Vilken flex på pjäxa?

mushypeas

Ny medlem
Vilken flex på pjäxa?
Tjenare

Har provat och köpt ett par skidor (Fischer Motive 74, 75 cm)och nu är det bara pjäxor som saknas! vilken flex ska man ha? Är medelgodåkare men kan inte direkt carva( försöker iaf).
Vikt=73kg
Längd=190cm

Åker 80% i pisten

Vilken flex på pjäxa?
90-100 kanske om du ung och stark. Flex kan skilja sig rejält mellan olika fabrikat, dvs en Salomonsko med index 110 kan kännas helt annorlunda jämfört med t ex en Nordica med samma index.

Prova, prova, prova, enda sättet!

Se till att sitter fast i skon plus att du kan (orkar) pressa fram knät till ett läge i höjd med dina tår (ca), speciellt om du vill lära dig carva. För hårda skor gör att du inte får fram knät tillräckligt vilket resulterar i en felaktig åkställning coh allmänt "stolpig" åkning.

Lycka till!

Å snart undrar alla vad "stolpig" betyder...
/A

Senast ändrad:
Vilken flex på pjäxa?
Ace_DG sa:
90-100 kanske om du ung och stark. Flex kan skilja sig rejält mellan olika fabrikat, dvs en Salomonsko med index 110 kan kännas helt annorlunda jämfört med t ex en Nordica med samma index.

Prova, prova, prova, enda sättet!

Se till att sitter fast i skon plus att du kan (orkar) pressa fram knät till ett läge i höjd med dina tår (ca), speciellt om du vill lära dig carva. För hårda skor gör att du inte får fram knät tillräckligt vilket resulterar i en felaktig åkställning coh allmänt "stolpig" åkning.

Lycka till!

Å snart undrar alla vad "stolpig" betyder...
/A
Med andra ord är dessa http://www.alpinasports.com/product/x3/194 på tok för mjuka? Har faktiskt prövat de, fick inget vidare grepp i svängarna..

Vilken flex på pjäxa?

@mushypeas
Index 50 pekar på en ren nybörjarsko tyvärr. Prova något styvare! Tänk på det där med att få fram knät.
Hur gammal är du? Är du hyfsat vältränad allmänt?
/A

Vilken flex på pjäxa?
Ace_DG sa:
@mushypeas
Index 50 pekar på en ren nybörjarsko tyvärr. Prova något styvare! Tänk på det där med att få fram knät.
Hur gammal är du? Är du hyfsat vältränad allmänt?
/A
Är 17, skulle kalla mig normalbyggd, mer uthålligare muskler än explosiva

Senast ändrad:
Vilken flex på pjäxa?
Jag tror fortfarande på index 80-100, nånting.
Som sagt, det bara till att prova sig fram! Det ÄR inte helt enkelt att hitta pjuck som passar. Har du någon bra butik på din ort så gå dit och kör igång!
/A

Vilken flex på pjäxa?
Ace_DG sa:
Jag tror fortfarande på index 80-100, nånting.
Som sagt, det bara till att prova sig fram! Det ÄR inte helt enkelt att hitta pjuck som passar. Har du någon bra butik på din ort så gå dit och kör igång!
/A
Tack för svar

Tyvärr sträcker sig inte min budget till en bootfitter, får dra till flottsbro och köpa begagnat! :/

Vilken flex på pjäxa?
Det är inte alltid nödvändigt med en "Bootfitter", som f ö inte växer på träd. Dte viktiga är at du provar och jämför olika skor med olika flex. Glöm inte knät!
/A

Vilken flex på pjäxa?
Då är dom sannolikt för mjuka i flexet, eller klart åt det mjuka hållet. Du kan altid åka med dom pjucken, men du får problem med att lägga tillräckligt tryck på skidan (vid t ex carving).
/A

Vilken flex på pjäxa?
Ace_DG sa:
Då är dom sannolikt för mjuka i flexet, eller klart åt det mjuka hållet. Du kan altid åka med dom pjucken, men du får problem med att lägga tillräckligt tryck på skidan (vid t ex carving).
/A
Har vart och provat atomic hawx 80, skitsköna och sitter perfekt. Finns det någon anledning att inte gå på hawx 100 direkt? Eller jag kanske klarar mig med 80 ett par år och helt enkelt spänna de hårdare när de känns för mjuka?

Senast ändrad:
Vilken flex på pjäxa?
Det man kan tänka på är att en rumsvarm pjäxa ofta känns mjukare än en pjäxa som körs omkring i -20. Vilket säger sig självt egentligen. Jag har 100 i flex på mina Salomon Quest. Jag, som kanske mitt nick avslöjar, är tjej (=betydligt lättare än vad du är). Och 100 funkar utmärkt.

Jag skulle välja 100 om du står mellan 80 och 100. I början kanske det känns som om du får kämpa lite väl mycket för att få fram knät men det är en vanesak. Får du in det har du större nytta av en styvare pjäxa eftersom du kommer kunna lägga mer tryck och få en roligare och bättre åkning.

Senast ändrad:
Vilken flex på pjäxa?
Lånar tråden då jag har samma fråga, jag har tänk köpa ett par pjäxor och har siktat in mig på head vector 120. Jag är 195cm lång å väger 100-105 kg beroende på. Jag skulle väl kalla mig en god åkare, när jag åkte med UCPA nu i år så satte jag mig i confirmé o de flyttade upp mig till expert efter 2 dagar( om de säger er något). Det jag undrar är om det är förmycket flex? När jag testade dem i butik kändes de bra, men jag har ingen vidare koll på pjäxor då de jag har nu är 7år gammla...

tacksam för svar. Mvh

Vilken flex på pjäxa?
Josefsson91 sa:
Lånar tråden då jag har samma fråga, jag har tänk köpa ett par pjäxor och har siktat in mig på head vector 120. Jag är 195cm lång å väger 100-105 kg beroende på. Jag skulle väl kalla mig en god åkare, när jag åkte med UCPA nu i år så satte jag mig i confirmé o de flyttade upp mig till expert efter 2 dagar( om de säger er något). Det jag undrar är om det är förmycket flex? När jag testade dem i butik kändes de bra, men jag har ingen vidare koll på pjäxor då de jag har nu är 7år gammla...

tacksam för svar. Mvh
Instinktivt så tycker jag inte att det låter som att det är för styvt.

Vilken flex på pjäxa?
Josefsson91 sa:

tacksam för svar. Mvh
Jag är 180 cm lång och väger 80 kg, kör på Lange rx 120 flex, fungerar hur bra som helst. Men sen har väl skött min benträning under försäsong, men rent spontant borde 120 inte vara några problem för dig!

Vilken flex på pjäxa?
joohaaan sa:
Josefsson91 sa:

tacksam för svar. Mvh
Jag är 180 cm lång och väger 80 kg, kör på Lange rx 120 flex, fungerar hur bra som helst. Men sen har väl skött min benträning under försäsong, men rent spontant borde 120 inte vara några problem för dig!
när det kommer till benträning så är väl inte jag den som slackar efter i det jag heller! Tack för svaren iaf! Blir nog de pjäxorna, otroligt sköna och ett rejält byte uppåt mot de jag har nu!

mvh

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp