Vilken bindning på vilken skida (Turande)

PaperPlane

Medlem
Tjenare, har planerat att dra till Kanada denna vinter. Äger redan ett par Soul 7 som jag åkt på i två år som jag är riktigt nöjd med. Är i bra skick också. Men eftersom jag ska till Kanada så känner jag att jag vill gå bredare. Sen så har jag tänkt börja tura. Har hittat ett par Völkl Two för ett riktigt grymt pris som är 124 i midjan. Bindningen på Soul7 är ett par Marker Griffon 13 så då måste jag investera i ett par turbindningar också. Blir nog ett par Marker Duke 16 EPF.

Men då är ju frågan om jag ska sätta på Duke bindningen på Soul7 och montera Griffon på Two:n . Völkl Two väger betydligt mer än dem andra. Så ska jag avmontera bindningen på mina gamla par och sätta dem på dem nya. Eller funkar det bra att ha ett sådana tunga och breda skidor att tura med. Vet inte riktigt hur jag ska göra här. Montera/avmontera kostar väl en peng också.

Det beror ju lite på vad du menar med att "tura" och hur snabba dina kompisar är ... Det går att "klättra" med ett par breda tunga skidor som Two men är tungt och osmidigt jämfört med ett par smalare och lättare skidor. Rör det sig bara om korta sträckor från liftens toppstation är det inget stort problem, åtminstone inte om du är vältränad. Ska du gå i flera timmar och har kompisar som håller ett högt tempo önskar du nog att du haft lättare utrustning. Men vill du ha en lättare turutrustning står hursomhelst inte ett par Duke på inköpslistan.

Enklast är väl trots allt att skruva på ett par turbindningar på tvåorna och testa, tycker du att det fungerar är det ju OK, fungerar det inte så får du väl skifta bindningarna. Sen är det iofs. det här med stighudar ...

/MM

@Mountain_Man Tungt kommer det nog bli ja. Tror inte polarna är så värst mycket snabbare, då om jag minns rätt har ganska tung utrustning dem med. Är väl inga jättesträckor vi pratar om utan mest från liftens toppstation som du säger. Hittade ett jäkligt billigt par Duke 16 så det är därför jag snöat in mig på dem. Alternativt hitta ett par F12 Tour för rimlig peng men båda bindningarna har ju sin nack- och fördelar.

Angående stighudar blir det väl att skära själv om jag väljer att sätta Duke bindningen på Völkl skidorna.

@havreboll Låter lite komplicerat, använder du det själv? Funkar bra?

Senast ändrad:
Använder det själv och är hur nöjd som helst. Med rätt verktyg, inte tummen på armbågen och lite noggrannhet så går det väldigt lätt. Lyckades till och med göra det på ett par skidor i alperna med en gängtapp med en fasttejpad gaffel... ;)

Vill du lätta det du går på är ju Beast/Kingpin osv en klart större förbättring. Klivet från att lyfta hela bindningen i varje steg till att bara lyfta pjäxan gör ju mer för jobbigheten än ekipagets sammanlagda vikt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp