Vilken utrustning till ST Anton?

Fredrik4251

Medlem
Hej,
Jag och min vän ska göra vår första säsong i St Anton denna vinter och undrar mycket över vilken utrustning som jag ska ha.
Min kompis har precis köpt nytt kit med Rosignol escaper, salomon guardian och vanliga alpina pjäxor.
Själv har jag rosignol holyshredds men med en vanlig marker griffon bindning samt alpina pjäxor.
Min fundering är hur mycket turande som är värt att investera i?
Är det värt att köpa bredare skidor med tur/hybrid/ram-bindningar eller ska man byta ut den man har mot en hybridbindning och köpa nya pjäxor som passar? Eller ska man åka dit med det man har och hyra tills man hittar rätt grejer?
Hur mycket tid är det rimligt att tro att man spenderar i offpisten och på turande?
Varken jag eller min kompis är vana utanför pisten och har i princip bara kört pist och park tidigare.
Finns det någon vänlig själ där ute som har koll på St Anton och kan hjälpa mig lite?
Tacksam för alla svar och funderingar /Fredrik

St Anton är väl mest känt för freeride, snarare än turande? Finns säkert massor av intressant turer också iofs... Men om ni knappt har någon erfarenhet av offpist är det väl bättre att starta med freeride och jobba er upp därifrån. Sen märker man att många inte gillar offpist när snön börjar bli lite mer svåråkt flera dagar efter snöfall, för att inte tala om när det är bristande skare, vindpackad "katongsnö" osv.
Med det sagt, låter som ni har lite smala skidor. Sikta på 110 mm, minst, om ni vill åka offpist seriöst >70% av tiden.

Inte dumt att ha möjlighet att tura, som ren säkerhetsgrej om inte annat, då kanske rambindning och existerande pjäxor är ok.

Om ni känner att ni vill tura på riktigt, glöm rambindningar. Hybridbindning är bättre alternativ idag (men kräver ju inserts i pjäxorna, som du verkar ha koll på). Hyra först är nog smart, kan ni känna om det är något för er, och finns säkert bra utbud i St Anton för att prova lite olika pjäxor, skidor och bindningar.

Som referens åker jag mest i Engelberg, freeride + kortare turer, pist bara innan det är bas (okt-nov) och om det är direkt farligt utanför. Blizzard Rustler 11 (114 mm) 90% av dagarna, Salomon MTN Lab pjäxor och Fritschi Tecton bindningar (lättare spektrumet av hybridbindning).

För att ha det sagt: Glöm inte lavinutrustningen!

Stort tack för utförligt svar, känns ju lite svårt att veta i förväg vad som gäller.
Vi ska införskaffa all säkerhetsutrustning samt ta reda på hur den används effektivast.

Ram-bindningar och vanliga pjäxor for sure! Även med vanliga alpint bindningar går det fint. Just därför reser vi varje år till Anton, ingen nöd att huda upp.

Innan ni har koll på terräng och vad ni pysslar med—haka på några som kan området och lokala förutsättningar. Annars risk för ”all the gear and no idea”. Kan bli farligt.

Snödjup

Tillbaka
Topp