Handledsskydd känns ju egentligen viktigare än ryggskydd.. ryggskydd är ju mer om man riskerar att trilla in i träd/stubbar, rails eller andra i hög fart.. och jag tror ju knappast att det är aktuellt att åka treeruns, jibba eller åka fort första dagarna på snowboard.. men självklart, desto fler skydd -> bättre.. men glöm bara inte handledsskydden! (själv åker jag med hjälm, ryggskydd o handledsskydd o har åkt i otaliga år.. så inte bara för nybörjare ju..)Nejv sa:Knäskydd kan du skita i.
Rövskydd, HJÄLM, ryggskydd.
Thomas fogde ååkte väll en transportsträcka och ramlade = bruten rygg eller ?blizzy sa:Handledsskydd känns ju egentligen viktigare än ryggskydd.. ryggskydd är ju mer om man riskerar att trilla in i träd/stubbar, rails eller andra i hög fart.. och jag tror ju knappast att det är aktuellt att åka treeruns, jibba eller åka fort första dagarna på snowboard.. men självklart, desto fler skydd -> bättre.. men glöm bara inte handledsskydden! (själv åker jag med hjälm, ryggskydd o handledsskydd o har åkt i otaliga år.. så inte bara för nybörjare ju..)Nejv sa:Knäskydd kan du skita i.
Rövskydd, HJÄLM, ryggskydd.
Btw: jag åkte som nybörjare med för stora boots, mössa och gogglar. Det gick sådär, jag stapplade omkring med vätskefyllda knän hela den veckan jag åkte, men det var självklart värt varje smärtfyllt steg. Min morfar lärde mig grunderna och sedan tragglade jag själv en vecka i en famljebacke i 20 minus. (Se upp för barn med mindre kontroll än dig! =))PrincessPopsicle sa:Knäskydd och en kompis är allt som behövs! Lycka till!
Har ingen aning om vem Thomes Fodge är, men verkar konstigt att ett ryggskydd skulle hjälpa särskilt mycket, det enda ett ryggskydd gör är att stoppa kantiga saker att tränga in i ryggen, inte att hålla den uppe så att man inte knäcker den om man böjjer sig för mycket bakåt eller så. Och det är ju ingen garanti för något heller ju..henning21 sa:Thomas fogde ååkte väll en transportsträcka och ramlade = bruten rygg eller ?
ska vara Thomas Fogdö. var med i alpina landslaget på 90-talet. bröt ryggen i åre efter ett felskär när han skulle svänga in på en transportsträcka. med ryggskydd hade det nog blivit mindre allvarligt - ryggskydd blev standard för tävlingsåkare efter hans olycka.blizzy sa:Har ingen aning om vem Thomes Fodge är, men verkar konstigt att ett ryggskydd skulle hjälpa särskilt mycket, det enda ett ryggskydd gör är att stoppa kantiga saker att tränga in i ryggen, inte att hålla den uppe så att man inte knäcker den om man böjjer sig för mycket bakåt eller så. Och det är ju ingen garanti för något heller ju..henning21 sa:Thomas fogde ååkte väll en transportsträcka och ramlade = bruten rygg eller ?
Det som däremot är mycket mera vanligt är att folk (nybörjare, medelgoda, proffs) trillar o tar i med händerna, whops, bruten handled.. Räcker med att man bara sätter sig ner lite lätt efter en lift, i backen, innan ett hopp i parken och så händer det, behöver ju inte va vääärldens vurpa...
Sen hela grejen med "man bryter bara armen nån annan stans" kan ni ju läsa på om i nån av de 106 trådarna om det..