här fallet har jag ju teknist sätt rätt för att dom inte finns att köpa än så då är ju bataleon en så länge dom enda som säljer tbt1
Eftersom att du inte visste att Lobster var ett Snowboardmärke(som inte har börjat sälja sina brädor än men har börjat tillverka dem). Och att dom faktiskt kan få ha TBT genom ett sammarbete med Bataleon så är det nog därför han blir trött på dig.
Och vad jag ser så har inte Hasse sagt att Lobster har börjat sälja sina brädor än. Så jag tycker inte att han har haft fel...

Vilken Bataleon bräda
Lobester är bataleon det är ju bataleon som står för hela kalaset. Sen så är det dom här två snubbarnafKLXp-zM-Bo[/MEDIA] btw ser tvär benga ut) som har fått lite mer ansvar om jag har förståt det hela rätt.
Och vem har sagt nått om rätt och fel du försöker starta beef bara haha.
Forum är till för att diskutera och i det här fallet till och med får lära sig nya saker.

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
men jag har en 159 och tycker den är för lång, kommer verkligen en 157 som är 2cm kortare att göra så stor skillnad?
Ser inte riktigt hur 2cm kan ändra så mycket?
Dock största problemet jag har är att jag står så brett med benen, är 60cm från center av ena bindningen till center av andra bindningen just nu.
Det jag oroar mig för, men en längre och sedan vill jag ha en kortare för det känns lättare att hoppa med en lättare, är dock nybörjare så kan ha fel om detta

Vilken Bataleon bräda
BataZion sa:
Lobester är bataleon det är ju bataleon som står för hela kalaset. Sen så är det dom här två snubbarnafKLXp-zM-Bo[/MEDIA] btw ser tvär benga ut) som har fått lite mer ansvar om jag har förståt det hela rätt.
Och vem har sagt nått om rätt och fel du försöker starta beef bara haha.
Forum är till för att diskutera och i det här fallet till och med får lära sig nya saker.
"Tvärbenga"? "Snubbarna"?

Vet du inte vilka det är? :o

Vilken Bataleon bräda
Lobster inte Lobester Batazion... ("Lobster" är engelska och betyder "hummer", och om du kollar lite mera noggrant på hur dom har färgsatt bokstäverna så hittar du lite fler gömda ord ;) )
Sen är ju dom här två snubbar inte vilka som helst direkt...

Vilken Bataleon bräda
känns som vi har spårat helt från ämnet i tråden... Spikeis lär ju vara totalt förvirrad nu :)

Vad är det för bräda du kör idag då Spikeis? Sen fäst dig inte så mycket vid längden, vikten är viktigare och att den är tillräcklig bred för dina fötter. Hur man uppfattar en brädas flex beror ju helt på vad man väger... en lätt snubbe tycker kanske en bräda är styv fast en lika lång men tyngre snubbe tycker den är supermjuk. Du skulle ju kunna köra en kortare typ 155 fast styvare model men en 157 Wide låter perfekt tycker jag. Längden spelar inte så stor roll om du vill hoppa, kortare brädor underlättar ifs att snurra i små hopp men blir ostabila om man kör snabbare eller större hopp.

Angående stancen så betyder inte kortare bräda = mindre stance. Det beror helt på märke och bräda. Men jag har svårt att tro att din bräda har 60 cm som minsta stance, undrar verkligen va det är för bräda du har nu :) . Man mäter från mitten av dina skruvar, alltså precis i mitten av disken där skruvarna sitter. Enklast mäter du bara från det lilla märket som visar hur många grader du har vinklat bindningarna för det är exakt i mitten av bindingen. Sen vill du inte stå alltför tight heller då du tappar mycket stabilitet, speciellt i hopp. Men vill du köra riktiga Euro-carving-svängar så kör tight stance men då ska du absolut ha en 157 minst och verkligen inte titta på parkbrädor. Tror en bra allround-bräda som funkar över hela berget skulle du utvecklas bäst på, inte en renodlad parkbräda, du skrev ju att du mest åker pist, är nybörjare och inte åker park så. Goliath 157 Wide blir nog perfekt, den har även 53 cm som minsta stance och om du ytterligare minskar med dina bindningar så lär du hamna på 51 cm men så tight vill du nog inte ha. Om du vill ha en kortare bräda trots allt så får du nog tyvärr titta på andra märken då Bataleon inte har kortare modeller i wide. Men 2 cm kortare kan göra stor skillnad, men berätta gärna va du har för bräda idag och vilken det var du provkörde, det skulle underlätta enormt :)

Sen undrar jag också om du dina boots inte är lite för stora men tanke på att du är 179 cm? Snowboardboots ska sitta åt trångt och tårna ska slå i längs fram när man går... när man sen spänner bindingarna så får tårna lite utrymme. Om du skulle kunna ha lite mindre boots så behöver du inte bara titta på Wide-modeller. Sen från vilket år är dina Burton boots? Det är bara vissa modeller från senare år som har "shrinkage tech" som Burton kallar det så fancy...

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
BataZion sa:
TBT is the shit och bara Bataleon levererar det 1+1=2 Sen så är det jag som är AreAretRunt mannen och ingen annan här på FR =P
BataZion sa:
snow_flake sa:
du snackar så mycket om sånt du inte vet nått om ist för att du tar reda på hur det ligger till ist.
sluta myta, du skrev att det bara va dom som levererade det och inte dom enda som säljer det...

Vilken Bataleon bräda
BataZion sa:
...I det här fallet har jag ju teknist sätt rätt för att dom inte finns att köpa än så då är ju bataleon en så länge dom enda som säljer tbt1...
BataZion sa:
...Och vem har sagt nått om rätt och fel du försöker starta beef bara haha...
Jag tycker att det är ganska uppenbart vem som har sagt nått om rätt och fel, eller?

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
Ingooo sa:
känns som vi har spårat helt från ämnet i tråden... Spikeis lär ju vara totalt förvirrad nu :)

Vad är det för bräda du kör idag då Spikeis? Sen fäst dig inte så mycket vid längden, vikten är viktigare och att den är tillräcklig bred för dina fötter. Hur man uppfattar en brädas flex beror ju helt på vad man väger... en lätt snubbe tycker kanske en bräda är styv fast en lika lång men tyngre snubbe tycker den är supermjuk. Du skulle ju kunna köra en kortare typ 155 fast styvare model men en 157 Wide låter perfekt tycker jag. Längden spelar inte så stor roll om du vill hoppa, kortare brädor underlättar ifs att snurra i små hopp men blir ostabila om man kör snabbare eller större hopp.

Angående stancen så betyder inte kortare bräda = mindre stance. Det beror helt på märke och bräda. Men jag har svårt att tro att din bräda har 60 cm som minsta stance, undrar verkligen va det är för bräda du har nu :) . Man mäter från mitten av dina skruvar, alltså precis i mitten av disken där skruvarna sitter. Enklast mäter du bara från det lilla märket som visar hur många grader du har vinklat bindningarna för det är exakt i mitten av bindingen. Sen vill du inte stå alltför tight heller då du tappar mycket stabilitet, speciellt i hopp. Men vill du köra riktiga Euro-carving-svängar så kör tight stance men då ska du absolut ha en 157 minst och verkligen inte titta på parkbrädor. Tror en bra allround-bräda som funkar över hela berget skulle du utvecklas bäst på, inte en renodlad parkbräda, du skrev ju att du mest åker pist, är nybörjare och inte åker park så. Goliath 157 Wide blir nog perfekt, den har även 53 cm som minsta stance och om du ytterligare minskar med dina bindningar så lär du hamna på 51 cm men så tight vill du nog inte ha. Om du vill ha en kortare bräda trots allt så får du nog tyvärr titta på andra märken då Bataleon inte har kortare modeller i wide. Men 2 cm kortare kan göra stor skillnad, men berätta gärna va du har för bräda idag och vilken det var du provkörde, det skulle underlätta enormt :)

Sen undrar jag också om du dina boots inte är lite för stora men tanke på att du är 179 cm? Snowboardboots ska sitta åt trångt och tårna ska slå i längs fram när man går... när man sen spänner bindingarna så får tårna lite utrymme. Om du skulle kunna ha lite mindre boots så behöver du inte bara titta på Wide-modeller. Sen från vilket år är dina Burton boots? Det är bara vissa modeller från senare år som har \"shrinkage tech\" som Burton kallar det så fancy...
Idag åker jag på en Firefly Spoon snowboard, har inte hittat någon info om dessa brädor på svenska och dom jag känner som åker snowboard har inget illa att säga om detta märke heller eller vet något om det.
Så nog en bra nybörja snowboard kanske?

jag mätte så här (kolla bilden under)

10qxrvk.jpg

(snowboarden på bilden är inte min, tog bara en random bild på nätet för att kunna visa)

Jag mätte allså från mitten av ena bindingen till mitten av andra bidningen

Mätte igen och det var 59cm, felade 1cm sist för jag råkade höja upp den lite antagligen eller något.
Men kontroll mätte och bad även tjejen mäta, så jag kunde se om det blev rätt.
Antar jag mätte så man ska göra?
Aa tror en allaround bräda hade varit perfekt för mig.
Nää mina boots är tyvärr inte förstora, alltid haft stora fötter och tyvärr stannade jag att växa på längden men inte fötterna, har 47 i vanliga skor också och även arbetsskort etc..
Väldigt jobbigt.
Jag testade ett par 46 i affären, jag drog på den knackade ner hälen längstbak och kände direkt att jag fick böja tån, 47 passar perfekt för mig, jag har hälen längstbak och det är precis så stortån slår i där fram, antar det ska vara så? för 46orna så fick jag böja på tån, även att jag hade gått runt med dom i 10-15min inne affären, gjorde det för säkerhets skull, ifall bottsen skulle forma sig och kanske bli större men gjorde ingen skillnad alls.
Och dom bindingarna jag har nu är XL bidningar har jag för mig, för testade ett par Large och fick ej plats med skon, om det ej är L/XL? om man kan kolla det på något sätt på bidningarna?
Jag köpte ett par helt nya boots i år, när jag köpte snowboard, hade iga snowboard saker så köpte alltid nytt, för garantin och ifall jag ångrade mig, fick 30 dagar öppet köp även om jag hade använt dom :), ifall det skulle vara några problem med bootsen, men dom sitter utmärkt på mina fötter och allt.
SÅ hade jag kunnat haft mindre storlek på bootsen hade jag gladligen haft det :)

Vilken Bataleon bräda
Det är korrekt mätt, och 59cm är i det längsta laget som du själv påstår :) (funkar dock om man enbart kör park)

När jag läser speccen på deras hemsida och tänker på dina fötter / längd så får jag bara fram en vettig modell ...

Goliath 157W

edit: När jag kollade runt lite på annat hittade jag denna
Flow Era: https://www.boardstore.se/item?category=111&element=126&id=44317
155 i wide med 26,2cm midja som lätt klarar dina skor,
rekommenderad vikt 63-88+ kg, alltså kommer denna allmountain brädan vara mjuk till dig men inte lika snormjuk som evil twin och liknande renodlade parkbrädor, kollar man reviews på youtube om denna bräda så verkar dom gilla den!
2730kr + frakt

Samt denna...
Völkl Dice: http://www.blue-tomato.com/en/Freestyle-Freeride/Voelkl-Dice-158-10-11/product.bto?product=300259048
154, med 26,4cm midja och flex 6/10 vilket borde vara lagom mjukt för dig.
Även denna är byggd med lite rocker och i förklaringen av brädan står det...
"Designed for riders who need a wider board due to their shoe size!"
2650kr frakt inräknat!

Och ärligt talat tror jag inte att skillnaden på tbt, irocker, bananatech osv är så överdrivet stor så detta kommer nog fungera minst lika bra som en med tbt, om du nu inte vill ha en längre bataleon som klarar av din vikt/fötter.

Bataleon.com FAQ sa:
Should I get a wide or a normal model?
That depends on your boot length and the board width. Generally you don't want your toe or heel overhanging the edge more than about 25 - 30mm. If you have a US11 (44) or larger boot then you'll need to check this by trying your boot on a board. With this boot size you may need to look for a board with a waist width of 255mm+, or even one of the wide models that are around 260-265mm.
Så gör dig ett kap nu vetja!

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
Jag hade kört på Goliatetn jag tror inte att du kommer att gnälla på att den är för lång. Jag va lite kritisk själv till min när jag fick höra att den va 157 men jag ansåg att det inte va värt att betala extra 3k för 3 cm kortare bräda dom pengarna hade man kunnat laggt på nått annat coolt.

Snowflake sluta skapa drama hela tiden och sluta lägga ord i min mun. Jag sa att jag hade teknikst sätt rätt inte att nån annan hade fel. Och sen om Hasse känner att han blivit felbehandlad lr vad det e för fjäder du försöker göra en höna av, så kan han nog tala för sig själv han behöver nog inte en liten chiwawa som dig själv som skäller åt han när han i behov av det!

Vilken Bataleon bräda
Goliath 157W finns på junkyard för 3500,

Skulle funderat på den och dom 2 jag postade om det nu tex är värt 850kr extra för bataleonen kontra völkl'n som då bland annat är 3 cm kortare

Jag är 178cm och kör på en 156 GNU carbon credit series (bananatech) och i backen är den guld men den känns aningen stor i parken skulle gärna gått ner lite i storlek men du skriver ju att du mest åker pist iom jobbet.

Om TBT intresset kommer pga recensioner så kan du ju likväl kolla bananatech och alla andra rockerbrädor då dom har fått likvärdiga recensioner

Vilken Bataleon bräda
BataZion sa:
...Snowflake sluta skapa drama hela tiden och sluta lägga ord i min mun. Jag sa att jag hade teknikst sätt rätt inte att nån annan hade fel. Och sen om Hasse känner att han blivit felbehandlad lr vad det e för fjäder du försöker göra en höna av, så kan han nog tala för sig själv han behöver nog inte en liten chiwawa som dig själv som skäller åt han när han i behov av det!
Vi får nog fortsätta i gb ist om du känner för det.

Vilken Bataleon bräda
För att gå tillbaka till frågan. Jag börja köra på en ewil twin 155 förra säsången o tycker en är överlägsen burtons o övriga rocker o övriga park brädor jag kört på. Så jag förstår alla som gillar deras brädor. Framför allt är den stabilare i högre fart o har en otrolig pop. Tycker inte att du ska köra på mindre bräda än 157 och då en ewil twin som är bra allround o du får roligast med i slutändan. Det är det kortaste du skulle kunna köra på enligt mig med din vikt o längd. Igentligen ligger du på gränsen på att ha en Wide bräda pga sko storleken men funkar nog med ett par Burton som minimerat längden på sina boot. O en bindning som har lite höjd på bas plattan för öka vinkeln o minska risken för tå o häl drag. En mindre bräda för dig kommer kännas rolig i början men sladdrig o för mjuk när du kommer upp i hastighet. Lycka till

Vilken Bataleon bräda
streith sa:
För att gå tillbaka till frågan. Jag börja köra på en ewil twin 155 förra säsången o tycker en är överlägsen burtons o övriga rocker o övriga park brädor jag kört på. Så jag förstår alla som gillar deras brädor. Framför allt är den stabilare i högre fart o har en otrolig pop. Tycker inte att du ska köra på mindre bräda än 157 och då en ewil twin som är bra allround o du får roligast med i slutändan. Det är det kortaste du skulle kunna köra på enligt mig med din vikt o längd. Igentligen ligger du på gränsen på att ha en Wide bräda pga sko storleken men funkar nog med ett par Burton som minimerat längden på sina boot. O en bindning som har lite höjd på bas plattan för öka vinkeln o minska risken för tå o häl drag. En mindre bräda för dig kommer kännas rolig i början men sladdrig o för mjuk när du kommer upp i hastighet. Lycka till
du missade det jag copyade från bataleons faq va?

dom rekommenderar alla som har över 11 i boots att köra wide så det spelar ingen roll om burtons 12.5a är lite mindre än vad den borde

sen hans vikt gör att ewil twin kommer vara som ett papper

Vilken Bataleon bräda
linder sa:
Det är korrekt mätt, och 59cm är i det längsta laget som du själv påstår :) (funkar dock om man enbart kör park)

När jag läser speccen på deras hemsida och tänker på dina fötter / längd så får jag bara fram en vettig modell ...

Goliath 157W

edit: När jag kollade runt lite på annat hittade jag denna
Flow Era: https://www.boardstore.se/item?category=111&element=126&id=44317
155 i wide med 26,2cm midja som lätt klarar dina skor,
rekommenderad vikt 63-88+ kg, alltså kommer denna allmountain brädan vara mjuk till dig men inte lika snormjuk som evil twin och liknande renodlade parkbrädor, kollar man reviews på youtube om denna bräda så verkar dom gilla den!
2730kr + frakt

Samt denna...
Völkl Dice: http://www.blue-tomato.com/en/Freestyle-Freeride/Voelkl-Dice-158-10-11/product.bto?product=300259048
154, med 26,4cm midja och flex 6/10 vilket borde vara lagom mjukt för dig.
Även denna är byggd med lite rocker och i förklaringen av brädan står det...
"Designed for riders who need a wider board due to their shoe size!"
2650kr frakt inräknat!

Och ärligt talat tror jag inte att skillnaden på tbt, irocker, bananatech osv är så överdrivet stor så detta kommer nog fungera minst lika bra som en med tbt, om du nu inte vill ha en längre bataleon som klarar av din vikt/fötter.

Bataleon.com FAQ sa:
Should I get a wide or a normal model?
That depends on your boot length and the board width. Generally you don't want your toe or heel overhanging the edge more than about 25 - 30mm. If you have a US11 (44) or larger boot then you'll need to check this by trying your boot on a board. With this boot size you may need to look for a board with a waist width of 255mm+, or even one of the wide models that are around 260-265mm.
Så gör dig ett kap nu vetja!
Tackar, ska läsa och kolla in dom och se hur jag gör :), har inte bråttom att beställa hem en ny bräda så, har tid att läsa och verkligen bestämma mig för vilken jag vill ha

Vilken Bataleon bräda
Vilken Bataleon bräda
Firefly Spoon alltså... hmm låter som Intersports egna märke... kan det vara den här kanske: http://www.firefly.eu/snowboard-spoon-q_p80 eller http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Alpint/Alpint-2/Snowboards/SPOON-Q-/ kanske är din en äldre modell men märket är kanske detsamma? Isåfall gör du bra att investera i en ny bräda :)
Du verkar ha mätt på rätt sätt men det kan omöjligt vara 59 cm som minsta möjliga stance... har du verkligen bindingarna på hålen längst in och justerat bindningen, man kan ju på flytta dom flesta bindningar nån cm åt nåt hål i själva skruvdisken så man kan anpassa stancen ytterligare. Testa att mäta utan bindingar! Hur långt är avståndet mellan dom innersta hålen? Ser dina skruvhål ut som brädans till vänster eller den till höger:
http://www.shayboarder.com//wp-content/gallery/2011_2/img_9658.jpg
den till höger har ju mycket större avstånd som du ser...
Om du har dina bindningar på dom innersta hålen så mäter du stancen enkelt från det hålet emellan hålen som dina skruvar sitter i, alltså andra raden från mitten...
Spelar ingen roll egentligen för om du köper en ny bräda så kan du garanterat få en mycket mindre stance.
Men tänk på att desto smalare du står desto viktigare blir det att du har en tillräcklig bred bräda.
Och glöm allt som heter parkbräda... om du inte har för avsikt att åka mycket park. Evil Twinen blir alldeles för smal för dig dessutom och har "Twin TBT" till skillnad från Goliaths "Freestyle TBT" som lämpar sig mycket bättre för piståkning. Kör på Goliath 157 Wide, perfekt köp och bra pris!
Om du verkligen vill gå kortare kan du ju kolla på Burton Nug som ska köras 8-10 cm kortare, lite svårt att få tag på och är inte lika wide såklart... och ingen bräda att rekommendera för piståkning och hoppa med.
Du kan även kolla på Lib tech/Gnu som har reverse camber och wide modeller i mindre storlekar men som trots sin rocker har rätt bra kantgrepp pga magnetraction kanterna. Inget är däremot lika bra mot hugg som TBT och det är mest stabil i höga farter också då den har camber.

Vilken Bataleon bräda
Ingooo sa:
Firefly Spoon alltså... hmm låter som Intersports egna märke... kan det vara den här kanske: http://www.firefly.eu/snowboard-spoon-q_p80 eller http://www.intersport.se/Produkter/Utrustning/Alpint/Alpint-2/Snowboards/SPOON-Q-/ kanske är din en äldre modell men märket är kanske detsamma? Isåfall gör du bra att investera i en ny bräda :)
Du verkar ha mätt på rätt sätt men det kan omöjligt vara 59 cm som minsta möjliga stance... har du verkligen bindingarna på hålen längst in och justerat bindningen, man kan ju på flytta dom flesta bindningar nån cm åt nåt hål i själva skruvdisken så man kan anpassa stancen ytterligare. Testa att mäta utan bindingar! Hur långt är avståndet mellan dom innersta hålen? Ser dina skruvhål ut som brädans till vänster eller den till höger:
http://www.shayboarder.com//wp-content/gallery/2011_2/img_9658.jpg
den till höger har ju mycket större avstånd som du ser...
Om du har dina bindningar på dom innersta hålen så mäter du stancen enkelt från det hålet emellan hålen som dina skruvar sitter i, alltså andra raden från mitten...
Spelar ingen roll egentligen för om du köper en ny bräda så kan du garanterat få en mycket mindre stance.
Men tänk på att desto smalare du står desto viktigare blir det att du har en tillräcklig bred bräda.
Och glöm allt som heter parkbräda... om du inte har för avsikt att åka mycket park. Evil Twinen blir alldeles för smal för dig dessutom och har \"Twin TBT\" till skillnad från Goliaths \"Freestyle TBT\" som lämpar sig mycket bättre för piståkning. Kör på Goliath 157 Wide, perfekt köp och bra pris!
Om du verkligen vill gå kortare kan du ju kolla på Burton Nug som ska köras 8-10 cm kortare, lite svårt att få tag på och är inte lika wide såklart... och ingen bräda att rekommendera för piståkning och hoppa med.
Du kan även kolla på Lib tech/Gnu som har reverse camber och wide modeller i mindre storlekar men som trots sin rocker har rätt bra kantgrepp pga magnetraction kanterna. Inget är däremot lika bra mot hugg som TBT och det är mest stabil i höga farter också då den har camber.
Japp det är den Firefly Spoon Q, köpte den på intersport, fast är en 159cm bräda och inte den 142 som dom har på hemsidan, och så köpte jag ett par Burton Bindningar till,enbart för jag ville ha spänne med pump.
Var nog mest ett stress köp, när jag köpte firefly, för jag ville åka och jag föll för försäljarens snack och hans rekomendationer, var kanske det som gjorde att jag nu vill byta när jag lärt mig åka? och efter har testat polarens bräda.
Hålen sitter som på den åt vänster (Airbic snowboarden).

Försökte ta ett kort, så här ser det ut på min

29xc7f5.jpg

Hur jag än vrider och vänder på plattan så kan jag ej få dom närmare varandra än vad jag har dom nu och det är 59cm från center till center.
Testade igen att skruva loss dom och få dom så tätt det går och går ej att få dom tätare än vad dom är, bilden visar hur dom ser ut när dom sitter så tätt dom kan.

Som sagt, jag är ute efter en snowboard som klarar min vikt och min skostorlek och inte är som ett papper i backen för mig :), har spanat in Goliath Widen och stancen är 52cm och det är nog mer än tillräckligt tätt

Vilken Bataleon bräda
Den där brädan har ju rocker eller reverse camber :)
Om du snurrar skruvdisken 90 grader kan du minska några cm till, på bilden har du skjutit fram bindningarna mot tåkanten :)

Vilken Bataleon bräda
Ingooo sa:
Den där brädan har ju rocker eller reverse camber :)
Om du snurrar skruvdisken 90 grader kan du minska några cm till, på bilden har du skjutit fram bindningarna mot tåkanten :)
har försökt det, men går ej att skruva dit dom då, testat vrida disken åt alla håll och kanter, men detta är ända sättet jag kan vrida disken och skriva fast bidningarna så dom sitter fast och stabilt.

Tåkanten? bindingarna är just nu satta så att foten går ut lika långt där bak som där fram, om det är det du menar? annars hänger jag inte riktigt med, har för mig jag har läst någonstans här att det är så man ska ha det.
Vet ej vad rocker eller reverse camber betyder tyvärr, är som sagt en extremt nybörjare på detta och försöker läsa ikapp mig på allt och lära mig mycket, men finns så mycket man behöver lära sig :)

Edit: enligt Fireflys hemsida så står det, detta om brädan:

Jib Woodcore, Smooth Biax laminate, mid wide waist on a true Twin Tip shape with catchfree at line Q camber

Edit2: Pratade med en polare lite och diskuterade detta med honom idag och han sa till mig, att så långt jag har från knät ner till golvet/backen så långt imellan bindningarna ska det vara.
Och för mig är det 52cm och om detta stämmer, så kommer Goliath Wide 157 på minsta 53cm vara 1cm för prett för mig?

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
53cm är lugna puckar.
Men det låter helt sjukt att minsta stancen är 59cm.

Jag kör 55cm i stance och är lika lång som dig och det funkar bra.

Vilken Bataleon bräda
Nice och se att det är så många som njuter av TBT och att det inte är bara jag som tycker det är det bästa som har hänt snowboard.
Spikies det hade varit riktigt intressant och höra vad du tycker sen när du har ställt dig på din Bataleon!
Om du blir lika frälst som jag =P

Vilken Bataleon bräda
Thomsson sa:
53cm är lugna puckar.
Men det låter helt sjukt att minsta stancen är 59cm.

Jag kör 55cm i stance och är lika lång som dig och det funkar bra.
joo vet, men är så det är.
Kanske är något med att jag ej köra deras bidningar? Firefly bidningarna kanske har en annorlunda botten platta som gör att det går att få tätare?

Bra att veta, är sugen på en Goliath Wide 157 iaf, ska se om jag ångrar mig eller om det blir det.
Läser runt lite om andra snowboards och dessa olika saker som revers chamber,banantech(?) etc..
finns mycket och se vad jag kommer gilla och vad som kommer passa mig bäst.
Kommer återkomma i denna tråden med vad jag har beställt och vad jag bestämde mig för.
Ni är fortfarande välkomna med mer tips etc, så jag har lite mer info.
Och tack alla för hjälpen och tipsen och råden jag har fått

Vilken Bataleon bräda
Spikeis, gissar att du har denna skruvdisk: http://www.sputniksnowboardshop.com...on-4x4-channel-binding-disc-black-15308-p.gif och du har denna bindning: http://global.burton.com/mens-bindi...pd.html?dwvar_232233_variationColor=232233001
ser ut som det på bilden iaf och då kan du vrida den 90 grader och flytta den längre in... för på bilden har du skjutit bindningen mot tåkanten vilket ifs är bra om det centrerar dina boots men vill du få så tight stance som möjligt så får du vrida - och ja det funkar utan problem på din bräda och med dessa bindningar. Du ser ju att plattan har en massa olika hål, dom är till för att ytterligare justera bindningen om brädans skruvhål inte räcker till. Om du fortfarande inte kommer på hur man gör får du nog be en kompis komma över och vissa dig eller kolla på alla hundratals videos på youtube som visar hur man sätter på en bindning på en bräda ;)
Sen vill jag verkligen inte kritisera dig men det måste vara fel med 59 cm som minsta stance, dom flesta brädor har 59-60 cm som max stance! Jag har haft brädor med stance upp till 68 cm men det fanns ändå möjlighet att få ned den under 59 cm om man vill, har du mätt utan bindningar och va har din bräda för maxstance i så fall? På Firelys hemsida står det att din brädas stance är 58 cm och det brukar vara hålen i mitten. Fast den sidan ska vi nog inte lita på... Hur som helst kan du ju leta lite på nätet efter info angående stance (t.ex. http://grind.tactics.com/snowboard-buyers-guides/how-to-set-up-a-snowboard eller http://www.shayboarder.com/2007/10/snowboard-stance.html)

Och vikitgast av allt, låt ingen berätta för dig vilken stance du ska ha! Alla dessa från knät till golvet eller mellan axlarna stämmer INTE! Stance är helt personligt och du ska helt enkelt köra det som känns bäst för dig och bekvämast, prova gärna olika stance tills du hittar en som passar dig. Men akta dig för att stå för tight, det gör att du hamnar i en "stående" position vilket försämrar din balans, höjer kroppens tyngdpunkt och försvårar att fånga upp stötar och landningar med knäna. Tänk på att man åker med böjda knä och inte ståendes, så mät din stance utifrån det. Hur brett står du när du gör knäböj eller upphopp? -> Det är din naturliga och stabila position. 52 cm låter mycket smalt... testa minst 55 cm som Thomsson har, annars kommer du bara ramla mera och lära sig hoppa kommer bli mycket svårare.

Angående det här med rocker, reverse camber, bananatech, osv så handlar det om olika "spann" på brädor. Tänka inte fördjupa mig mera i det, googla bara lite, men du har ju som sagt redan en bräda med rocker (dina har rocker från bindningarna ut och flat mellan bindningarna) som redan gör att du får mycket mindre kanthugg än en "vanlig" bräda. Om du trots det fortfarande tycker att du får mycket kanthugg med din rockerbräda så får du nog titta på en Bataleon med TBT (Lobster är ointressant för dig då det är rena parkbrädor).

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
Ord upp Ingooo, Set em straight bOIII, hatar alla jävla påhittade regler om hur folk "ska" stå etc. använd huvet!

Senast ändrad:
Vilken Bataleon bräda
Hej också ny till snowboard träsket och tänkte köpa en ny bräda! har åkt runt en sesong och åker mest i park, och jibbar runt.

väger ca 95 kg är 180 lång.

ingen aning vilken bräda jag ska välja. har just nu kollat på

Evil twin 151 ser sjukt go ut hört mycket bra från den

Lib Tach Box Scratcher BTX - 147, hört att banan ska vara sjukt rolig att leka runt med.

Vilken är att föredra av dessa brädor? eller finns det någon annan som skulle kanske passa mig bättre?:D

Vilken Bataleon bräda
riccweee sa:
Set em straight bOIII
Komigen hur mycket ska du ha för att fixa en press bild där du har en abnorm halskedja med en gigantisk klocka runt halsen och somna i ett solari två ggr i veckan så vi får en hyllning till Flava flav. Får en nostalgi tripp för varje boooooooooooooooi du droppar. Förlåt att jag gled ot igen =P

Några sånna bräder har jag testat faktiskt kört på skatebananen några gånger och några andra brädor under skidtestar helgen. Ingen av dom e lika softa som TBT. Det är som jag sa i min tråd som försvan.
Tbt är lika fett för snowboard världen som dubbel kick va för skate världen enligt mig. Sen så får ni andra tycka exakt vad ni vill det är det som är så härligt med att ha egna åsikter =P

Tillbaka
Topp