Vilken Bataleon?

frankel

Ny medlem
Vilken Bataleon?
Tjenixen!

Många har säkert redan uppmärksammat min beslutsångest. Är kär i bataleon Evil twin känns det som. Men folk menar att denna verkligen här hemma i parken och om man då vill dra några puderåk kan det bli problematiskt. Jag har en k2 recon riser som jag är jättenöjd med i puder, men frågan är om inte bataleons tripple base tech raderar ut k2ans "plattegenskaper" vilket gör att jag inte kommer att gilla denna längre å på så vis blir det ingen puderåkning.

Jag åker både i park å puder med andra ord!

Därför frågar jag nu, vilken bräda:
* Bataleon Evil Twin
eller
* Bataleon Riot

Jag har efter mycket om och men bestämt mig för en 155a, eftersom jag är tycker min recon riser är ngt lång, som är ca +157. 181 lång å 73 pannor!

Jag har 43 i mina salomonboots, F 22, K2an recon riser är som man hör på namnet, ngt upphöjd vilket är skönt då man inte skrapar i tårna. Finns det risk för detta med bataleon?

Tacksam för svar av er som är insatta!

Mvh Frankel

Senast ändrad:
Vilken Bataleon?
Tjenare.

Det är ju alltid ett evigt snack om vad man ska välja för bräda och vad dom har för nackdelar och fördelar, jag tycker att en bräda/skidor är helt individuella val faktiskt.

Alla har ju olika tycke och smak, så det är rätt svårt att säga så mycket om det. Men om jag får välja så är det bataleon Evil Twin som gäller för min del, tycker det är en riktigt stabil och skön bräda. Framförallt i parken, men även ute i pisten, och angående puderåkningen så fungerar det faktiskt aldeles utmärkt.

Kanske kan bli lite svårt att åka med korta brädor när det är 1 meter puder och ditt och datt men om du ska ¨åka puder och offpist borde du sattsa på någon anna bräda, men jag tycker helt klart att evil är ett kanonbra val!

Sen angående vilken längd du ska ha eller ska och ska, enligt mig som är 186 och kör på en 155 bräda. Jag skulle nog rekomendera en lite kortare endå om du ska köra i parken om du vill åt smidigheten och kvickheten i en kortare bräda, men om du är lite allroundåkare så kan du nog sattsa på en 155 bräda helt klart.

Tja! Lycka till.. =)

Senast ändrad:
Vilken Bataleon?
jag kör med en Riot, tycker den är jävligt skön överallt i backen, skillnaden mellan den och evil twin är ju att den är hårdare så jag antar att den passar mer allround :)

Vilken Bataleon?
min kompis fick en bataleon goliath rekomenderad när han sa att han ville ha en evil twin fast lite hårdare tail o puderbräda i den också..:P

Vilken Bataleon?
Ja det här var ju inte lätt. Anledningen till att jag vill ha en lättare och mjukare bräda är ju just för att jag vill kunna utvecklas mer än bara 360 i hopp. Samt mer stabilitet och känsla på railsen. Men jag vill samtidigt kunna köra lika fort som förr, och inte känna att den inte duger i offpisten!

Goliathbrädan är ju hårdare helt klart, tror inte jag kommer digga den lika mkt som evil twin eller riot. Frågan är bara vilken av dem. Fler förslag/kommentarer är varmt välkomna!

// frankel

Senast ändrad:
Vilken Bataleon?
haha, du har verkligen beslutsångest, frankel =).. tredje tråden nu?
Men tänk på att Riot är hårdare än Goliath... gå in på Bataleons hemsida www.bataleon.com där hittar du all information om alla deras brädor, vilken flex dom har, allt om deras triple base tech osv.....
på deras flex-skala har Evil Twin 6-4-6, Riot 7-5-7 och Goliath 5. där har dom också olika Flex-kategorier som Flex Flex, Medium Flex och Power flex. Evil Twinen har "Flex Flex", Rioten har "Medium Flex" och Goliathen hamnar mitt emellan dom två... så Goliathen verkar vara mjukare än Rioten iaf...

har aldrig testat Rioten men jag själv kör på en Evil Twin o min bror kör på en Goliath, skillnaden är väl att Evil Twinen är mera en lek bräda som är 100% twin tip med lite hårdare nos o tail o mjukare mellan bindningarna medans Goliathen har en vanlig snowboard flex men inte hård, o dess triple base är mera anpassad för carving än Evil Twin park anpassade...
annars finns det ju också Fun-kink som har samma shape som Goliath men med betydligt mjukare flex... men vill du verkligen ha en Allround-bräda så är nog Goliathen den bästa! den funkar lika bra i parken o på rails som offpist... ;)

Vilken Bataleon?
Känns som det lutar åt Evil Twin nu iaf! Trodde verkligen att riot var mjukare än goliath haha och så mkt setback som goliath har vill jag inte ha, dessutom verkar goliathen inte vara ngn ren twinbräda - älskar switch :) Skulle jag köpa en goliath blire dessutom en 153 eftersom jag inte vill ha en 157. Så då är nog ändå evil twinbrädan inte så långt ifrån i offpisten, kanske får luta mkt bakåt men det är jag van vid !

Tack för alla svar!

Vilken Bataleon?
Har bestämt mig nu, evil twin 155. Frågan är bara om fötterna får plats, har ju inte jättebigga fötter, size 43 men just to be sure, vad tror ni?

Senast ändrad:
Vilken Bataleon?
den har jo 252 i midjan vilket passar perfekt.. hade också 43 förra säsongen (kör nu med 44:or) på min Enemy som också hade 252 i waist o det funkade perfekt! beror jo också lite på vad du har för skor, ett paar 32 är betydligt mycket mindre än vissa andra märken... hur bred stance du har o i vilken vinkel du står spelar också roll men det är inget du behöver vara orolig för 155:an med 43:or blir perfekt! jag snackade med Blue Tomato när jag beställde Evil Twinen därifrån o då sa dom att Rioten var hårdare i tailen o nosen än Goliath så det står nog bara fel på deras sida... Köp din Evil Twin 155 nu, du kommer inte ångra dig!

Vilken Bataleon?
Det är ju det som står.

Evil twin är 6 nose - 4 middle - 6 tail
Riot är 7 nose - 5 middle och 7 i tail
Goliath är 5 overall

Vilken Bataleon?
Såhär står det på riots beskrivning:

We kept that perfect shape of the Evil Twin and gave the Riot a little extra response camber and stiffness and an ultra fast Sintered base. Team influenced and adjusted for those riders who want to take their True Twin to the next level. Freestyle to the max and stable as f*&k at high speeds.

Blir galen av det här.
Den har dessutom ingen setback.

Senast ändrad:
Vilken Bataleon?
Som sagt upptäckte att min bräda inte alls är 157 utan snarare minst 159 kanske 160 så vilken bräda jag än tar kommer 155 säkerligen bli skillnad.

Vilken Bataleon?
Burton cartel, kan den vara något. Sjukt snygg i vitgrön ;) Men finns i inte som ny tror jag, svart får det väl bli i sådana fall. Är det en nackdel att köra en evil twin då pga plattan som är så omtalad på den bindningen?

Vilken Bataleon?
Bataleon Goliath är ju för all sorts freestyle!

"Detaljer: Freestylebräda med grafik inspirerad av Stanley Kubricks A Clockwork Orange. Med den här brädan har du en bräda för all åkning oavsett om det är park, rails eller backcountry."

Tillbaka
Topp