Vilken lavinryggsäck? Mammut light, mammut ride eller Ortovoc ascent 30?

Tjena sitter och tänker på nästa inköp, en lavinryggsäck. Har lyckats banta ner det till 3 modeller som jag tycker verkar vara från bra märken som ligger ungefär samma i pris och lika snygga😉

Gillar intrycket av mammut, undrar om nån har någon erfarenhet kring skillnaden på deras ride modell och deras light. Båda har ju liknande specs men light-modellen är lättare. Vad skiljer det åt, hur känns materialet på light-modellen?

Sen undra jag om axelremmarna känns "bulkiga" på deras protection aribag modell? Deras trauma-airbag är ju ett plus i kanten också!

Tycker Ride-modellen är lite snyggare.

Nån som även har erfarenhet kring Ortovox Ascent 30 liters? Den utmanar också.
Nån som vet butik i Stockholm som har ett bra utbud där man kan prova? Har kollat alpingaraget men de har bara light-modellen.

Alla tankar är välkomna, även andra modeller, tack på förhand!

Jag åkte med en mammut light 30l hela förra säsongen och är väldigt nöjd med den. Den sitter väldigt skönt på ryggen imo och väger lite vilket är ett stort plus om du vill tura. Systemet för att bära skidor funkar fint, både diagonalt och A-frame (a frame kompromissar dock airbag funktionen). Går att bära skidor upp till 120mm i midjan diagonalt men bredare än så vet jag inte om remmarna är långa nog för.

Jag skulle säga att det är en ganska stor 30l jag fick som mest med mig allt för turande och åkning i glaciärterräng. Alltså, spade, sond, dunjacka, första hjälpen, vattenflaska, stighudar, 30m halvrep, stegjärn och isyxa. Sen lite småsaker som mat, kamera, solglasögon, mössa osv går o få ner med. Med allt detta är den defenitivt välpackad men det var inga större svårigheter att få i så mycket. Däremot åkte du bara runt i pisten o hade lite saker i funkade det bra o bara dra ihop remmarna och så kändes den ganska liten och lätt (Självklart inte lika liten o smidig som säg en 15-20l ryggsäck dock men ändå bra nog enligt mig).

Enda nackdelarna jag upplevt är att det kan vara lite svårpackad innan man ”lärt” sig hur den bäst packas. Det finns ett fack på insidan designat för lavinprylarna, det är helt kasst. Det funkar bäst för att ha extra vantar o en karta i typ. Men ska du ha dina lavinprylar där i får du ha typ den minsta spaden som går o köpa och en kompakt sond. Min BD 240cm sond går precis i och min spade (deploy 7) passar inte alls.

Hållbarheten skulle jag säga är okej. Jag använde den de flesta dagarna under säsongen (~80dar) och enda skavankerna är ett litet hål på ena sidan (~1cm) som jag lagade med tejp tillfälligt och sen så har det blivit ett litet hål över axelremmen där det har skavts när jag burit skidorna på axeln. Bortsett ifrån det ser den bra ut och jag tror den kommer hålla länge till vilket ändå borde va bra resultat då det är rätt lätta material för o hålla vikten nere.

Jag har inte använt någon av de andra så kan inte utalla mig om dem men kan du få en mammut light för bra pris så tror jag du kommer bli nöjd. Viktigt o köpa kolfiberpatronen till dock! Du vill inte ha de stora o tunga i aluminium.

Tillbaka
Topp