Vilken typ av lim?

Karlleo

Ny medlem
Vilken typ av lim?
Eftersom det finns andra än mig här på forumet som har bättre materialkunskap än mig själv så slänger jag ut frågan här. Jag skall montera bindningar på mina 4frnt och undrar helt enkelt vilken typ av lim jag skall använda till dem?

Har för mig att jag läst om olika typer i någon tråd här på forumet men hittar den inte nu.

Tack & Bock!

Vilken typ av lim?
Vad är det för bindningar? Är det inte dynafit så kör på vanligt trälim. Limmet ska bara hålla fukten ute

Vilken typ av lim?
Hade en liknande frågeställning alldeles nyligen och efter lite forumläsande insåg jag att ett: "vanligt trälim" finns i många versioner, och två: de flesta av dem är inte lämpliga för bindningsmontering. Se min och MnO's gästbok för frågor svar och länkar.

Vilken typ av lim?
Det Finns vattenfast trälim för låga temperaturer och utomhusbruk. Det kan heta vinterlim.
Mycket dyrare än vanligt trälim

Vilken typ av lim?
Är Jesters. Så det behöver inte vara starkare än trälim?

@JL79: tack för tipset! skall nu lusläs din gb :)

Senast ändrad:
Vilken typ av lim?
Leosan sa:
Är Jesters. Så det behöver inte vara starkare än trälim?

@JL79: tack för tipset! skall nu lusläs din gb :)
Limmet ska hålla tätt för fukt, inte hålla fast skruvarna i skidan (med vissa undantag där extra hållfasthet kan vara att föredra)

Vilken typ av lim?
Alla som någonsin dragit ur en bindning håller nog mest med om parentesen.
Vanligt trälim håller generellt INTE för fukt. Man får läsa ordentligt på behållaren. Det finns trälim som är PU-baserat och expanderar vid limning vilket en del skidverkstäder använder och jag har testat när jag har testat skidor och vet att jag ska plocka bort bindningarna snart igen. Ska du inte plocka bort bindningen utan faktiskt vill att den ska sitta kvar är tvåkomponent marinepoxy bäst. Särskilt bra om man kör Gotama ;-)
Overkill? Kanske det...

Tillbaka
Topp