Vilken skida skall vara "före"

plöstryck hit och bakvikt dit.

Det jag tycker är mest uppenbart med din åkning i just det åket är att du i din hållning ser osäker ut, när du svänger gör du gester med huvudet och armarna som, tycker jag, tyder på viss nervositet. Det kanske berodde på att du som du sa... satsade på fart i åket? kanske har jag helt fel.
Våga satsa lite mer, kör lite tuffare. :)

Sen ett övrigt tips, lågavlastning kan kännas lite skumt. I övningssyfte: Överdriv det! Gärna när det inte behövs! Det känns måhända löjligt ut men du får in känslan för't.

När man åker skidor bör man eftersträva paralella skidor. Att åka med passgång är något som man vill motverka för att slippa hamna för mycket på innerskidan. (Att åka tillviss del på innerskidan bör man dock efterstäva eftersom två ben är starkare en ett.)
Om man åker med "paralella" skidor kan man med mindre muskelansträngning hantera normalkraften/gravitationskraften eftersom man har mer kroppsmassa som tar upp dessa två krafter.

Om vi pratar plöstryck eller inte plöstryck så anser jag att man kan bibehålla en mer centrerad position genom att stå mitt på foten. Beroende på hur mycket vinkel man har på sina pjäxor kommer man att ha mer eller mindre plöstryck. Att hänga fram för mycket är inte funtionellt i alla lägen, man står sällan lutad framåt i ett hopp.

Träna inte låg avlastning! åker man med låg avlastning kan man lätt hamna i baksätet, man tappar grund positionen helt enkelt. åk hellre med en hög position! det med plös tryck är bara ett värktyg att komma ur baksätet men man ska alltid ha trycket på hela foten.

Daweee sa:
Träna inte låg avlastning! åker man med låg avlastning kan man lätt hamna i baksätet, man tappar grund positionen helt enkelt. åk hellre med en hög position! det med plös tryck är bara ett värktyg att komma ur baksätet men man ska alltid ha trycket på hela foten.
Låter ju hyffsat statiskt att bara åka med hög position. Man måste ju avlasta i svängar för att ens få till en funktionell sväng...

Daweee sa:
klart man måste avlasta men inte "lågavlasta".. man kan avlasta med en hög och stabil position!
Man kan avlasta med en låg och stabil position med... kolla värlscupen.... En låg tyngdpunkt är tillochmed stabliare!! det är dock jobbigare och inte alltid det bästa alternativet....

Senast ändrad:
I världscupen står dem nästan rakt upp mellan svängarna speciellt när det är brant för att vara så snabb och stark till nästa sväng. men ibland lågavlastar dem för att gå mjukt över en knöl eller liknande..

Daweee sa:
I världscupen står dem nästan rakt upp mellan svängarna speciellt när det är brant för att vara så snabb och stark till nästa sväng. men ibland lågavlastar dem för att gå mjukt över en knöl eller liknande..
Nej det gör dom inte... kolla SL t.ex, en lågavlastning är snabbare än en hög pga att det är färre rörelser att utföra.

Detta är ett ganska bra exempel...

Den är desutom ganska relevant för tråden, titta på ytterskidan.

Senast ändrad:
Är det nån som har några bra tips på skidskoleövningar för att få in en bra lågavlastning?

När det gäller kommentaren på min film om rörelser med huvudet förstår jag nog inte riktigt vad det är su ser. Jag var iaf inte speciellt skraj, även om det gck jäkligt fort... :-)

Tillbaka
Topp