Vilken utrustning för medelgod till avanancerad

Har åkt snowboard i många år men vill nu gå tillbaka lite till att åka skidor som jag gjort från början. Har noll koll på vad för utrustning jag skall skaffa mig så vill gärna ha tips, ideer och erfarenheter. :)
Är en tjej på 163 cm lång och är medelgod i pisten för närvarande men vill utveckla min förmåga.
Jag gillar att åka snabbt och vill gärna lära mig att åka puder men för närvarande är det pisten som gäller.
Var ska jag börja för att hitta rätt utrustning? Vad för längd på skidorna är att rekomendera?

cc

På det här forumet kommer du endast få svar att under 100 mm i midja är det inte tal om
Gå till en riktig skidbutik och fråga så får du ett mer nyanserat råd
Med skidbutik menar jag inte Intersport eller stadium

För dig passar en allround carvingskida i mellan- till högsegmentet bra i nuläget. Den marknaden är så enormt stor att det är omöjligt att hålla koll på den. Det finns verkligen drösvis med skidor som passar och det är bara att gå till ett par större sportbutiker och höra runt om du kan få något bra erbjudande. En aningen breddad midja från rena pistskidor är att rekommendera, dvs 70-75mm någonstans (då pratar vi mått under foten). Då får du en mer allsidig skida som hanterar mjukare underlag som vårsnö eller en decimeter nysnö bättre. Vill du optimera hårdsnöegenskaperna, men samtidigt få en lite mindre allsidig skida, så är en top-of-the line butiksraceskida ett bra val istället. Ytterligare ett snäpp upp i prestanda är en racestock slalomskida (kallas SL) i 155cm. Då får du en skida som går super på hårt underlag, men som blir lite svår i allt som är mjukt.

Längdmässigt bör du lägga dig på 150-155cm ca enligt mig. Kortare än så och det kommer bli väl svåråkt.

Men som sagt. Det är inte så svårt för dig med materialvalet. Gå till en, eller ett par stora butiker, och hör runt vad dom har. Det går att få bra dealar nu.

det behover inte vara sa komplicerat, prova ett par Salomon BBR dom har en kortare dam model. tyvarr ingen bra deal just nu, for dom kommer inte ut forst nasta sasong, men du kan nog prov akare pa alla storre skidorter.

later

Snödjup

Tillbaka
Topp