Vilken Dynafit-bindning

iLd0tt0re

Medlem
Vilken Dynafit-bindning
Hej.

Så här i slutet av säsongen kommer jag på att jag vill ha ett par randonnée-skidor för att kunna gå på tur emellanåt. Jag tycker att Dynafit verkar tilltalande och har hört mycket gott om dem, dock har jag inte provat på detta koncept själv. Jag tror inte att jag kommer att gå in för detta med randonnée till 100% men jag vill ha möjligheten ibland. Jag ser dem som ett komplement till mina Völkl Mantra med alpinbindning och inte tvärtom. Därför vill jag inte lägga ut alltför mycket pengar.

Jag är 181 cm lång och väger 75-80 kg beroende på hur duktig jag har varit i gymmet. Jag tror mig inte heta Henrik Windstedt eller motsvarande och behöver därför ingen DIN 16-bindning som är "skruvat i botten och ett halvt varv upp". I normalfallet åker jag med bindingen inställd på 9 och det tjuvlöser i princip aldrig. Duktigare skidåkare än så är jag alltså inte. :cool:

Jag kommer främst att använda utrustningen för att göra vissa offpist-områden i närheten av liftsystemen mer tillgängliga snarare än att göra dagslånga toppturer (även om det inte ska uteslutas).

Den skida jag har i åtanke är något i stil med K2 Sidestash 181 då jag kommer att använda dem primärt utanför pisten. Det kanske blir onödigt tungt men jag gillar bärigheten den typen av skida erbjuder. Mitt val av pjäxor lutar åt Dynafit Zzero 4U TF. Dels för att de är sköna och passar min fot, dels för att de inte kostar så mycket.

Valet av bindning är mer komplicerat. Dynafit har ett antal modeller men jag kan inte riktigt avgöra vilken som passar. För min egen del känns TLT Speed som ett bra val då den både är lätt och relativt billig (vikten är egentligen av underordnad betydelse eftersom jag fokuserar på vägen ner). Är jag ute och cyklar när jag tänker så? Vad skulle ni rekommendera?

MVH
Il Dottore

Vilken Dynafit-bindning
Vill nok gått for dynafit FT12 om du er fokusert på turen ned, den er mye vridningstiv, og den har stoppere..

Senast ändrad:
Vilken Dynafit-bindning
Är TLT Speed en olämplig bindning för mitt användningsområde? Jag förstår att en FT12 är betydligt mer freeride-orienterad men den är också betydligt dyrare. TLT Speed har jag hittat i Sverige för 2000 SEK, FT12 hittar jag för 4000 hos Alpint. Det är en viss skillnad.

Som jag skrev i mitt första inlägg; eftersom de kommer att användas som ett komplement är jag glad om man kan komma hyfsat billigt undan. Jag vill både undvika felspecade och överspecade bindningar.

Senast ändrad:
Vilken Dynafit-bindning
shonten sa:
Men med Powerplates kanske det håller bättre.
Gjorde en kort analys av det där och kom fram till att krafterna på skidorna sänks med ungefär en faktor 4 (har jag för mig) om man använder powerplates, så det ska nog inte vara något problem längre.

Vilken Dynafit-bindning
Inget ont om dynafit, men byter nog upp mig mot ett par plum guide till nästa år. Ha du inspekterat och jämfört dem i handen så är valet lätt, helt grymt byggd bindning.

Bara jag som absolut inte skulle köpa radical? Helt fel riktning att lägga till vikt för att försöka vinna över de "agressiva" åkarna tycker jag...

Vilken Dynafit-bindning
Blide sa:
Bara jag som absolut inte skulle köpa radical? Helt fel riktning att lägga till vikt för att försöka vinna över de "agressiva" åkarna tycker jag...
Jag blir lite osäker på hur du menar. Man har ju inte lagt till vikt för viktens skull, utan för att kunna bygga upp bindningen på ett sådan sätt att den i större utsträckning kan lägga sig i samma klass som kanske Marker Tour eller Diamirs Freeride.

Vilken Dynafit-bindning
Ja, den är ett bra val. Den går upp till din 10 och enligt din utsago på din 9 så känns det väl rätt klockrent.

Visst jag hade hellre rekomenderat FT12 men har du hittat den till halva priset så är det väl inte så mkt att prata om.

Kolla även in wildsnow.com för diskussioner runt dynafit.

Vilken Dynafit-bindning
Jag uppfattar TLT Speed som en strippad bindning för tävling och lättare turåkning. Om jag förstått det hela rätt är inte häldelen justerbar i längsledd vilket innebär att bindningen måste monteras exakt efter aktuell sko och sedan inte går att justera utan ommontering av bindning. Det finns inte heller någon skistopper till bindningen utan det är fångremmar som gäller!

Du står en bra beskrivning här:

http://shop.backcountryuk.com/dynafit-tlt-speed-bindings---in-stock-97-p.asp

För ditt användningsområde är det definitivt ST eller FT som gäller!

/MM

Vilken Dynafit-bindning
TLT Speed är en BRA bindning, det är urmodellen som ST/FT bygger på. En riktigt bra turbinding men ST/FT är bättre om du vill åka med samma utrustning i pisten. Främst pga skistoppers men det är också något längre sift i bakbindningen vilket ökar elasticiteten i bindningen. Det är bra på hårt och slagit underlag om du ska köra på lite. TLT Speed går att flytta ca 10 mm vilket är något mindre än ST/ST men ändå tillräckligt om du tx byter pjäxor.

Ska du inte göra längre turer är Marker tour bra alternativ, lätta, stabila och går att använda med vanliga pjäxor också.
Det är mitt val för den åkning du beskriver, jag äger också ett par lättare skidor och då monterade med TLT Speed.

Tillbaka
Topp