Vilken längd??

• Trådstartare Trådstartare Clariella
  • Start datum Start datum
C

Clariella

Guest
Vilken längd??
Har tänkt köpa ett par Salomon pocket rocket, har bara litet svårt att bestämma mej för om jag skall välja längden 175 eller 185. Åker sedan tidigare på ett par bandit X som är 181( är själv ca 170 lång), tycker att den längden är bra, men så har ju bandit andra egenskaper än pocket rocket. Åker ganska agressivt. Vilken längd tycker ni att jag borde skaffa?

Vilken längd??
Beror lite på vad du gillar før åkning!
Høg fart lite svængar = 185
Lite mer knixig åkning, coluir, skog, stenig terræng = 175

Det kan inte bli fel, bara lite bøkigare i børjan sen vænjer du dig ganska snabbt!!

Du kan æven ringa alpin garaget i stockholm och fråga dom år grymt kunniga!!

Tips!!!
En kompis till mig køpte ett par PR før 4400 på Mountain Raiders i Ørebro, ett jækligt bra pris!!! Telefon numret dit ær 019-6117757

Vilken längd??
Provåk alltid innan du köper nya grejjer. Visst är det kul att köpa hemma i stan så man kan hålla på och pilla på grejjerne hemma i sovrummet. Men det är när du åker som det är skönast. Ta en kalldusch och vänta tills du kommer till backen. Patlou Soulsurfer

Vilken längd??
Egentligen rekomenderar jag nästan alltid lite längre skidor om man inte endast skall tricka, speciellt när det är sånna mjukisar som PR det handlar om. Dock körde en polare till mig på ett par PR 175 förra året och laddade på med förvånansvärt mycket fart i pudret, så det går ju. Nu var i och för sig den killen rätt liten, men ändå.

Åker på Moutain Riders är kanske den mest kunnige och samtidigt minst hypade av alla skidsäljare jag mött. Om du åker till Örebro och hälsar på, passa på att be om en lektion i speedskistavkrökar.

För övrigt tycker jag inte att det är bättre att vänta med att köpa tills man kommer till berget och kan provåka. Provåkning är överskattat och minst hälften som provåker istället för att fråga en kunnig skidexpert kommer köpa fel grejor. Problemet är att det finns ytterligt få kunniga skidexperter, så de flesta som frågar skidexperter köper också fel. Som tur är är dock nästan alla skidor hyfsat bra, i alla fall i relation till det huvuddelen av åkarna, så säkert 95% av alla skidköpare blir nöjda hur som helst.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

Vilken längd??
Om du kjører aggressivt bør du kanskje vurdere en litt stivere ski.....
Men om du vil ha PR så må du definitivt velge 185.Twintipen gjør at du mister effektiv kantlengde.
Dette betyr at en twin på 175 føles mer lik en "vanlig" ski i 170.....
Jeg kjører selv på PR 185 som "lekeski", men velger heller stivere ski til aggressiv kjøring (Dynastar 4x4 Big).

Tillbaka
Topp