Vilken Videokamera är för mig?

adamreivant

Ny medlem
Tja

Ja har bestämt mig för att införskaffa en filmkamera.
Men ja vet inte riktigt vilken ja ska ha.
Jag ska filma lite sportfilmer som cross och skidåkning och sånt.
priset är väl runt 3500-5500kr ungefär där.
Som sagt ge mig massa tips på bra videokameror vore väldigt uppskattat.

Tack för svar.

Samsung sportscam , då får du en helmetcam lins med också!

Så ni tycker att ja borde skaffa panasonicen?
Är den bra för sport filmning och e det enkelt att redigera DV Filmer för ja har hört att när man ska redigera en så får man en hel film och inte små klipp som man senare gör till en hel film.

Senast ändrad:
Jag tycker det är enkelt att redigera men DV-band, har hört att det ska vara lite krångligare med exempelvis DVD-skivor då formatet inte blir rätt osv. Om du överför klippen i vegas så blir det klipp exakt där du har stopat och startat filma på bandet vilket är skönt när man ska redigera.

ok tack så mycket då är det lätt att redigera då :D
Men själva 320 bra då?
Den har bra kritik men vet inte om den är så bra i backen så är det nån som vet det skulle det vara väldigt uppskattat.

Köp en panaonic, jag har 320'n den funkar hur bra som helst, överlägsen bildkvalitet och färgåtergivning för priset, du kanske borde överväga att köpa nån typ av vidvinkelkonverter också eftersom 320'n objektiv är rejält tele.

50cent sa:
köp inte en sån som voldemort köpte från expert den gick sönder direkt och han fick casha ut 500 för att inte försäkringen täckte och han hade inte sabbat den!
Försäkringen täckte nog, men han fick betala självrisk...

DV blir bara längre klipp om du använder USB anvädn firewire istället mkt bättre.

funderar själv på att köpa en ny kamera. Har en panasonic gs250 för tillfället men den har ju några år på nacken nu. Har mest filmat bilfilmer/träffar etc. Men tänkte dra iväg en lång resa i sommar o sen en säsong i alperna nästa vinter.

Pengar tänkte jag max 15000kr men är flexibel för man får väl vad man betalar för som allt annat... Funderar på en Sony HDR-SR8E eller JVC GZ HD7

http://prisjakt.nu/produkt.php?j=163422,175444

Jag har en macbook pro som jag tänkte editera det på så det gör inget att det är hdd. Samt tror jag att 10timmar typ räcker innan jag lägger över materialet.

En annan sak var att när jag byggde in en dator i min bil så var det bara hårddisken som tog stryk. Men det löste jag genom gummi bussningar... och en kamera håller man ju i handen så det kan ju inte vara några problem.

mvh niklas

Senast ändrad:
nilltre, jag tycker att du bör satsa på jvc, som jag dels håller som ett bättre märke än övriga tillverkare, men även för prestandan som du får. Priset är lägre, du får videoupplösning i full-HD, kameran har 3 ccd vilket i praktiken innebär bättre bild än om man bara har en. Sen om kameran har 60 GB eller 100 GB hårddisk ska inte spela någon större roll, det är ändå så många timmar film som får plats, och detta lär du ändå föra över till datorn regelbundet.

KimHalderot sa:
nilltre, jag tycker att du bör satsa på jvc, som jag dels håller som ett bättre märke än övriga tillverkare, men även för prestandan som du får. Priset är lägre, du får videoupplösning i full-HD, kameran har 3 ccd vilket i praktiken innebär bättre bild än om man bara har en. Sen om kameran har 60 GB eller 100 GB hårddisk ska inte spela någon större roll, det är ändå så många timmar film som får plats, och detta lär du ändå föra över till datorn regelbundet.
Japp lutar åt att det blir den. Har ju haft 3ccd nu på min panasonic och jag tycker färgerna är sjukt snygga.

Som du säger så kommer jag ändå inte ha mer än ett par timmar film på kameran åt gången så storleken på hdden är nog inte av högsta prio.

Tillbaka
Topp