Vilken storlek till skidpjäxor

astuffe

Ny medlem
Hade tänkt att köpa ett par pjäxor nu när rean snart kommer.
Men jag är lite nybörjare när det gäller pjäxor.
Min fråga är hur stor skall mellenrummet mellan pjäxan och foten vara när man sätter i foten i pjäxan ospänd?
När jag hyrde pjäxor senast nu vecka 10 så så dem att foten skulle gå i lite i tån stämmer detta?

Tacksam för alla tips

Du ska mäta din fot (det gör dem där du köper pjäxan) och välja pjäxstorlek efter det. Ja, tån ska ta i men när du går fram i "skidåkarposition" så ska trycket släppa lite. Köp ej för stor sko, de töjer sig. Så här gör jag när jag köper pjäxor i allafall, rätta mig om jag har fel...

Några tips som ökar chansen till att du köper rätt pjäxa i rätt storlek.

1. Sätt på ett par normaltjocka skidsockor på fötterna.
2. Stick i fötterna i pjäxorna.
3. Stå upp.
4. Spänn skaftet löst.
5. Pressa benet mot plösen så att foten kommer rätt i skon.(Stå upp...)
6. Spänn löst över foten.
7. Spänn skaftet hårdare.
8. Spänn hårdare över fotet. (Du står fortfarande...)
9. Vandra omkring i butiken 5 minuter.

Om pjäxan är rätt till din fot ska den sitta tajt runt foten utan att "klämma". Lutar du dig tillbaka ska tån ta i lätt och lutar du dug framåt ska tån vara fri. Foten ska sitta fast och inte röra sig i skon. Observera att pjäxan ska kännas TRÅNG, i stort sett alla skor töjer sig märkbart efter några dagars åkning och köper du en "skön" pjäxa är den sannolikt för stor.

Stämmer ovanstående kan du chansa på att köpa pjäxan ... men, om möjligt, på öppet köp! Tillbinga ett par timmar i pjäxan i köket, framför TV, i tvättrummet eller på annat lämpligt ställe hemma. Är pjäxorna lagom stora ska det efter denna tid kännas trångt och lätt obehagligt, men utan att klämma...

Lite mer komplicerat blir det om du inte är färdigvuxen, här får sunt förnuft gälla!

That´s all kids! / MM

PS! Många innerskor är idag försedda med värmeformning, mitt tips är att prova först utan att värma... DS!

Tillbaka
Topp