Vilken pjäxa?

jernevi

Ny medlem
Vilken pjäxa?
jag är på jakt efter en ny pjäxa men vet inte riktigt vilken jag vill ha. Jag åker mesta dels offpist och park och åker i stort sätt bara pist om jag måste. Hur som helst vill jag ha en skön freeride pjäxa som funkar både bra i offpisten och i parken, en ganska mjuk pjäxa men inte så mjuk så man inte får någon känsla vill säga. är det någon som har några tips om någon skön pjäxa?

tack som fan..

Vilken pjäxa?
Mer info. behövs.
Tidigare pjäxor? Hur upplevde du dem? Åkstil? Hur mycket åker du per år? Vill du ha hålla dig till överlappspjäxor eller ska du som många andra, våga ta steget över till 3 dels pjukens underbara värld? M.m. m.m.

Vilken pjäxa?
asså jag har nu senaste gången kört på ett par race pjux från head, alldeles för hårda. Jag har egentlöigen aldrig haft problem med pjäxor och liksom tagit det som funnits till hands. har valt att satsa på skidor istället för pjuxen, vilken nu i efterhand har varit ganska idiotiskt. Har funderat på 3-dels pjäxor men vad är fördelen/nackdelen med dem? Åker så mycket jag kan under året tidigare har det väl varit ungefär en 3 veckor per år och skall nu göra min första säsong i whistler. Åker väl relativt bra och gillar park och puder. skall försöka satsa lite mer på park iår än tidigare år. eftersom jag inte åker särskilt mycket pist är jag inte den personen som står på som faan i pisten. Men hamnar jag i en pist klart jag står på liksom.

så en fråga jag gärnra vill ha besvarad är: vad är fördelen/nackdelen med 3-delspjäxor samt banliga överlappspjäxor om man åker den åkstilen jag kör vill säga?

är tacksam för alla tips.

Vilken pjäxa?
Fördelar med 3-delspjuk:
#De tillåter benet att flexa framåt
#Man kan byta tunga och därigenom förändra flexet radikalt på ett kick
#Innerskorna, Intuition

Nackdelar:
Finns det några?
Jag personligen kommer aldrig gå tillbaka till överlappspjuk.

Vilken pjäxa?
nån som kan förklara vad en 3-delspjäxa innebär?
är den nån nymodighet? har aldrig hört talas om sådana tingestar.

Vilken pjäxa?
CarlH sa:
nån som kan förklara vad en 3-delspjäxa innebär?
är den nån nymodighet? har aldrig hört talas om sådana tingestar.
Det är vad det låter som, en pjäxa med 3 delar, ett chassi, ett skaft och en tunga.

Originalet var Raichle Flexon Comp och Dalbellos Kryptonserie http://www.dalbello.it/Men.aspx har plockat många idéer från Flexon men förändrat en del saker, bl a har de bara ett spänne med kabel jämfört med 3 på Flexxon.
Full Tilt http://www.fulltiltboots.com/boots.asp ÄR Raichle Flexon Comp i ny fräsch kostym.
Det ända nymodiga med dem båda är att de nu kommer med riktigt bra innerskor, Intuition, som kan formbakas 100%.

l_54cf2c4bf37f1981eea5701fc8e5f522.jpg

Raichle Flexon Comp

700051!DAL-119175_d.jpg

Dalbello Krypton Pro I.D.

bumblebeepro-2T.jpg

Full Tilt Bumble Bee Pro

Senast ändrad:
Vilken pjäxa?
Intressant. Ser ju uråldriga ut.
När kom dom nya versionerna av pjäxorna? Är det nånting som fler och fler tillverkare gör eller? Vad jag menar är om trenden går mot den här typen av pjäxor, eller om det kommer förbli överlappspjäxor. Låter ju på dig som det är en mindre välsignelse, men då tycker jag att utvecklingen borde gått mot den typen för länge sen. Iofs känns det som just pjäxor har fått stå i skuggan för skidor när det gäller produktutveckling.

Vad är skillnaden rent praktiskt? Byta plös är väl inte så vanligt att man behöver göra, möjligtvis att ha en pistbrännarplös och en jibbingplös, men det känns inte som det är så vanligt att folk gör. Vad menar du med att de tillåter benen att flexa framåt?

Tillbaka
Topp