Vilken bräda?

Aartman

Ny medlem
Vilken bräda?
Jag börjad åka snowboard förra året och åkte en weekend plus två dagar. Eftersom jag hyrde på olika ställen fick jag testa en hård bräda och en mjuk och jag trivdes mycket bättre med den mjuka.

Jag kör nästan bara i pist och jag vill nu köpa en prisvärd bräda till detta årets skidsemester.

1 - Min skostorlek är 41-42 och jag har då förstått det som att jag ska ha en "normal" bräda med ca 25 i midjebrädd?

2 - Min längd är 178, jag har därför förstått det som att en 159 bräda kan vara ett bra val?

3 - Min vikt är 60 kg, dvs ovanligt lite för min längd och det gör det en aning svårare att välja bräda.

Jag har kollat på de billigaste paketen här på freeride och fått fram det här:

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=16306&ProductDetailId=104090
Den här är bara 155, dvs 23cm kortare än vad jag är men matchar min vikt ganska bra med ca 45-86 kg

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=16309&ProductDetailId=104107
Den här är 159 och matchar min längd bättre med 19 cm kortare än mig men vikten gäller för ca 55-90 kg vilket jag tänkte kan bli svårare att hantera som nybörjare?

Även dessa två brädor finns (samma sak med längd och vikt):

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=16332&ProductDetailId=104183
och
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=16334&ProductDetailId=104192

Jag förstår det som att dom här brädorna är mjuka, rätta mig om jag har fel.

Vad säger ni? Vilken längd ska jag välja på brädan? Bör jag välja någon av dessa eller är det skräp? Finns det något annat jag bör tänka på?

Tack på förhand!

Vilken bräda?
Tjena,

Kul att du tar tag i det hela och köper grejer. Hyrgrejer är det jäkligt svårt att få till bra.

1. 25cm i bredd verkar lagom. "Wide" blir overkill.
2. 159 låter helt OK men eftersom du inte verkar åkt SÅ mycket så är det ingen nackdel men kortare längder. En längre bräda kräver mer att svänga runt men ger bättre stabilitet om du spättar ettor, vilket man kanske inte gör så ofta som nybörjare.
3. Vikten är nog inte det avgörande. Eftersom du ändå är ganska lång så kommer din tyngdpunkt högre upp och du får ner kraft i brädan. Den gamla hederliga formeln Kraften=Längden+Vikten som vi alla lärde oss i skolan

Men jag tycker du kan ta en mjuk bräda. Det är mycket lättare att lära sig åka på en sån.

Ang. brädpaketen du listar så tror jag att brädorna är OK men bindningarna kanske lämnar lite att önska. Vriststrapen ser ganska tunn ut och det kan göra dem obekväma. Samtidigt, hade man fått såna bindningar för 15 år sedan så hade man varit överlycklig, så de funkar säkert jättebra för dig. Morrow ha funnits med länge så deras grejer är det inget fel på.

Det viktigaste att tänka på. Ha skoj!

Vilken bräda?
Roligt med snabba och givande svar!

Okej så både 155 och 159 fungerar, hur vet jag vilket jag ska bestämma mig för? Kommer jag märka en betydande skillnad i svårigheten att svänga runt dom?

Ja jag vill börja med en mjuk, vad jag kunde se av infon på de brädorna jag länkade så förstod jag det som att de var mjuka va?

Ska jag byta till något med bättre bindningar så ligger nästa prisklass på 1400kr mer här på freeride (http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=17251&ProductDetailId=109505), vet inte om det är värt det? Jag vet att bootsen är riktigt viktiga men hur viktiga är bindningarna?

Finns det någon bra sida att rekomendera där jag kan kika på fler prisvärda brädor och bindningar förutom på freeride?

När jag väl står i backen kommer jag garanterat ha skoj! =) tack för ditt inlägg Kaskar!

Vilken bräda?
Tack Sweeeet! Bra pris på den också! Men är den brädan mjuk? Ser ingen information om flexen i den och är inte 150 lite väl kort för mig som är 178 lång?

Vilken bräda?
Tja!

Jag har exakt samma spec som dig o jag har en bräda på 151 o en på 158. Har inga problem med att 151 skulle vara för kort, kan ladda hårt med den. Men om ja var du så skulle jag satsa på en på ca 155, blir knappast för kort.

Vilken bräda?
Tja!

Låter intressant, vad är det för brädor du har och vad har du för åkstil? Är den kortare brädan för parken?

Med tanke på att jag nästan bara åker i pisten tycker jag det låter lite kort, å andra sidan är jag nybörjare så jag lyssnar på vad ni säger.

uppskattar era inlägg

Vilken bräda?
Om jag var du skulle jag köpa en begagnad för 1000- man kan hitta riktigt sina brädor, tex https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=68987 skulle gissa på att han släpper den för 1500- ren gissning, är den så lite körd som han skriver så är den nog riktigt fin(måste ju kolla irl ...) är nog ganska lik en som heter Timeless, som jag hade en 161 av, riktigt bra bräda.

Här är ett KAP! https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=68721 nästan gratis!

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=68196

Man kan få väldigt mycket för pengarna om man köper beggat, kan ju vara värt att lägga mer pengar på nästa bräda när du vet mer vad du vill ha!?

Det som talar mer för en nyare bräda som första är ju rocker, hur den ser ut i profil, negativt spann, får brädan att flyta galet fint i puder och en livligare bräda, Rocker ftw!

Det har ju just morrowen! enda som skulle vara ev negativt tror jag e om det är ett enklare belag, dvs osintrerat(går i princip inte att valla, då det inte tar upp valla) men det kanske är sintrerat på den?

tror inte att den blir för styv, och hursomhelst är det så lätt att lära sig åka snowboard så att du kommer vilja ha en mer givande bräda ganska fort.

men du verkar ha riktigt bra koll på måtten 24,5-25 midja, 159 långt, helt i min smak!

lycka till!

Vilken bräda?
Frux sa:
Tja!

Låter intressant, vad är det för brädor du har och vad har du för åkstil? Är den kortare brädan för parken?

Med tanke på att jag nästan bara åker i pisten tycker jag det låter lite kort, å andra sidan är jag nybörjare så jag lyssnar på vad ni säger.

uppskattar era inlägg
Jo, exakt den kortare är lite mer för parken. Den långa blir mer för pisten då. Och eftersom den är så hård så är det inte så lätt att leka med den så det blir mer att man pressar i pisten med den. Dock så är nog inte morrowen lika hård så det går väll inte direkt att jämföra.
Jag tror i alla fall att det räcker med ca 155 eftersom det blir lite lättare att hantera och för att jag tror att du inte behöver en 159. Men det blir väll inte så stor skillnad mellan de två så det blir bra vilket du än tar.

Vilken bräda?
Ja självklart hade det bästa varit att hitta en perfekt bräda begagnad, men det känns väldigt svårt med tanke på hur lite info man får om begagnade brädor och med tanke på att jag får resa väldigt långt för att testa de flesta brädorna som finns ute.

Ska kolla upp Allian Backman brädan, tack! Är det ett ok märke?

Det skulle vara lite negativt ja, man vill nog kunna valla brädan emellanåt. Kan inte vara allt för svårt att ta reda på ifall den är sintrerad eller ej? Du tror alltså att första brädan skulle vara helt ok ifall den bara är sintrerad?

Tack!

Vilken bräda?
snow_flake:

Ja jag har fortsatt läsa här på forumet och har nog blivit mer sugen på en lite kortare bräda runt 155 precis som du säger, jag föredrar att kunna leka lite lättare framför en snabbare och stabilare bräda.

Är morrowen något att satsa på då ifall jag inte lyckas hitta något bättre begagnat? Är det några speciella märken jag kan hålla utkik efter när jag letar begagnat förresten?

Vilken bräda?
Frux sa:
Ja självklart hade det bästa varit att hitta en perfekt bräda begagnad, men det känns väldigt svårt med tanke på hur lite info man får om begagnade brädor och med tanke på att jag får resa väldigt långt för att testa de flesta brädorna som finns ute.
Skicka mig ett PM så kan vi snacka begagnat. Jag är övertygad om att jag har något för dig.

Vilken bräda?
Frux sa:
http://www.blocket.se/kronoberg/Snowboard_silince_med_bindningar_31262824.htm?ca=21&w=1

Vad sägs om den här? En "Silince Graphite Directional " 154 cm

Jag lyckas inte hitta någon information om den när jag googlar, någon som vet något generellt om själva märket Silince?
Glöm den där. Det är en Silence-bräda och säkert 15 år gammal. Så gamla brädor är slut även om de är oanvända.
Cheez, 850 spänn. Folk på Blocket har verkligen ingen skam i kroppen

Vilken bräda?
Tack! Var precis påväg att boka möte för att kolla på den.

Detta är annat jag hittat begagnat

En Salomon bräda
http://www.blocket.se/goteborg/Snowboard_och_boots_31272023.htm?ca=15&w=1
Priset är det inget fel på, frågan är om det går att hitta en ok bräda för ett sånt pris?

Här är en annan
http://www.blocket.se/goteborg/Snowboard_x2_31161038.htm?ca=15&w=1

Vet inte om det här är en nybörjarbräda, men bra pris och jag gissar att det är ett lite bättre märke? Det står att den är lite sliten men det kanske går att valla och slipa till?
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=68980

Någon bräda värd att satsa på? För mig själv är det näst intill omöljigt att veta så jag är mycket tacksam för hjälpen!

Vilken bräda?
Alle de brädorna du listar är gamla och förmodligen bara skräp. Tyvärr verkar det som du säger, att det som säljs för 6-800 spänn verkar vara ganska dåligt. Då kan du lika gärna gå och köpa en ny Crazy Creek

Den här då? http://www.blocket.se/goteborg/Snowboard__Burton_Hero_155__10_30737077.htm?ca=15&w=1
Inga bindningar men en bräda som är riktigt bra och som du kan ha länge. Prutvänligt då killen själv börjat pruta i annonsen. 2000 bör du minst kunna få ner den till

Eller denna http://www.blocket.se/varmland/Snowboard_Burton_costom_30488149.htm?ca=15&w=3&last=1
Med skor och hela fadderullan

Vilken bräda?
Jag kände nästan det på mig, det hade varit skönt att komma så billigt undan men man ska inte vara dumsnål heller.

Schysst att du tar fram såna förslag till mig! De ser riktigt intressanta ut båda två, vågar inte ringa såhär sent men ska se hur mycket jag kan pruta på heron imorgon =)

De här brädorna blir lika dyra, ja tom dyrare än den första brädan jag länkade som är helt ny (http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=16306&ProductDetailId=104090) men det är ändå mer prisvärt att köpa en bättre bräda begagnat än en sån där "ok" bräda ny menar du?

Senast ändrad:
Vilken bräda?
Nån som vet när en bräda blir "svampig" eller tappar spänst? En bräda kan ju inte vara "färsk" hur länge som helst antar jag (såvida det inte är nån supermodell med en annan kärna)? Kan det vara en kombination av hur mycket den är åkt på och hur gammal den är? Nån som vet?

Vilken bräda?
J-Lu sa:
Nån som vet när en bräda blir "svampig" eller tappar spänst? En bräda kan ju inte vara "färsk" hur länge som helst antar jag (såvida det inte är nån supermodell med en annan kärna)? Kan det vara en kombination av hur mycket den är åkt på och hur gammal den är? Nån som vet?
Gamla brädor, 7-8år plus, är det för dålig kvalité för att ens kunna funka om de ens är oåkta tror jag. På senare år har tillverkarna förfinat tillverkningstekniker så att brädorna håller längre, påstår de i alla fall. High-end modellerna är väl det man ska tro kunna hålla ett tag, budgetalternativ blir nog slappa ganska snabbt.

Jag har en bräda som är tre år gammal och jag tycker den har hållit spänsten ganska bra. Mina gamla brädor från 95-99 kan närmast jämföras med overheadpapper(för er som vet vad overhead är :)).

Vilken bräda?
Frux sa:
Jag kände nästan det på mig, det hade varit skönt att komma så billigt undan men man ska inte vara dumsnål heller.

Schysst att du tar fram såna förslag till mig! De ser riktigt intressanta ut båda två, vågar inte ringa såhär sent men ska se hur mycket jag kan pruta på heron imorgon =)

De här brädorna blir lika dyra, ja tom dyrare än den första brädan jag länkade som är helt ny (http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=16306&ProductDetailId=104090) men det är ändå mer prisvärt att köpa en bättre bräda begagnat än en sån där "ok" bräda ny menar du?
Svår balansgång det där. Det blir ju till slut ditt val och hur mycket du vill lägga/kvalitet på grejerna du ska ha.

Morrow-paketen på Junkyard är säkert OK, men bara det faktum att man inte kan köpa bräda eller bindning för sig gör ju att man blir skeptisk. Det är lite att jämföra med att gå in och köpa den billigaste TVn på El-giganten. Är man inte så brydd och bara vill se på TV så funkar det, men en TV-nörd skulle ju döma ut en totalt :)
Men ska du bara åka 2 dagar per år så duger det inga problem.

Burton Hero-brädan är bra, inget snack om det. Bara ett år gammal och en kvalitétsbräda som kommer att hålla länge. Och den ser ut att vara i bra skick på bilderna också. Synd att det ska vara ISC-inserts så att man inte kan sätta på vilka bindningar som helst... Men det verkar ju finnas lite EST-bindningar på Blocket

Här har du en Burton Joystick 154 (en 2011 vilket förmodligen är en felskrivning:))med bindningar för 3500. Det prutar du ju lätt ner till 3000, sen tar du dig i kragen och vägrar gå med på nåt mer än 2å5 ;)
http://www.blocket.se/dalarna/Snowboards__jackor_och_byxor_Billigt_30598954.htm?ca=11&w=3&last=1

Vilken bräda?
Jo jag förstår, det är värre när jag inte är säker på det själv. Som jag nämnt har jag inte åkt en hel massor och då har man inte mycket att jämföra med, men köper man något strax över det sämsta där det ändå ligger tanke bakom produktionen och inte sånt som bara är tillverkat så billigt som möljigt för att få sålt till icke-insatta så brukar man bli nöjd vilken typ av vara man än snackar om.

Vad är en normal kvalitet på hyrbrädor förresten? Är det såna brädor man kan hitta för 2.5 ifall man köper själv eller är det mer uppåt 4-5?

Haha jag gillar jämförelsen. Även om jag inte är en finsmakare så vill man ha en bra och prisvärd bräda som gör det enklare och roligare att åka när man endå lägger ett par tusen på själv skidsemestern. Köper man en prisvärd bräda kan det dessutom finnas mer att hämta i andrehandsvärde ifall man vill byta så småningom.

Jag har ringt om heron nu och följde ditt råd med prutandet ;) får besked ifall han kan tänka sig det priset senast imorgon så jag låter dig veta hur det går :) Det där med ISC-insert och EST-bindningar var något nytt som jag inte vet något om. Men ett par begagnade bindningar borde gå att hitta för under tusenlappen iaf?

När det gäller rockern vet jag inte riktigt själv vad jag är ute efter och jag tycker det är olika på varenda bräda jag kollar på. Vad jag har förstått så är det enklaste för en nybörjare zero-camber eller någon form av freestyle/all-mountain rocker? Är det såna brädor vi snackat här hela tiden?

Vilken bräda?
Jiv sa:
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=17363&ProductDetailId=110069 ska väl vara ett helt OK nybörjarkit!
4000 känns lite mycket för ett nybörjarkit, då köper jag hellre något begagnat som fungerar bra även om 3 år eller köper budgetvarianten på 2500 till att börja med och sen byter upp mig?

Vilken bräda?
Frux sa:
Jiv sa:
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=17363&ProductDetailId=110069 ska väl vara ett helt OK nybörjarkit!
4000 känns lite mycket för ett nybörjarkit, då köper jag hellre något begagnat som fungerar bra även om 3 år eller köper budgetvarianten på 2500 till att börja med och sen byter upp mig?
Det känns om att du är otroligt vilsen i snowboarddjungeln min vän. Jag prutar ner mitt erbjudande med 500 så får du grymma prylar till ett fantastiskt pris och de kommer att hålla i flera år. Känn dig helt fri att höra dig för här på forumet om någon tror att jag tänker lura på dig något som inte är bra. Jag jobbar inte så:D

Vilken bräda?
Doughboy sa:
Det känns om att du är otroligt vilsen i snowboarddjungeln min vän. Jag prutar ner mitt erbjudande med 500 så får du grymma prylar till ett fantastiskt pris och de kommer att hålla i flera år. Känn dig helt fri att höra dig för här på forumet om någon tror att jag tänker lura på dig något som inte är bra. Jag jobbar inte så:D
Jag är ganska ny på snowboards och uppenbarligen har jag inte stenkoll. Men jag börjar se ljuset mer och mer för varje dag och jag har till stor del freeride forumet att tacka för det.

Jag såg din aktivitet här på freeride och fick förtroende för dig. Det som gjorde att jag inte nappade direkt är att jag inte hitta så mycket information om Smokin MIP när jag googlade den och att priset var lite mer än jag tänkt mig. Du glömde även ange längd och bredd på brädan. När det gäller cambern kan jag inte säga att jag är fullt medveten om vad som är det bästa för mig men av vad jag läst och tagit reda på så är det som frestar mest en rocker eftersom jag är nybörjare och tror jag kommer trivas med lekfullheten i den. Sen vet jag inte om jag ska låta en sån detalj som cambern avgöra heller. Folk här på forumet får gärna ge sina råd och åsikter.

Vad säger ni här på forumet om en Smokin MIP 100% twin med centrerad stance för en nybörjare?

Jag förstår det också som att 3000 kr är ett bra pris för Smokin MIP från 08-09 med Bent Metal Bisquit++ bindningar från 07-08 men det kan vara bra att höra vad någon som vet mer än jag säger?

Senast ändrad:
Vilken bräda?
Jag har också fått ett annat erbjudande:

En Burton Custom (camber-modellen) 09/10

Fakta om brädan:

The Channel (binding system)
SHAPE: Directional
FLEX: Twin
CORE: Super Fly II™ Core with Dualzone™ EGD™ and Negative Profile
FIBERGLASS: Triax™ Response Fiberglass, NEW Lightning Bolts, and Carbon I-Beam™
BASE: NEW Sintered N2O WFO
EDGES: Grip and Rip™ Tune
SIDEWALLS: 10:45™
EXTRAS: Pro-Tip™, and Infinite Ride™

Detta för 2900 kr.

Är det ett bra kap? Eftersom förra alternativet har bindningar som följer med till nästan samma pris så är den åtminstone billigare men vad säger ni?

Jag är mycket tacksam för era svar och er hjälp!

Vilken bräda?
Nuförtiden är också de där "billiga märken", liksom Stuf, 5150, Firefly, Tecno etc. helt OK! Jag har åkt bara bräda (tidigare också skidor) 13 år nu, och har testat t. ex. Stuf, Firefly och Crazy Creek brädor. Vet nog inte om nuförtidens Morrow, men tidigare, för 10 år sedan, Morrow var ett känt och bra märk.

Om man är en nybörjare och vill köpa en billig bräda, jag vill säga att köp hellre en billig ny bräda en nån begagnad och gammal, om du inte känner så hemskt mycket brädor. Du kan i varje fall göra allt med en billig bräda som med dyrare; lära dig eurogaycarva, hoppa med ollie, raila, åka switch etc. Absolut viktigast är att brädans storlek passar för dig!

Senast ändrad:
Vilken bräda?
Kör på Doughboys erbjudande! Du slipper leta bindningar och får en bräda som funkar mer än väl för dina syften.

Dessutom får du bräda och bindningar som är creddiga som f-n och det kommer se ut som att du är värsta proffset. Och då har du kommit mer än halvvägs till vad man vill uppnå som snowboardåkare ;) Så se nu till att pruta ner en femhunka till eller åtminstone få med ett par gogglar :D

Vilken bräda?
Haha möljigtvis sålänge jag sitter i liften, när jag står i backen kan nog inga creddiga bindningar rädda mig ;)

Fick besked om att Burton Hero som jag försökte få ner till 2000 (enligt ditt råd) går med på att sälja den för 2400. Det måste fortfarande vara ett schysst pris va? Men om jag förstod det rätt på dig så kommer det bli meck med bindningarna isåfall?

Vilken bräda?
Bara du skaffar bindningar med est/ICS system så är det lugnt.

Dem flesta bra märken har adapters så att det passar deras bindningar.

Vilken bräda?
Hej.

Letar också efter en bräda som skulle passa mig, är 173cm, 80kg.

Har åkt kanske 10-15 gånger på 8 år så jag är inte värdsmästare precis men jag kan åka.
har inte börjat hoppa än men vill nog börja med det snart, åker mest pist men vill kunna trixa lite.

Har kollat på burton custom men det finns inga nära stockholm just nu, har ni nåra tips.
Är sugen på att köpa en ganska snart.

hade

/Patrik

Tillbaka
Topp