vilket fishey? vaför har man uv-filter

hej, jag har en panasonic SDR-H80 med 37 mm gänga, vilket fisheye ska jag ha till det. helst så billigt som möjligt, men max 1300kr typ.
(helst att jag inte behöver skruva på någon stepring)

varför har man uv-filter? och vad gör den?

Tips på objektiv har jag tyvärr inget, filmar inget. Ännu i alla fall.

Men jag kan förklara för dig vad ett UV-filter gör.
Framförallt så filtrerar det bort Ultraviolett strålning. Har du inte ett UV-filter och fotar/filmar i starkt solljus så kan dina alster visa bli disiga och tappa färger. Dock kan ett UV-filter försämra kontrast och skärpa. Oftast är det inte synligt. Eftersom det är helt genomskinligt och vanligt ljus inte påverkas av det så fungerar det som skydd för objektivet från damm och repor. Dock är det inte optimalt så det finns naturella filter om det är skydd du är ute efter.
Själv har jag UV på alla mina objektiv på grund av den verkliga funktionen dom ger.
Vid landskapsfotografering så skruvar jag oftast även på ett polarisationsfilter för att få en mörkare och blåare himmel.

superunknown sa:
Uv-filter gör att du kan filma i solljus utan att optiken förstörs samt att skydda linsen från att spricka
Hur skyddar ett UV-filter linsen från att spricka? Skulle du tappa kameran eller objektivet i marken så är det så mycket mer glas och teknik inne i prylen som filtret inte skyddar.
Optiken är bara glas och påverkar inte jättemycket av solljus. Däremot så skyddar det väll även sensorn en aning. Men det är knappast huvudfunktionen..

kolla på opteka.com! jag köpte mitt där.

jag tror det kostade ungefär 1400kr med frakt och allt.
jag är sjukt nöjd med det!

SNDVLL sa:
superunknown sa:
Uv-filter gör att du kan filma i solljus utan att optiken förstörs samt att skydda linsen från att spricka
Hur skyddar ett UV-filter linsen från att spricka? Skulle du tappa kameran eller objektivet i marken så är det så mycket mer glas och teknik inne i prylen som filtret inte skyddar.
Optiken är bara glas och påverkar inte jättemycket av solljus. Däremot så skyddar det väll även sensorn en aning. Men det är knappast huvudfunktionen..
Fast just skydd för optiken är ju största anledningen till att folk har på sina systemkameror!

hyllengren sa:
SNDVLL sa:
superunknown sa:
Fast just skydd för optiken är ju största anledningen till att folk har på sina systemkameror!
Ja men det är för att folk inte vet vad ett UV-filter gör, och i dom flesta fall förbättrar filtret bilden.
Det skyddar ju för repor och damm, inte ett smack för sprickbildningar och stötar.

Raynox har ett billigt "semi-fisheye" för runt tusenlappen med 37mm gänga. Finns på både cyberphoto.se och scandinavianphoto.se. Är 0.3 förstoring, gör ganska mycket för kameran men du får inte så mycket fisheye-känsla i bilden. Beror ju på vad man är ute efter :)

Tillbaka
Topp