Vilken Snowboard för freeride+freestyle+snowkite?

larsryden

Ny medlem
Nu är det dags att inhandla en ny bräda för säsongen 2011! :)

Kan börja med att informera om att jag åkt Snowboard i princip varje helg i ca 15 år, och har mestadels kört freestyle i park och pipe. På senare år har åkningen mer övergått till friåkning, men jag vill fortfarande ha kvar känslan av en lekfull, mjuk och lätt bräda.

Men... jag har lite svårt att bestämma mig vilken bräda jag ska ha eftersom min åkning varierar så mycket.
Min åkstil är avslappnad och jag gillar att små jibba vart jag än åker, vill absolut inte ha en hård och lång bräda.
Snarare en mjuk lekfull sak som flyter bra i puder, som är mjuk och lätt att skutta runt med.
Längden bör vara till min haka ungefär, jag ca 175-177 lång.

Min typ av åkning kommer att vara fördelat ungefär såhär :
40% snowkiteing, på sjöar och fjäll i blandad terräng, allt från "ofpist" till hårdpackad snö.
30% lek, pipe och park.
20% ofpist och puder.
10% eller mindre i pist.

Just nu är jag sugen på att köpa en bräda med rocker eller en tripple base technology - Bataleon, typ evil twin.
Men, kommer det att funka med en rockerbräda när jag kör snowkite? Det är ju viktigt då att man har bra grepp så man konstant ligger på skär...
Spontant känns det ju som Bataleon skulle vara bärre lämpad för det, men samtidigt skulle jag väldigt gärna ha känslan från en mjuk rockerbräda när man kör i puder.
Jag har aldrig provat varken Bataleon eller en rocker bräda, det närmsta jag kommit var när jag provade ett par rockerskidor i pudersnö, det var verkligen en WOW känsla och därför är jag väldigt inne på just rocker.

Vad tror ni?

Hasse_Lindborg sa:
På Snowkite så vill du en "riktigt" twintip eller?
Hur menar du nu, att jag vill ha en riktig twintip bräda?
Är inte dom flesta snowboards det idag, eller skiljer det mellan nose och tail på dessa tripple base och rocker brädor?
Ja, det är viktigt då man åker 50/50 åt varje håll.
Är det någon av dessa typer av brädor som direkt skulle bli ointressant då?

Då får du leta efter en "true" twintip. Som har lika långt till tipen som till tailen. Så då försvinner en hel del brädor.

Hasse_Lindborg sa:
Då får du leta efter en "true" twintip. Som har lika långt till tipen som till tailen. Så då försvinner en hel del brädor.
Ok, vi ska nog inte dra det så långt.
Har hittills kört med en vanlig snowboard med snowkite och det går utmärkt.
Jag är inte så extremt petnoga med att det ska vara en helt symetrisk twintip, det är ju inga konstigheter att åka switch på de flesta brädor ändå.
Huvudsaken är mer att det är en skön bräda, du tycker alltså att ingen av dessa modeller är att rekommendera?

Då du mest kör snowkite och lek,park så går ju en truetwintip kanon. Det är överlägset fint i parken och med snowkiten ;)

Jag är i nästan exakt samma sits som dig Lars.
Till en början var jag helt inne på en true twin på grund av all bakängesåkning på kite men efter lite funderande kom jag i samma banor som dig, det har ju gått alldeles utmäkrt att åka baklänges tidigare (och jag har aldrig haft en true twin). En directional bräda är det dessutom desto bättre för freerride i det mjuka, samt pipeåkning. Jag kommer dessutom göra merparten av mina trick på snowkite åt rätt håll (goofy), ännu en anledning för mig att ha en directional bräda.

Jag kommer köra på K2 Turbo Dream i 161, Wille Yli-Loumas Pro model. Den har all terrain rocker och verkar vara en jäkligt fin bräda. Jag har kikat på specifika kitesnowboards som Nobiles Remi Meum Pro http://www.nobilekiteboarding.com/#/board-snowkite som är en true twin och inte har lika mycket sväng som en "traditionell" bräda, den verkar riktigt fet men jag valde bort den ändå ;).

Sen är K2s Auto-bindningar jäkligt smutta för man behöver bara spänna tåspännet en enda gång, sen kommer den automatiskt ihåg det på något konstigt sätt och spänns när man spänner ankeln. Tidssparande och smidigt när kiten vill slita iväg en och man står och ska spänna fast fötterna.

Senast ändrad:
Var en Skatebanan och den fungerade perfekt för snowkite. Och parken tydligen.

Nu hatar hatar jag att snowkite men de som gör det mycket säger att det är stor skillnad på truetwintip och directional o baklänges åkningen. Och att de flesta kitesnowboards har lång svängradie för att det är bättre. Men som sagt jag vet inte då jag kör max 2 veckor om året och då oftast när jag har kurs.

Jag har oxå en K2 bindning denna: http://k2snowboarding.com/bindings/cinch-ctc Sjukt nice för kite så man inte behöver fippla med spännen alls ;)

Senast ändrad:
Klart det är skillnad på en true twin och directional bräda vid baklängesåkning. Men det handlar en hel del om personliga preferenser. Jag har alltid kört det senare och det har funkat ypperligt att landa baklänges efter stora flyg i parken/pipen och till viss del även ute i det mjuka.

Det där med en större svängradie kan säkert vara skönt då brädan inte spårar uppvind så nedrans mycket men det är inget tillräckligt tungt argument för mig att köra på en kitesnowboard framför en "traditionell".

Senast ändrad:
Usch va svårt det är...
Brädor specifikt lämpade för snowkite känns ju inte så intressant, dels vet man ju inte hur långt dom kommit i utvecklingen, sedan så är dom för mycket inriktade på en sak.

Om man nu kör med en rocker bräda, tror ni att man ständigt kommer att snirkla sig fram då brädan kan ha en tendens att vilja carva bara man ligger på skär, eller kommer man att ha dåligt grepp?
Det känns ju som alla andra brädor oxå borde vilja svänga uppåt då, men det har jag faktiskt aldrig haft något problem med.

Kanske är det bara att skita i alla spekulationer och ge sig ut och köra.
En snowboard är ju alltid en snowboard... eller? :P

Samma här, en specifik snowkitebräda känns alldeles för nischad mot en enda grej, inget för mig.

Nej, verkligen inte, jag kajtade med en kort (för mig, jag väger 80 kg, mycket god teknik) Ride DH 155 en del ifjol som har lite jibrocker eller liknande, och det gick hur bra som helst. Jag kör fort men lägger fokus på höga hopp och roliga trick, är det mjukt och mycket snö koncentrerar jag mig på att lägga sköna svängar, gärna i någon uppförsbacke eller liknande. Därför valde jag till i vinter en lite längre allroundbräda, som K2 Turbo Dream 161.

Lite ska du skita i alla spekulationer ja, framförallt eftersom du är en så pass bra åkare. En bra bräd- och skidåkare kan anpassa sin teknik till åkdonen och således få ut det det man vill, oavsett rocker, flex och bla bla bla.

larsryden sa:
Vad väger du, för din egen vikt är det som spelar roll, din egen längd är rätt ointressant, jämför 170 cm köttbit på 90 kg med 200 cm pinne på 70 kg.
Vad har du kört för längder innan, hur kändes de?

Senast ändrad:
larsryden sa:
Körde på den i vintras. körde på en 157:a, klockren för freestyle, kass i pist. helt ok i puder en klar bit över förväntan, förmofligen för mjukheten och bananformen.

Definitivt den roligaste brädan brädan jag haft på länge, väldigt förlåtande och trevlig, tveksamt om jag skulle rekommendera den till kite dock men kan inte så mkt om kite så har ingen aning...

Grym bräda!

CustomX: Att åka bräda efter kite kan innebära följande scenarion (grovt):
1. Speeding på sjöar/kust/vattendrag med ytterst lite snö.
2. Cruisning på vindpackad snö uppe på en platå.
3. Uppför i fin snö och på sina ställen jäkligt djupt där man kan lägga feta svängar.
4. Tricks på plan mark eller i hopp där man håller kiten lågt (typ som wakeboard).
5. Stora flyg utför avsatser/klippor som dock dämpas av kiten så man landar mjukt.

Det kan med andra ord skilja sig otroligt mycket. Skall man försöka översätta det till "vanlig" brädåkning torde det bli något i stil med:
1. Mata pist, rätt hård sådan.
2. Åkning utanför pisten, långt efter snöfall eller då det blåst mycket så snön har blåst bort.
3. Friåkning ute i det mjuka, bland träd och annat kul.
4. Parkåkning där man alltid överskjuter hoppen och landar platt =), om man nu inte kör i uppbyggda hopp.
5. Köra nerför Bec De Rosses, fast med en fallskärm som dämpar eventuella fall, hah hah.

Jag föredrar uteslutande alternativ 3-5 med tonvikt på 4 och 5 och valde därför en allroundbräda med "all terrain rocker", K2 Turbo Dream 161.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
CustomX: Att åka bräda efter kite kan innebära följande scenarion (grovt):
balbalblabla

Det kan med andra ord skilja sig otroligt mycket. Skall man försöka översätta det till "vanlig" brädåkning torde det bli något i stil med:
blablablablba

Jag föredrar uteslutande alternativ 3-5 med tonvikt på 4 och 5 och valde därför en allroundbräda med "all terrain rocker", K2 Turbo Dream 161.
Ok, enligt denna beskrivning skulle jag inte rekommendera MC kinken ;-)

TRS eller Trice då? om man vill ha banan och hela det paketet?

Turbo Dream verkar schyst!
Kunde tänka mig den om jag inte är så förbannat insnurrad på butters o små jibbing :)

Min vikt pendlar mellan 68-70 och jag är ca 176cm lång.
Funderar på en Skate Banana 154 med flex : 5 eller en Skate Banana 156 med flex: 6.
Hos bataleon är det Evil Twin 154-157 som känns mest intressant.

Vad tror ni om dessa gämfört med min vikt?
Går hellre några cm upp pga bättre flyt i puder.

Min senaste bräda var en Burton Dominant Wide 154cm, den har kännts för hård och en aning för kort i puder och i något högre farter.

Senast ändrad:
larsryden sa:
Min vikt pendlar mellan 68-70 och jag är ca 176cm lång.
Funderar på en Skate Banana 154 med flex : 5 eller en Skate Banana 156 med flex: 6.
Hos bataleon är det Evil Twin 154-157 som känns mest intressant.

Min senaste bräda var en Burton Dominant Wide 154cm, den har kännts för hård och en aning för kort i puder och i något högre farter.
Tittar du på dessa så är ju MC kinken fortfarande ett alternativ är ju väldigt lik SBn, lite bredare bara, bättre flyt. lätt en 156/157:a.

Gammal tråd, men passar bra på mig så jag lånar den.
Även jag kör snowkite, är inte så avancerad i backarna dock. Vill ha en bräda som passar min lite gubbigare åkstil. Åker helst utanför pisten i lössnö om det bjuds, lite snällare hopp, en 360 på sin höjd, kanske nån grab om jag kommer högt nog... Åker o kollar lite på kidsen i parkerna och kör lite hopp o försöker mig på nån box om ingen ser mig...
Har idag en Fanatic Wanderer 165cm, troligtvis ca 10 år gammal. Själv är jag 195 cm lång o väger ca 85 kg. (Hasse vet nog vem jag är nu).

Har möjlighet att köpa en Arbor bräda billigt, -09 modellerna.
Funderar på en A-Frame, 162cm (den längsta som finns kvar, finns annars även i 166 o 170cm)
http://arborcollective.com/snow/boards/view/35/a-frame

eller en Wasteland, 163cm:
http://arborcollective.com/snow/boards/view/412863/wasteland

Vad tror ni som kan nåt om detta? Blir de för korta? I och för sig ingen större skillnad i längd mot vad jag har idag.
Min Fanatic 165 når upp till halsgropen ungefär.

Väldigt tacksam om nån svarar, behöver bestämma mig ganska omgående!

Tillbaka
Topp