vilket Skid val?

nicke_kart

Ny medlem
vilket Skid val?
Hejsan!
Jajjamen jag vet att det finns massor av liknande trådar, så skippa de snacket tack :D

Läget är följande att jag har åkt skidor minst en vecka varje år i iallafall 10 år och varje år har jag hyrt skidor, allt möjligt. Men jag är fortfarande inte haj på vad jag ska ha för modell på skidor/bindning osv. Som jag fattat det hela så är en Pist och en offpist skida egentligen motsatsen till varandra. Men finns det något som duger till både och?

Önskemål är att det är en snabb skida som är grym i pisten med ett riktigt bra bett på isiga svarta backar. Och en skida som kan gå offpist eller i skogen. Jag gillar att leka i backen åka baklänges, hoppa på de nartuliga hoppen i offisten.
Så en skida 50% Pist och 50% offpist. Inga hopp eller rail osv.

Jag kommer nog titta på beg. prylar. Jag ser mig själv som en avancerad åkare som gärna provar de värsta backarna. Jag är 169 skitar hög och 55 kg lätt..
Önskar gärna länkar med bilder.
Tack på förhand.

vilket Skid val?
völkl ac 50 eller 30 men då du skrev att du gillar att åka baklänges så är antagligen detta inte ett alternativ, annars är ross s5 ett bra alternativ.

vilket Skid val?
ja alltså, jag gillar att leka i pisten, snurra runt å fjanta lite. ja vill inte ha en skida som tar stopp så fort det går baklänges. Men jag tar inga stora hopp baklänges eller något. Så full twintip anser jag att jag inte behöver.
De viktiga är också att det är bra isgrepp på dem. Sist jag var i Åre å hyrde så for man åt skogen så fort det kom en isfläck, men det kanske handlar mer om slipning?!

vilket Skid val?
Kolla lite på dynastar. Dem är ganska böjda i bak.
Annars finns det många parkskidor som funkar bra i både pist och offpist.

Armada ARV?
Line Chronic?
med flera...

vilket Skid val?
Har tyvärr ingen aning om vad det är för skidor. Men gå in på prisjakt.nu och sök på lite skidnamn.
Tex Dynastar legend sultan 80/85
Dynastar legend mythic
Armada ARV
Line Chronic
Line Prophet 90/100
Med flera

Leta efter skidor med 80-100 cm i midjan.
120-85-110?

vilket Skid val?
Kolla Armada Pipe Cleaner också. Det är en halfpipeskida men den funkar mycket bra som allroundskida. Har enormt bra kantgrepp och är tillräckligt bred för att klara nordisk offpist ok.
Det som kan kännas skumt är flexet i tailen, men det tar några åk sen har man ställt om tyngdpunkten en aning.

En annan skida att testa kan vara K2 extreme. En kapabel allroundskida.

vilket Skid val?
"Min högst personliga åsikt" är att om man som du vill ha en skida för 50% offpist så leta efter en med minimum 100 under fot och med iaf front rocker. Det finns massor med skidor i den kategorin som funkar helt ok även i hårda pister.

Letar man sen som du efter ett par begagnade skidor får man nog inte vara så kräsen och hålla utkik efter modeller från dom stora tillverkarna för att ha en chans att hitta några, när du är ganska kort och lätt finns det även några tjejmodeller som skulle kunna funka. Några ex på modeller som finns i din storlek att hålla utkik efter är

K2 Obseth, Hellbent, Missbehavied (tjej modell)
Armada JJ
Atomic blog
Rossignol S7
Völkl Gotama, Kiku (tjej modell)
osv osv

Hade jag varit du skulle jag komma fram till ungefär vilka mått som skulle passa dig sen leta fram alla modeller som ligger där i kring och sen ut och leta. Vill du läsa recensioner om olika modeller kolla här http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=104129

lycka till =)

vilket Skid val?
Salomon Lord eller Line Prophet 90 eller 100 är det ju som gäller i ditt fall verkar det som..

HAn vill ha bett på isiga svarta och ni tippsar om Ross s7 och atomic blog?

Tillbaka
Topp