Vilken längd på teleskopsstavar?

Bikeaholic

Medlem
Hej

Skall beställa ett par Black Diamond Compactor, som finns i modellen 105-125cm och 115-135cm.
Stavarna skall användas till puder och pist och jag är 175cm lång. Vilken modell borde man beställa?

Är ny på skidor, därav frågan.

Mvh Matthias

Jag är 184 cm och går uppför med mina stavar på 130 cm och åker utför med dem på 120 cm. Ta de långa om du inte nödvändigtvis vill kunna ha kortare stavar än 115 cm, vilket knappast kan vara nödvändigt... Men är en smaksak!

Hej

Jag är 175 lång och kör med ~125 nedför och lite längre uppför. Som referens kör grabben med 110 och han är 155.

Bikeaholic sa:
Men vill man inte ha kortare om man kör puder? Eller är det vad ni menar när ni säger utför?
Beror alldeles på hur djup snön är och hur brant det är.. Själv åker jag 115-120 utför med mycket snö och 125 om det är dåligt med snö. Är 185 cm ö.h.

Om jag ska gå på vad Blide och mmarcus säger, så ni är alltså 185cm och kör med stavar mellan 115-130, så isf borde ju stavar på 105-120 vara lagom längd för mig?

Om jag går på vad Halvsmurfen säger så borde jag däremot satsa på den längre versionen.

Lika lång som dig och aldrig åkt kortare än 120. Du bör ha mer nytta av att kunna gå >125 vid stakning än <115 vid japanpuder...
Vilken längd åker du med normalt?

Always-Sunny sa:
Lika lång som dig och aldrig åkt kortare än 120. Du bör ha mer nytta av att kunna gå >125 vid stakning än <115 vid japanpuder...
Jag är brädåkare och håller på och lär mig skidor. Har två åkdagar nu, därför jag inte riktigt vet vad jag borde ha för längd än :)

är 176 kort och kör med 115 utför och upp till 130 på ansatser/flacken/uppför. Däremot så har mina BD och andra teleskopstavar större justerbar längd från typ 110-140 så då är det inte samma problem. Du kanske ska titta på andra stavar med större justerbart spann så du slipper att välja?

Bikeaholic sa:
Always-Sunny sa:
Jag är brädåkare och håller på och lär mig skidor. Har två åkdagar nu, därför jag inte riktigt vet vad jag borde ha för längd än :)
Jag skulle isf testa i backen så du vet vilken längd du har som normalläge, men jag skulle tro 120. Själv köra jag alltid med samma längd (120 med vanlig bindning och typ 125 med ram/gå-bindning) om det inte blir långa flacka transporter då det kan vara gött med lite mer längd.

Tack för alla svar grabbar!

Jag behöver väldigt korta stavar i hopfällt läge eftersom vi ska flyga speedwing med dessa stavarna, annars hade jag köpt med större justermöjligheter.

Verkar ju luta åt den längre modellen då.

Tillbaka
Topp