Egentligen rekomenderar jag nästan alltid lite längre skidor om man inte endast skall tricka, speciellt när det är sånna mjukisar som PR det handlar om. Dock körde en polare till mig på ett par PR 175 förra året och laddade på med förvånansvärt mycket fart i pudret, så det går ju. Nu var i och för sig den killen rätt liten, men ändå.
Åker på Moutain Riders är kanske den mest kunnige och samtidigt minst hypade av alla skidsäljare jag mött. Om du åker till Örebro och hälsar på, passa på att be om en lektion i speedskistavkrökar.
För övrigt tycker jag inte att det är bättre att vänta med att köpa tills man kommer till berget och kan provåka. Provåkning är överskattat och minst hälften som provåker istället för att fråga en kunnig skidexpert kommer köpa fel grejor. Problemet är att det finns ytterligt få kunniga skidexperter, så de flesta som frågar skidexperter köper också fel. Som tur är är dock nästan alla skidor hyfsat bra, i alla fall i relation till det huvuddelen av åkarna, så säkert 95% av alla skidköpare blir nöjda hur som helst.
HWC HitMe
Mannen, Myten, Materialförvaltaren