Vilken sorts skidor bör jag välja?

Durkslag

Ny medlem
Hejsan, är ny här på forumet och är ute efter lite info om vilka skidor ni tror skulle passa mig.
Jag är 180 cm lång väger ca 77-80kg, Jag gillar att åka överallt när jag åker, offpist,branta pister,park och i kanter på pisterna och leta efter nått roligt att göra och hoppa på. Jag har inte åkt skidor så väldigt mycket dom senaste 10åren utan mestadels Snowboard.

Mvh Robert

det finns en skida som heter :"sök innan du frågar " den tror jag passar dig jättebra

Balanselius nu ska du vara trevlig, killen är ju ny här!

De senaste 10 en har det hänt en hel del i skidbyggandet, inte minst bland det du söker - allroundskidor.

Det jag tycker att du ska leta efter är en hyffsat mjuk/medelstyv twintip med en midja runt 90-95 mm och en radie någonstans tunt 20 meter +- några meter beroende på hur mycket du vill svänga.
En mjukare skida blir mer lekfull och roligare när det blir trångt och tricksigt medans en styv oftast går bättre i höga farter och/eller på hårt underlag.

Om du inte åkt skidor på 10 år kanske du upplever en midja på ~90mm som väldigt brett men dagens skidor är väldigt smidiga och går förvånansvärt bra. Min egen pist/parkskida (Goodha 181) är 87 m i midjan men går bättre i pisten än många pistskidor.

Som balanselius säger så kan du få mycket information om du söker lite, om du inte bli tillfredställd av svaren du får här.

Kika lite i skiddatabasen så får du lite bättre hum om vad det finns för skidor, ta en titt på K2 och fischers sortiment.

Jarle: det där var min trevliga sida.

OK kul att du vill komma till freeride, sorry om jag lät sur osv.....

Det som gör att jag låter otrevlig är att det är en av de vanligaste frågorna på forumet och det är att vara lite lat att inte först söka utan att direkt fråga , precis som att gå in på ett restaurang med stora skyltar överallt som säger vad dagens meny är men ändå envisas med att fråga personalen vad dagens meny är.

Problemet är att frågan som du ställde är alldeles för oprecis, det är som att fråga: "ge mig tips på en bra film" du kan få bra svar men du kan lika gärna få enbart usla svar och det är mycket svårt för dig att veta vilka du ska lita på.
Ifall du får svar här på freeride där folk tipsar om specifika skidor så kommer de sannolikt ge de som de alltid tipsar om och det är säkert bra skidor men det finns inget som säger att de passar dig även om du väger exakt lika mycket som dem och åker på samma ställen. De flesta av dem som ger de tipsen har inte åkt alla modeller eller ens särskilt många modeller. Det finns nog mer än 100 skidmodeller som skulle kunna passa dig.

Att använda ett forum till att ställa oprecisa frågor är meningslöst om man inte vill ha just massor av mer eller mindre meningslösa svar.

Vill du ha konkreta tips på vad du vill ha måste du tyvärr själv ge dig ut och göra grovjobbet och hitta de egenskaper/mått du vill ha hos en skida och sedan beskriva dem tillsammans med din åkkapacitet då kommer du kunna möjligtvis få tips på skidor som du kanske inte redan hade koll på (för har du provat runt lite så har du nog börjat upptäcka saker). Du måste även välja vilket område som har högst prioritet för nu säger du att du vill ha en skida om kan "allt" och allround skidor är kompromisser men med olika inriktning, vad kan du försaka och vad kan du inte försaka?

Tack för era svar, Jag vill börja med att säga att jag kollade runt och sökte på forumet innan jag ställde min fråga men sökte antagligen inte på rätt saker för jag hittade inte riktigt det jag ville veta.

Målet med frågan var att få ner mitt synfält en aning på ungefär vilken skidtyp, mått på den och svängradie osv, inte att få ett svar att det är precis den här skidan du SKA ha. För det är som du säger, att alla tycker ju om väldigt olika saker och precis som du antyder så måste man ut och testa sakerna.

Område som har högst prio är offpist sen kommer park och sist piståkning, om det nu preciserar en aning mer.
Har kollat runt i skiddatabasen och sett just Goodha 181 också, fastnade lite för beskrivning på den skidan.

Sen en fråga till, Freeride är väl just som det heter men Jibb? Är det parkåkning och sånt eller?

Mvh robert

Durkslag sa:
Sen en fråga till, Freeride är väl just som det heter men Jibb? Är det parkåkning och sånt eller?

Mvh robert
jibb är lika med parkåkning ja. men finns ju en massa annat på sidan också, bla en del freerideåkning.

Durkslag sa:
Målet med frågan var att få ner mitt synfält en aning på ungefär vilken skidtyp, mått på den och svängradie osv, inte att få ett svar att det är precis den här skidan du SKA ha. För det är som du säger, att alla tycker ju om väldigt olika saker och precis som du antyder så måste man ut och testa sakerna.

Område som har högst prio är offpist sen kommer park och sist piståkning, om det nu preciserar en aning mer.
Har kollat runt i skiddatabasen och sett just Goodha 181 också, fastnade lite för beskrivning på den skidan.
Hoppas att du fick lite insikt med mitt förra svar då och om offpist är prio 1 kan du nog lägga på några mm till i midjan, fast det kanske upplevs som för stort för parken?

Vad det gäller Goodha 181 så är det en kalasbra allroundskida för skandinaviska förhållanden! Fast utanför preparerade nedfarter kör jag hellre på något bredare, men då blir det ju genast avkall på pist och park-egenskaper. Har som sagt kört den i princip alla fören förutom bottenlöst och jag kände mig inte fruktansvärt handikappad någonstans, klart man inte kunde stå helt som vanligt i vissa fören, lite bakviktsfusk fick man ju hålla på med men om du bakmonterar 1-1,5 cm så löser det nog sig men då blir det ju lite jobbigare i parken och pisten. Det är ju ändå inte allt för ofta vi har lössnö här uppe. Vad det gäller parkåkning så är jag kanske inte riktigt rätt människa att tycka så värst mycket, railar inget och mina luftfärder begränsar sig till 360 och igår flängdes den första 540'n, utan landning dock. Men det jag upplevt ä att den är fruktansvärt lätt, smidig (blev duktigt chockad första luftfärden, kändes som att jag bara hade pjäxan att vrida runt) och stabil i luften.

Vart har du tänkt att åka? Alpern, norden? Sådant spelar in ganska mycket vid skidval då kung bore föredrar södra europa framför oss nordbor.

Senast ändrad:
Jo tack det fick jag av förra svaret, Jag håller mig i norden och sverige än så länge, Bor i borlänge så Romme Alpin är nära på vanliga helger sen blir det Sälen,Funäsdalen och Åre några veckor på vintern medans man har semester.
Men blir mer och mer sugen att åka ut i europa nånstanns och åka.

Får kolla runt lite till efter fler skidor man tycker ser ut som nånting att ha. Synd bara att alla markbutiker här omkring har slutat sålt Alpina saker nu=/ skulle varit ute tidigare så att man kunde hittat nått i passande prisklass.

Ifall du mest ska hålla dig i Sverige bör du ju ha en skida med isgrepp (tyvärr, helst ett par skridskor...), du måste ju inte köpa heller, åker du några veckor då och då är det smartare att hyra om du nu inte vet vilka skidor du vill ha, då får du ju chansen att prova flera (och slipper service, frakt) och kan åka med skidor som passar för dagen. Eller om du åker så mkt så det blir oekonomiskt att hyra , hyr tills du hittat vad du vill ha och sen köp på rea. Att köpa utan att åka först kan gå bra men kan bli väldigt dyr läxa också.

En skida som är bra för alpoffpist kommer nog vara trist i Romme o dyl så ett alternativ är köp en skida som är grym för svenska förhållanden och hyr vid ev. alpresor.

Jo det där med is känner man ju igen=/, Du har nog helt rätt att man borde hyra en hel del innan man bestämmer sig. Men om jag skaffar en skida blir det knappast för alpoffpist det närmaste året iaf.
En bekant vill sälja just Goodha 181 skidan jag yrade om tidigare med antingen Rossignol Scratch 120 eller Scratch 140 för ett hyffsat pris i mina ögon. Men jag är lite osäker på vad bindningarna är att ha och jag kan bara köpa skidorna lösa om jag vill och sedan köpa egna till hösten. Å andra sidan är det ju ingen panik nu när det är 7-8månader kvar innan snön kommer.
Fan man skulle bott där snön fanns i massor under vinterhalvåret.

Bindningarna är absolut inget fel på, dock trivs inte jag bra på Looks bindningar (ross är look med andra klibbor) men det är bara en smaksak. Ett bra pris är ju alltid ett bra pris om grejerna är hela och rena.

Som sagt så kan jag intyga att Goodhan är en grym sverige-skida, fast då du inte åkt på länge kan den upplevas som lite styv. Alltid lättare att lära sig på lite snällare saker.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp