vilken längd på Mantra

Sven-Ebanan

Ny medlem
vilken längd på Mantra
Hej

Jag är 178 cm lång och 75 kg tung. Jag har pluggat och tränat annat de senaste åren och inte hunnit åka så mycket men nu tänker jag ta tag i det på allvar. Jag vill köpa mig ett par skidor som funkar över hela berget men främst utanför pisten. Jag funderar på ett par Vökl Mantra men är osäker på längden. 177 eller 184? Jag är väl ingen stjärna men inte helt kass heller. Nån som har tips?

Mvh Henke

vilken längd på Mantra
alltså, ska de fungera främst utanför pisten, som du skriver, så är valet lätt. 184, och inget annat, åtminstone i mina ögon.

edit: förutsatt att du inte vill ha den längre, 191 cm... :)

Senast ändrad:
vilken längd på Mantra
Jag personligen hade tagit 184 (har åkt 184:an, och det funkade skitbra!), och jag väger lika mycket, men är 4 cm kortare... Så def. inte 177! Frågan är som Linus säger, kanske 191?

vilken längd på Mantra
Skulle också säga som Lee-nus.. Låter som solklart 184a... Men ta dig en funderare om inte 191 skulle kunna vara ett alternativ..
Självs är 176 och åker mantra 184cm och EHP 193cm.

Senast ändrad:
vilken längd på Mantra
Sen beror det väl på om du åker i Sverige(skogsåkning) eller i Alperna (storbergsåkning)

//H

vilken längd på Mantra
Om du ska slänga på en randobindning typ duke och hajka så är mitt tips att försöka hyra och testa. Nerför är sällan något problem. Men jag har upptäckt att det är fan inte kul att stå i en brant med lite löst och göra en kickturn med för långa skidor när man har några fallhöjdsmeter i låren.

Jag är ingen expert men min uppfattning är att idag behöver man inte ta i riktigt på samma sätt som för med längder för att få en stabil skida. Det ska ändå rätt mycket skidåkare för att köra skiten ur ett par mantra 184. Du är ju ingen broiler heller ;)

Men som sagt hyra/ låna och testa alltid de skidor du ska köpa. Vi andra bara tycker en massa.

vilken längd på Mantra
Det beror helt på din åkstil tycker jag. Själv är jag identisk med din längd och vikt och jag kör på 184:orna. Det funkar asbra men längre som 191 skulle kännas för långt tror jag, förutom om att lägga elvor är det ända man gör. Jag tycker också att 177 skulle vara alldeles för kort, skulle vara svårt att hitt flytet i pudret med dem med tanke på bredden på skidan. Men som sagt beror helt på åkstile. old school eller nya skolans åkstil. agrivisitet o.s.v. Gör som så att du testar dig fram, det är värt att lägga ner lite tid innan man köper en skida för 8000 k.

lycka till//kimpaman

vilken längd på Mantra
Tack för svaren!

Det verkar som att 184 är längden som gäller. Skidorna kommer att användas både i kittelfjälls björkskogar och i Kanada så det blir blandad åkning. Jag va lite rädd att 184 skulle bli klumpigt men nu känner jag mig tryggare. Jag tackar och bockar!

vilken längd på Mantra
Helt klart 184, jag är själv 179 cm, 82 kg har kört på dessa i 2 år framförallt i Alperna. Funkar över allt och på alla fören, kanon allround skida. Kommer att skiljas från mina i år då jag går mer och mer på tur och kommer att byta skidor Så är du intresserad av ett par 184 Mantra med Marker 14 bindingar är det bara att höra av dig.

vilken längd på Mantra
Under de senaste åren som jag inte har åkt så myckjet har jag ändå gått en del på tur och det är den åkningen som jag ändå trivs bäst med. Hade hoppats att Mantra med ett par diamir-bindningar skulle fungera fint att ta med på "icke liftburen" åkning. Vad är anledningen till att du byter? Är de för tunga? Jag räknar mig själv som vältränad så jag hoppas att jag ska orka gå med dem... Vad säger ni som vet?

vilken längd på Mantra
1 röst till för 184 från mig. Jag är själv nästan identisk i storlek med dig och har själv testat 177, 184 och 191 en hel del genom åren.

177 är superkort och känns uttryckligen svåråkt av den anledningen. Framförallt är det Mantras montering som gör att den känns så sjukt kort att åka på. Utanför pisten är det ett konstant obehag av att man är rätt för att flyga över styret. Bakvikten blir alldeles för ofta använd för att rädda lägen där det är påväg att gå åt helsike. I pist fungerar det skapligt, men det letar sig ändå in en otrygghet när det stökar till sig.

184 är fortfarande kort i känslan, men där finns det betydligt mer att jobba med. Den är väl avvägd på nåt sätt och man kan hitta bra stabilitet och driv trots att det ser väldigt kort ut när man tittar ner. 184 är också den mest välbalanserade av de tre. Det känns som att Völkl designade Mantra i 184cm och sen skalade upp och ner från den längden. 184 är den längden som går bäst i krävande offpist, med undantag för nyfallen djup snö.

191 är min favorit i pist och i fast offpist. När snön blir djupare eller bara mjuk och svår så har jag problem att hantera framänden. Trots att längden gör att 191:an flyter klart bäst av de tre nämnda längderna får jag inte riktigt till det med den i puder. Det blir lätt att skidan skär ut eller in och att man tappar kontrollen. Jag upplever det som att skärningen i framänden är lite för kraftig för att Mantran ska fungera klanderfritt i den längden för en person av min storlek och med min teknik. Överlag är det dock en mycket bra skida, men det är mer en uppförstorad pistracer än en allroundskida med offpistfokus. Det gäller iofs i alla längder. Tiden där man kunde kalla en 95mm-skida för offpistbetonad är förbi.

vilken längd på Mantra
Jag ska byta på grund av att jag vill ha en skida med randonne binding (troligtvis Baron) istället. Så jag är definitivt nöjd med mina 184. Knallade förra året 5h gick från 2200 -3100 vid det tillfället hyrde jag ett par Mantra 177 med Duke monterat. Använde vanlig alpinpjäxa och det var definitivt inga problem varken med vikt eller gå med alpina pjäxa. Även om det inte var super puder så upplevde jag dock att 177 blev alldeles för kort nerför. Så nerför saknade jag mina 184. Vad det gäller 191 har jag aldrig testat dem, men helt klart att 184 funkar bra för det mesta. Visst hade säkert 177 varit roligare när det är kass offpist och man får hålla sig i en hård pist. Men å andra sidan tappar man då de egenskaper man vill ha av en allround skida.

Tillbaka
Topp