Vilken sida for bromsen

Cammie

Ny medlem
Vilken sida for bromsen
okay detta kanske later som en konstig fraga.
Jag bor i Whistler Kanada o borjade cykla downhill forra sasongen.
Har nu en diskussion me mina vanner har.
Dom ar antingen fran Kanada eller Australien.
(tyvar kanner jag inga svenskar har som jag kan fraga)
Men min pojkvan som ar fran Australien har sin bak broms pa vanster sida och min kompis fran Kanada har bak bromsen pa hoger sida som jag pa min cykel.
Jag trodde alla hade bak bromsen pa hoger sida men dom sager att det ar bara i nordamerika som man har det.. Australien o Europa ar vanster sida!
Jag ar ganska envis o sager att vi i Sverige har bromsen pa hoger sidan oxa men arligt talat vet jag inte! =)
Sa hur ar det egentligen pa cyklar o motorcyklar?
Och hur ar det i resten av Europa??

Tack! =)

Vilken sida for bromsen
På nästan alla svenska cyklar sitter väl bakbromsen på höger sida. Äger ingen downhillhoj - men det är kanske tvärt om där? På min kona dirtbike sitter bakbromsen på höger i.a.f., och det gör den på alla mina andra cyklar också.

På motorcyklar/dylikt har du ju dock frambromsen på höger...

Vilken sida for bromsen
silentpower sa:
Kakan123 sa:
Vi kör höger! Me
n det är väll vad man gillar också!
ne vi har på vänster för det mesta iaf kedjan sitter på höger. så är det iaf på mina cyklar som jag har hafr och det är nog en 10 st
?? Vad har du haft för cyklar ! på alla mina cyklar ja har haft så sitter bromsen på höger , och det gör den oftast. Klart det finns ju undantag, men oftast så säljs cyklar med bakbromsen på höger sida. Men sen beror de ju på hur du menar, menar du vart broms SKIVAN sitter eller vart bromsHANDTAGET sitter? Om du menar vart bromsSKIVAN sitter så är detta inlägget helt fel, och den sitter på vänster sida :)

//S

Vilken sida for bromsen
Schulle sa:
silentpower sa:
Kakan123 sa:
Vi kör höger! Me
n det är väll vad man gillar också!
ne vi har på vänster för det mesta iaf kedjan sitter på höger. så är det iaf på mina cyklar som jag har hafr och det är nog en 10 st
?? Vad har du haft för cyklar ! på alla mina cyklar ja har haft så sitter bromsen på höger , och det gör den oftast. Klart det finns ju undantag, men oftast så säljs cyklar med bakbromsen på höger sida. Men sen beror de ju på hur du menar, menar du vart broms SKIVAN sitter eller vart bromsHANDTAGET sitter? Om du menar vart bromsSKIVAN sitter så är detta inlägget helt fel, och den sitter på vänster sida :)

//S
jaha jag mena skivan inte handtaget :D

Vilken sida for bromsen
hoppas ni snackar om BROMSHANDTAGET? har fan aldrig sett en cykel med bromsskkivan på höger sida, där har man ju kedjan! :D möjligtvis nån som bytt plats helt och hållet. bromsHANDTAGET för bakbroms sitter på högersidan. :)

Vilken sida for bromsen
beror ju på om man har left hand drive eller right hand drive. men det vanligaste är right hand drive och då sitter bromsen på vänster sida och bromshandtaget på höger:)

Tillbaka
Topp