vilken longboard?

vilken longboard?
FredrikHimself sa:
Snabbfråga; Är det värt att beställa en longboard nu såhär under "lågsäsong", eller ska jag vänta tills våren då nya kollektioner kommer ut?
Har riktat in mig på något i stil med Slipstream Platypus för övrigt. I prisklassen runt 2,5k-3k MAX.

http://top12.se/longboard-deck/20340-slipstream-platypus.html
förutom det jag skrev i mitt pm så tycker jag personligen att platypusen känns som en billig tan tien kopia,

När jag åker på den får jag inte samma känsla alls, loaded är bättre flex i och alltså livligare (även dom hårdaste) samt att platypusen inte är twintip och bara har kicktail känns lite B.

Förutom dessa 2 små saker så känns dom hyffsat lika att åka på i storlek, men fick jag välja så...

Loaded Tan Tien, Dervish el. Bhangra med paris 180 truckar, o-tang stimulus 86a med vettiga abec 5 kullager :)

vilken longboard?
Foxxi sa:
FredrikHimself: vadå finns inget ovanför hjulen som kan orsaka wheelbite? nånsin hört om truckar, bushings, risers, wheel wells och wheel cutouts?
Also: För 2,5k-3k max får du en riktigt sjysst bräda :) mitt tips: http://www.kahalani.se/product_info.php?cPath=31_223_199&products_id=1370 med ett par Paristruckar och Abec 11 ZigZagz 70mm 78a!
Uppenbarligen har han väll hörttalas om det eftersom han skriver om det.. -__-
Det han menar är väll att just den Slipstreambrädan har cut outs, så att det inte blir wheelbites, eftersom Davve96 inte vill få wheelbites på sin Platypus, men det är som sagt ganska omöjligt om man inte har jättehjul och dundermjuka bushings..

vilken longboard?
Fibreflex nya bräda, som nyss kom te kahalani har riktigt skön flex. Typ skönare än dervishen :) Och kör inte på 86a hjul! :/ max 83a, helst 80a eller under. Mycket skönare känsla, låter mindre (hjulen låter mer än kullagren. Varför tror ni små, hårda skateboardhjul alltid låter mer än stora, mjuka longboardhjul även fast de har samma kullager?) och vibrerar mindre = du har kvar känsla i fötterna även efter att ha åkt 20 min.

vilken longboard?
linder sa:
FredrikHimself sa:
Snabbfråga; Är det värt att beställa en longboard nu såhär under "lågsäsong", eller ska jag vänta tills våren då nya kollektioner kommer ut?
Har riktat in mig på något i stil med Slipstream Platypus för övrigt. I prisklassen runt 2,5k-3k MAX.

http://top12.se/longboard-deck/20340-slipstream-platypus.html
förutom det jag skrev i mitt pm så tycker jag personligen att platypusen känns som en billig tan tien kopia,

När jag åker på den får jag inte samma känsla alls, loaded är bättre flex i och alltså livligare (även dom hårdaste) samt att platypusen inte är twintip och bara har kicktail känns lite B.

Förutom dessa 2 små saker så känns dom hyffsat lika att åka på i storlek, men fick jag välja så...

Loaded Tan Tien, Dervish el. Bhangra med paris 180 truckar, o-tang stimulus 86a med vettiga abec 5 kullager :)
åkte en polares tan tien i somras (den hårdaste) och den var inte ett dugg skön. stenhård utan känsla, kändes som en vanlig skateboard.

vilken longboard?
Jag körde hela förra sommaren (mitten av maj - okt) på Durians 83a och ser inte någon anledning varför man inte skulle kunna köra på 86a stims, då jag provat några brädor med dessa samt durians 86a ... Blir bra mycket lättare att slidea också (även om det nu inte är några problem med 83a)

Däremot skatehjul som du nämner är ju både mindre, smalare och hårdare... Mina skatehjul tex är 50mm / 99a och typ 1½ cm breda, så klart man inte får samma känsla som ett större longboard hjul då ;)

edit: jag provade tan tien flex2 (som motsvarar min flex 1 dervish) och flex3, va långt ifrån skateboard känsla

och eftersom specen säger...

Flex 1: up to 120kg
Flex 2: 60kg to 95kg
Flex 3: 35kg to 77kg
så antar jag att du väger in på flex 3 som jag (67kg) och då är det rätt självklart att den känns hård

Tycker dock fortfarande att en flex 1 tan tien flexar lika mycket som en platypus

simonthyrb , vad åker du på? Kul att veta iom att det inte finns något bäst i denna värld utan bara vad man själv tycker om :)

Senast ändrad:
vilken longboard?
Jo, visst, freeridear man är ju ett par lila/gula stimulus typ helt awesome. Men det är bättre att lära sig slajda på mjukare hjul, och dessutom är det faktiskt bra mkt skönare med mjukare hjul :) åk en vända ~1timme på 75-78a hjul, och gör sedan samma sak med 86a hjul. Man märker en STOR skillnad, särskilt på lite mindre bra asfalt ;) (ingen asfalt är dålig, allt är bara mindre bra! :D moahaha)

vilken longboard?
Vet inte hur många timmar jag åkte på min bräda i sträck köpte den dagen innan en 3 veckors trip till cypern och jag som nybörjare tyckte inte alls 83a va för hårt ;)

Och som nybörjare är dom inte alls för snälla att lära sig slidea med, men man uppskattar när man provat att slidea med In heat 80 -> durian 86a att man inte började med för mjuka eller för hårda :)

sen går det ju inte jämföra olika märkens hårdheter rakt av heller då det egentligen då talet inte säger i sig så jätte mycket, vilket förklaras i denna videon från härliga skatehousemedia :D

http://www.skatehousemedia.com/04/12/2010/what-is-durometer

Senast ändrad:
vilken longboard?
nä, men då var du ju också nybörjare och hade inte alltför mycket erfarenhet av mjuka hjul, eller hjul överhuvudtaget :) (no offence)
all I'm saying, är att om han mestadels cruisar så kommer han omedvetet gilla mjukare hjul nu.
Jag själv skiftar mellan ett par välanvända, slitna, konade durians 83a och ett par kryptonics 78a (<-- kärlek till de krypparna). Nästa hjul blir nog sector9 blåa race formulas 78a/80a...
Men om du bara glidit runt på 83a, som iofs inte är alltför hårt, rekommenderar jag dig att pröva med ett par mjukare hjul :D byt med en kompis en vecka om du inte vill köpa nya hjul ;)

edit: fiska inte för mkt, det är inte bra för hälsan :)

Senast ändrad:
vilken longboard?
Hur mycket saker och ting vibrerar har ju inte enbart med hjulen att göra. Ett däck (se bräda, inte hjul) med mjukt flex tar upp betydligt mer vibrationer än ett hårt däck. Shockpads finns också för de som föredrar hårda brädor och hårda hjul. Vill man bara ha en bräda att rulla rakt fram på med så mycket caddilac-känsla som möjligt gäller mjuka, breda hjul, mjukt flex och shockpads. :)

Not rocketsience...

vilken longboard?
Foxxi sa:
Axel135 sa:
JAA! +100!
äntligen nån som fattat!
kahalani är BRA och billiga brädor för cruisers.

FredrikHimself: vadå finns inget ovanför hjulen som kan orsaka wheelbite? nånsin hört om truckar, bushings, risers, wheel wells och wheel cutouts?
Also: För 2,5k-3k max får du en riktigt sjysst bräda :) mitt tips: http://www.kahalani.se/product_info.php?cPath=31_223_199&products_id=1370 med ett par Paristruckar och Abec 11 ZigZagz 70mm 78a!
Ser fortfarande inte hur man ska kunna lyckas med att få wheelbite på den brädan killen åker runt på. Jag snackar inte brädor i allmänhet, utan enbart om hans bräda. Cutoutsen är så pass rediga att om man så lyckas lägga ned brädan mot trucken så skulle den omöjligen kunna ta i hjulen då det området (på brädan alltså) är så pass smalt. Termen wheel wells har jag faktiskt inte hört talas om för övrigt. :P

Man tackar för tipset! Men tror du att det är nån idé att vänta till sommar/vår med att skaffa en ny? Känns som att priset kommer stiga till då pga nya varor och sån skit.
Köper jag en nu kommer jag förmodligen hinna dö av otålighet innan vägarna är ren från snö. >.<

vilken longboard?
FredrikHimself sa:
Foxxi sa:
Axel135 sa:
JAA! +100!
äntligen nån som fattat!

Ser fortfarande inte hur man ska kunna lyckas med att få wheelbite på den brädan killen åker runt på. Jag snackar inte brädor i allmänhet, utan enbart om hans bräda. Cutoutsen är så pass rediga att om man så lyckas lägga ned brädan mot trucken så skulle den omöjligen kunna ta i hjulen då det området (på brädan alltså) är så pass smalt. Termen wheel wells har jag faktiskt inte hört talas om för övrigt. :P

Man tackar för tipset! Men tror du att det är nån idé att vänta till sommar/vår med att skaffa en ny? Känns som att priset kommer stiga till då pga nya varor och sån skit.
Köper jag en nu kommer jag förmodligen hinna dö av otålighet innan vägarna är ren från snö. >.<
Beställ den nu så har du den direkt när snön försvinner! :) kan ta upp till 5 veckor att få dem, beroende på var man köper osv :)
also: there's no such thing as "off season" in longboarding.

vilken longboard?
Foxxi sa:
FredrikHimself sa:
Foxxi sa:
JAA! +100!
äntligen nån som fattat!

Beställ den nu så har du den direkt när snön försvinner! :) kan ta upp till 5 veckor att få dem, beroende på var man köper osv :)
also: there's no such thing as "off season" in longboarding.
Hade ju vart awesome med såna parkeringshus här. Tråkigt nog är jag lite för mycket på vischan för det. >.<

Btw, har du/ni koll på hur flexen på kahalani-brädorna är?

http://www.kahalani.se/product_info.php?cPath=31_223_199&products_id=624
Ett medium-flex med viktklassen 70-75kg. Torde ju vara ganska medelflexigt (duuh.) Någon som har något att jämföra detta med? Har inte haft så mycket att göra med Kahalani förr.

Kommer väl mest åka runt och pumpa i stan/på lite småvägar och backar. Kommer inte bli allt för stora backar och inte för höga hastigheter (kanske runt 30-35km/h max) heller.

vilken longboard?
LÅNAR TRÅDEN.
tja , ja ska precis börja åka longboard nu inför sommaren.
Jag kan ingenting om Longboard , men kan tekniken efter några år av skate/snowboard.
vad ska man börja med för bräda?
ja vill ha någon som kostar runt 1000 spänn :)
och ja har kollat olika modeller , ja gillar mest ''pintail'' (tror ja den heter) går den att glida runt på i stan och tillomed kanske pröva slide'a lite med?

TUSEN TACK FÖR SVAR !:cool:

vilken longboard?
ElakaArne sa:
LÅNAR TRÅDEN.
Jag kan ingenting om Longboard , men kan tekniken efter några år av skate/snowboard.
och ja har kollat olika modeller , ja gillar mest ''pintail'' (tror ja den heter) går den att glida runt på i stan och tillomed kanske pröva slide'a lite med?

Köp något begagnat, för 1000kr får du bara skräp oavsett nytt/begagnat.

Vill du ha vettigt så är det 2200kr eller mer man får ge så har du inte det nu, spara eller köp något skräp och lär dig åka under tiden :P

vilken longboard?
linder sa:
ElakaArne sa:
LÅNAR TRÅDEN.

Köp något begagnat, för 1000kr får du bara skräp oavsett nytt/begagnat.

Vill du ha vettigt så är det 2200kr eller mer man får ge så har du inte det nu, spara eller köp något skräp och lär dig åka under tiden :P
Tusen tack , ja ska göra så att ja köper junkyards egna bräda o lär mig åka på den , sen nästa sommar köper ja ngt bättre :)

Tillbaka
Topp