M
macke13
Guest
Vilket program använder proffsen?
När skidfilm görs på proffisonell(stavning,vet)som tex.Matchstick Productions,vilket videoredigeringsprogram använder dom?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
använder dom paint till stillbilderna också??niclasv sa:movie maker proffesional
paint.netmacke13 sa:använder dom paint till stillbilderna också??niclasv sa:movie maker proffesional
aa ms paint, kabelkurt redigerar bilder åt alla stora filmbolagmacke13 sa:använder dom paint till stillbilderna också??niclasv sa:movie maker proffesional
Det är så jävla mycket bätter än premier och dom där asså!niclasv sa:movie maker proffesional
Jo, de som kör Mac har antagligen Final Cut Pro och de med PC kör antagligen AVIDFilleJ sa:Svårt att tro att alla kör final cut på mac...
Riktigt bra svar,thnksFlygnord sa:Avid, FC (finat cut) eller Premiere, alla tre fungerar alldeles utmärkt att jobba med.
Jag har jobbat mycket med både Avid och FC genom min utbildning i tvproduktion, och har gedigern erfarenhet av premiere i många olika versioner från hobbyprojekt på fritiden.
Lite skillnader inbördes:
Avid - Har helt klart bäst verktyg för färgkorrigering och är lite som linux -du kan göra precis vad du vill, bara du hittar funktionen i programmet. Avid anses ofta vara svårtarbetat och svårt att hitta i.
Jag instämmer till 25%, det skulle kunna vara enklare uppbyggt, men programmets möjligheter väger mer än väl upp för bristen på användarvänlighet.
Jag har jobbat med Avid Xpress, en lågbudgetversion av programmet. Trots att det är den billigaste versionen har jag inte upplevt någon större brist. Om något skulle det vara verktygen för brusreducering av ljud.
En nackdel med Avid är att det kräver mycket av din dator och jobbar riktigt tungt. Renderingstid någon?
En liten detalj är att programmet har ett riktigt bra kopieringsskydd och är svårt att hitta som en 100% fungerande piratversion.
FC - Användarvänligt, kompetent och resurssnålt. En bra mix! Nackdelarna med programmet är dess tillkortakommanden jämtemot Avid när det gäller den del.
FC är ett riktigt bra program, men efter att ha jobbat mycket i Avid kommer jag på mig själv att inte alltför sällan tänka "men varför kan inte programmet det här? det går ju i Avid!" FC kan göra det du vill, och är utan tvekan ett grymt program för dig som gör hobbyfilmer, men jag hade svårt att ställa ner mig ett snäpp till ett "enklare" program som vill välja mer åt mig själv.
I fallet FC har jag också jobbat med lågbudgetversionen, Final Cut express.
Största missen i FC express är utan tvekan verktygen för ljudbearbetning, brusreduceringen är det värsta jag hört och för egen del lyfte jag in mitt ljud i Premiere för att få det som jag ville för att sedan lyfta tillbaks det in i FC för att slutföra jobbet.
Om jag var tvungen att välja endast ett program att ha hemma skulle det ändå vara FC för att det kräver så mycket mindre av din dator och därigenom sparar arbetstid,samtidigt som programmet i pro-versionen är riktigt bra. Jag ska aldrig någonsin köra på FC express igen, utan ta FC pro istället. FC är överlag det programmet som ger mest "bang for the buck", något som kanske inte spelar roll för er som leker kapten svartskägg.
Personligen känner jag mig som sagt mer hemma i Avid, men det är en personlig reflektion.
Kom ihåg att det här är ett macprogram, som inte finns till PC om inte någon har fixat en hemmasnickrad lösning.
Premiere - Både Avid och FC hävdar sig vara professionella program. I fallet Avid är det solklart, programmet är till för att användas i professionellt syfte. FC ligger precis på gränsen, det funkar i de flesta fall men har inte det lilla extra.
Premiere däremot, har vad jag vet aldrig ansetts vara ett proffsprogram, utan istället det mest kompetenta hobbyprogrammet på marknaden. Och ett bra program är det!
Har inte testat det på riktigt med chroma-key (green screen) och liknande bildeffekter som kräver bra algoritmer, men så länge som du bara ska klippa, göra bildövergångar och rätta färger är det ett bra program som är enkelt att lära sig.
Det allra bästa med Premiere är kompabiliteten med resten av Adobes CS-paket. Grymt smidigt att lyfta filerna mellan programmen om du vill komma åt en funktion som finns i t.ex. Photoshop eller framför allt After Effects.
En lågbudgetversion av Premiere heter Pinnacle, jag råder alla att hålla sig ifrån det, mest instabila redigeringsprogrammet jag testat.
Själv började jag min egen klippningskarriär på Pinnacle för ca 8-9 år sedan och kände fortfarande rysningar i ryggraden när jag för ett tag sedan kom hem till mina föräldrar och såg att min far köpt Pinnacle för hemmabruk.
Slutsats:
Har du en pc, välj i första hand Avid och i andra hand Premiere om du kan välja fritt utan tanke på ekonomi.
Har du en mac, välj FC och inget annat!
Det kan jag säga utan några som helst bevis, att det gör dom inte, dom köper programmen.jibbkrille sa:Frågan är om proffsen köper elr tankar dessa program? vad tror ni?
korrektus. många andra också.E-Rockner sa:Tror att TGR använder Final Cut Pro iaf