Vilken riktning ska rotorborste rotera?

DariBer

Medlem
Jag har köpt rotorborstar så det går snabbare att fixa och valla familjens alla skidor.

Det jag inte hittar information om är vilken riktning borstarna ska rotera.

Jag vet att man ska börja från spetsen mot slutet av skidan, men hur ska borsten rotera?

Se bilderna nedan, svarta pilen beskriver i vilken riktning själva rotorborste och borrmaskinen dras.

Är det som denna bild 1 IMG_2197.webp

Eller som denna bild 2
IMG_2196.webp

Vad i h*****e! Åt vilket håll borstar du i exempel 1?

Tips: du ska borsta åt samma håll oavsett om du borstar för hand eller med maskin.

Vilka svar du får 😳
Du ska köra som bild 2. Från spetsen och bakåt.
Då kastar borsten dammet framför sig.
Var inte inte rädd för att dra maskinen fram och tillbaka om du behöver, den roterar ändå mycket snabbare än vad du kan dra den bakåt.
Högt varvtal gäller!
Lycka till!
Rotoborste💖

Vilka svar du får 😳
Du ska köra som bild 2. Från spetsen och bakåt.
Då kastar borsten dammet framför sig.
Var inte inte rädd för att dra maskinen fram och tillbaka om du behöver, den roterar ändå mycket snabbare än vad du kan dra den bakåt.
Högt varvtal gäller!
Lycka till!
Rotoborste💖
Bra tråd !

Jag blev intresserad av att skaffa en rotorborste och fräscha upp belagen på amatörnivå. Funderar vad ska jag börja med.

Kan jag få hjälp med ett par snabba frågor.

1. Köper jag ett "handtag" som jag använder tillsammans med skruvdragare ?

2. Vilka borstar ska jag ha ? Tagel, nylon, stål...

Mvh
Emil

Bra tråd !

Jag blev intresserad av att skaffa en rotorborste och fräscha upp belagen på amatörnivå. Funderar vad ska jag börja med.

Mvh
Emil
1. Ja, det finns flera varianter som kopplas till skruvdragare. Jag rekommenderar bred borste så du kommer över hela skidans bredd i ett svep.

2. Tagel eller nylon har jag ingen uppfattning om, kör nylon själv. Stål är för grov rengöring när man ska borsta ur belagen och ta bort valla. Inte för polering.

Bra tråd !

Mvh
Emil
Jag köpte 1st 150mm handtag, 1st 150mm tagelborste och 1st 150mm nylånborste från Skistart.se.

Tyckte priset var bra, jag har alltid borstat för hand tidigare men när jag ska fixa med hela familjens skidor så känner jag att jag vill kapa tid och energi, sådärav köpte jag rotorborstar.

Med vanlig borste så har jag borstat för hand med tagelborste före jag körde vallan med vallajärnet. Efteråt har jag kört med sickel, tagelborste och sist med nylånborsten.

I den ordningen tänkte jag göra igen, fast med rotorborste istället för vanliga borster.

Klockers !

Tack för bra svar !
1. Ja, det finns flera varianter som kopplas till skruvdragare. Jag rekommenderar bred borste så du kommer över hela skidans bredd i ett svep.

2. Tagel eller nylon har jag ingen uppfattning om, kör nylon själv. Stål är för grov rengöring när man ska borsta ur belagen och ta bort valla. Inte för polering.

Jag köpte 1st 150mm handtag, 1st 150mm tagelborste och 1st 150mm nylånborste från Skistart.se.

Tyckte priset var bra, jag har alltid borstat för hand tidigare men när jag ska fixa med hela familjens skidor så känner jag att jag vill kapa tid och energi, sådärav köpte jag rotorborstar.

Med vanlig borste så har jag borstat för hand med tagelborste före jag körde vallan med vallajärnet. Efteråt har jag kört med sickel, tagelborste och sist med nylånborsten.

I den ordningen tänkte jag göra igen, fast med rotorborste istället för vanliga borster.
Det var handtag och borste från skistart.se jag har kikat på.
Då ska jag skaffa handtag och nylon och tagel därifrån.
Kanske önskar mig en stålborste till födelsedagspresent.

Tack för svar och tips !

Det var handtag och borste från skistart.se jag har kikat på.
Då ska jag skaffa handtag och nylon och tagel därifrån.
Kanske önskar mig en stålborste till födelsedagspresent.

Tack för svar och tips !
Jag har funderat på att köpa stålborste för att testa, men blev förvirrad när det finns massor med alternativ där också. Om jag minns rätt stål, koppar eller mässing.

Vad välja :-)

Jag har funderat på att köpa stålborste för att testa, men blev förvirrad när det finns massor med alternativ där också. Om jag minns rätt stål, koppar eller mässing.

Vad välja :-)
Jag tycker personligen att roterande borstar i metall är onödigt grova för fritidsbruk och använder kombiborste av metall och nylon. Man nöter inte speciellt länge med den heller.

Ungefär hur många videos finns det på tuben om skidprepp tror ni?
Jag vet inte men det är jäkligt många!
Fram med öl och chips och börja plöja igenom!
Men det är olika idéer som vanligt, man får välja det man tycker verkar vettigast.

Tillbaka
Topp