Vilket borr till Opus Pollard?

Vannish

Medlem
Ja, vilket borr ska jag använda till mina skidor? Opus Pollard. Vad jag har förstått så brukar man köra med 3.5/3.6 till en skida utan metall. Och det har väl inte denna..? Eller är det 4.1 som gäller? Hittar inget på skidan som talar om vilken jag ska använda

3,6-3,8

Det är ingen metall i Opus. Line kallar sin metallkonstruktion för Metal Matrix och det har inte Opus.

Det spelar väll ingen roll vilken dimension du har på borren när det gäller metall och inte metall?

Den enda skillnaden är som sagt dimensionen!

Har jag fel?

Vilken bindning är det du ska sätta på?

mickeullen sa:
Det spelar väll ingen roll vilken dimension du har på borren när det gäller metall och inte metall?

Den enda skillnaden är som sagt dimensionen!

Har jag fel?

Vilken bindning är det du ska sätta på?
Grundregeln är att man ska ha en större diameter på borret om det är metall i skidan och mindre om det inte är det. Om det inte står på skidan, eller går att läsa sig till någostans använder jag oftast följande: Metall: 4.1, träkärna: 3.6-3.8, skumkärna/juniorskidor 3.5-3.6mm. Tillverkarna anger nästan alltid 3,6 eller 4,1 och inget däremellan.

Det är viktigt att välja rätt diameter på borret. Det blir iofs trögt att skruva i den hårda metallen med ett litet hål i en metallförstärkt skida, men det är inte det som är det huvudanledningen. Man riskerar att delaminera skidan om man tvingar i en skruv med mycket kraft. Topsheeten och även underliggande lager kan släppa från lamineringen. Tar man ett för stort borr så riskerar man istället att gängan inte tar. Med andra ord det som vanligt bäst att välja rätt och inte fel :)

Tillbaka
Topp