Vilken längd ska jag ha? (völkl mantra)

Pippe

Ny medlem
Hej!

Jag hade tänkt att införskaffa mig ett par völkl mantra men är osäker på vilken längd jag ska ha. Jag är 180 lång och väger ca 90 kg. Jag ser mig själv som en medelgod åkare då jag åkt 1-2 veckor om året i knappt 10 år. Jag hade tänkt att använda skidorna både i pist och off-pist, ungefär 50/50.
Jag har gjort ett "längdtest" som finns här på freeride och enligt testet ska jag ha ungefär 185 cm långa skidor men jag tycker att det verkar lite långt (Har haft ca 175 cm långa tidigare). Är jag ute och cyklar eller vad säger ni?
Völkl mantra finns i storlekerna 177, 184 och 191 på sport-conrad där jag hade tänkt att beställa dem från..

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Du är tyvärr ute och trampar på en alldeles för lätt växel!
http://www.freeride.nu/content/92/ för er som aldrig sett testet...
Du kan inte ha gjort längdtestet rätt om du bara får 185... Iom att det är freeride-skidor ger det extra längd vilket du nog tagit. Det jag nog tror gör skillnaden är att du tar preparerade backar och hård snö, Mantran är ju inte direkt gjort för hård snö, med tanke på bredden. Så om du istället tar lössnö och puder så landar du på 190, taadaaa!!! Nu är ju det här lika avgörande för vilka skidor som verkligen passar, som vikten på en elefant beroende på dess kost. Så gå efter sunt förnuft, eller tro på mig.

Hur som helst så är det 191 du skall ha, 184 blir alldeles för korta, dels för att twintipen tar lite längd för dig, så verklig längd kommer bli ungefär din egen längd, därav 191:erna... Men även därför att freerideskidor skall vara en bit längre än dig själv för att ge bärigheten. Iom att du har åkt länge så klarar du nog av att åka snabbt och trycka lite i skidorna, om du även kräver att du skall kunna göra det, och endast åker fort och stort, då är det ju självklart att det är de längsta du ska ha, iom stabiliteten. Så köp inte 184, de blir för korta om du vill åka riktigt puder, utan köp 191. Lycklig åkning!

Jag säger också utan minsta tvekan i rösten att du ska välja 191. Det är solklart. 184 blir alldeles för kort. Jag har inte tid att skriva en längre motivering och det behövs inte heller. 191. Punkt.

För ett mer ingående resonemang som ibland är inne och nosar på ämnet Mantra och skidlängd rekommenderar jag dig att läsa detta inlägg:

http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=22160

Tack så mycket för hjälpen. Det lutar väl åt att jag tar 191orna då, men blir det inte svårt för mig som bara har haft små skidor tidigare att åka med dom lite längre? Är det carvingskidor som ska vara korta eller varför rekommenderar annars skiduthyrare ofta korta skidor (I mitt fall 175 cm)?

åååååååå sååå gick startskottet för den eviga frågan om skidans längd för den här säsongen.. kom tidigt i år tycker jag..

Av den enkla anledningen att det knappt var ngn som testade 191:an... Men iom att Pippe här kommer åka 50/50, och att skidorna inte är några superstyva skidor, så kan det vara bra med lite extra stiffness, vilket man får med lite mer längd. Det är ju helt upp till åkstilen, om man gillar att åka stort och typ aldrig svänga, både i och utanför pist, då ska man ju ha långa skidor...

Då börjar vi.

Vilken längd du skall ha har med alla möjliga faktorer att göra; åkskicklighet, styrka, tyngd, åkförhållanden, skida samt inte minst hur fort du vill åka. Ju fortare desto längre skida. Hög fart är generellt sett alltid bättre, mer flyt i puder, lättare att svänga, snabbare och bättre i tät skog samt roligare, roligare, roligare. Enda stället där hög fart ev. skall undvikas är i stenhård isig puckelpist (undvikes lämpligast helt och hållet). Så....eftersom det tycks som du är ute och cyklar lite grann så är rådet, gillar du att cykla fort, kör långa plank (191).

Så om jag tar mindre skidor så förlorar jag fart men det blir lättare att köra med småsvängar?
Har jag förstått rätt?

Tillbaka
Topp