Vilket jävla piss - nu åker jag hem

Claaaes

Medlem
Fy fan vad vidrigt tråkigt att man fått så värdelöst dålig snö i Verbier efter nästan två års väntan på en skidresa till Alperna. Dessutom har man kastat 17500 kr i sjön på en långhelg med guidning som ska börja på torsdag. Försöker hitta en flygresa hem asap och byter hobbies omedelbart.

Med ovänlig hälsning,
Carl Gustf

Senast ändrad:
Så Verbier är dåligt och även Aostadalen just nu vad jag förstår. Delar av Österrike verkar dåligt också. Så vilka orter är bra just nu i alperna?
Är det normalmycket snö i Valdi, Val Thorens etc?
Redigerat: jo, så verkar det vara men kanske finns någon med mer info...

Senast ändrad:
Verbier fram till söndag:
- 80 cm ny snö
- riktiga vintertemperaturer
- blandat med sol
1641283681336.png

Så Verbier är dåligt och även Aostadalen just nu vad jag förstår. Delar av Österrike verkar dåligt också. Så vilka orter är bra just nu i alperna?
Som jag skrev i en annan tråd, Engelberg har bra bas. Kom ovanligt mycket snö i december. Problemet nu över nyår var regnet i torsdags följt av klart väder som fick all kramsnö/slask att frysa till betong. Med ett par dm ovanpå som det verkar bli nu i veckan kommer det vara grymt bra igen. :cool: ⛷️

"Bara" snö som är problemet eller något mer? För snön verkar komma.

Jag kom ner den 30:e och hörde talas om regnet som Kalle_Luzern nämnde. Vi fick iofs lite härlig sorbetåkning under helgen. Men sedan blev det kallare igen och det kändes inte som någon idé att ge sig ut utanför pisterna.

Får hoppas på kyla och ordentligt med snö nu framöver, så kanske nästa resa till La Grave i februari blir mer lyckad :)

Har man tur kommer det lite snö i natt inför den sista åkdagen. Annars var höjdpunkten denna gång ett iofs väldigt fint och långt sorbetåk i helgen, när vi skråade ut från Funispace-gondolen och åkte ner mot byn.

9382CC38-FCFB-49C4-A249-C62CB5C8AF4D.jpeg
04420E22-F1F5-4896-99CF-9DFFF90B1753.jpeg

Är på väg hem från Tignes just nu. Fick en ok nyårsvecka. Började med massa snö som övergick i regn, gick inte att åka de första 2 dagarna. Sedan sol i 5 dagar, dock med plusgrader. Som någon skrev blev det isigt (betong) på sina ställen. Igår natt kom det några cm på högre höjd dock blev det ca 10 grader varmt under dagen. När vi lämnade i går eftermiddag började bli brunt lite här och där. Men nu verkar det komma kyla och snö så det reder sig nog.

Snart bordershop 🙂

Kan rapportera att det saknas typ 2 meter snö i disentis också. Existerar ingen offpist just nu, bara sten, sten och mera sten...

regnade 40mm på typ 2500m förra veckan. Kul...

Hur är läget i Disentis nu?
Har ingen aning om Disentis, men generellt är det nog ganska dåligt på de flesta ställen i Alperna. Problemet är att det kom stora mängder nederbörd i slutet på december, men det var så varmt just då att det regnade ända upp till 3000m.
@JAndersB ser ut att ha haft ganska bra förhållanden ändå i Livigno den senaste veckan.
En vecka framåt är det bara stora solar på väderprognoserna.
Bästa veckan den här säsongen har nog varit den första veckan i november (som jag själv hade turen att pricka in). Upp och ner är vädret…🥴

Japp satt precis och kollade läget och prognoser. Planen är att åka en runda v6, men det får bli ett sent beslut vart det blir.

Har ingen aning om Disentis, men generellt är det nog ganska dåligt på de flesta ställen i Alperna. Problemet är att det kom stora mängder nederbörd i slutet på december, men det var så varmt just då att det regnade ända upp till 3000m.
@JAndersB ser ut att ha haft ganska bra förhållanden ändå i Livigno den senaste veckan.
En vecka framåt är det bara stora solar på väderprognoserna.
Bästa veckan den här säsongen har nog varit den första veckan i november (som jag själv hade turen att pricka in). Upp och ner är vädret…🥴
Såg den här på tv-vädret, visar rätt bra fördelningen just nu jämfört med snittet så här års i Schweiz. Efter snön i helgen är det bra med snö på Nordhang, och speciellt i Berner Oberland. Riktigt dåligt läge på sina ställen i söder. Även Jura med ovanligt mycket snö på höjd.

1641929337109.png

Tillbaka
Topp