Vill du bli en jibbare?

Vill du bli en jibbare?
Det roligaste med jibbing, som är phett new school, är att det byggs större och större hopp, tricken blir mer snurr och volter och tävlingarna blir större. Jag tycker det börjar bli ruggigt likt något VÄLDIGT old school, nämligen freestyle....

Vill du bli en jibbare?
Joeyskier: Du retar inte upp någon, eftersom det du säger stämmer alldeles förträffligt! :o)
Är själv en sådan som glider runt med rygga, telisar, teleskopstavar (fast utan sond) och klättermusenbyxor...
Dock har inte ekonomin räckt till en vinfleec än... men var så lugn, det kommer!
Anledningen till att jag har denna utstyrsel är:
1. Ryggsäck - att förvara kamera, thermos, mackor och stighudar i.
2. Klättermusenbyxor - de är kalassköna och ventilerar bra vid svettiga toppturer och långa puderåk.
3. vindfleec - även det ventilerar bättre än en vanlig jacka, men självklart finns skaljackan med i ryggan! Fleecen är även smidigare att åka telisar i.
4. stavar - för att det är sååå praktiskt att kunna variera dem vid toppturer och transportsträckorna till/från det orörda pudret!

Jag vet själv om hur ironiskt identisk jag är med alla andra uppe i gränsen en tidig vintervecka...:o)

Men jag vet oxå att jag är långtifrån värst! jag åker ju trots allt telisar så jag tycker jag är lite orginel iaf...

Vill du bli en jibbare?
men va fan....alla bara yrar ja har faktist en låda på magen med korv i ...............ni bara snackar kläder. VA SKA MAN SÄTTA FÖR ATT KALLA SEJ "JIBBER DÅ???????++ haha smaka på den frågan!!!

Vill du bli en jibbare?
Tjo!
För det första så skiter jga i hur jag stavar:) Känns inte som det e någon jeFla svenska uppsats lr?

O sen att en äkta jibber e en som itne bryr sig det vet jag inte riktigt om jag håller med om men whatever. Känns som jag inte tycker det e så viktigt att plasera folk i fack. Bara man åker o har skojj sen spelar det la ingen roll om folk har goa lurar på sig o lyssnar på musik samtidigt eller har häng på brallorna dom kanske tycker det e soft :)

Sen känns det även som att folk blir arg för att man skriver att det inte stämmer det som e i listan det e lite lustigt det eväl derför denna tråd komm up eller jag vet inte.

DRA HELFETE HEJ :)

Vill du bli en jibbare?
Kliens, precis som mig har du helt rätt!
Här är min lista som försvarar mitt val av utrustning, tex.

1. Stora cargobyxor (med ventilation) där jag kan förvara inclinometer, hundgodis, pannlampa, mössa mm. vid toppturer. Ser bra ut, är sköna och förvarar pengar och godis i liften.
2. Ryggsäck med både sond och spade.
3. MD för timmar på berget utan kompisar (naturligtvis även lurar),
4. Korta stavar, som innebär lite extra slit på platten men fungerar bra när det går brantare uppåt med hudar.
5. Breda twintips. De lika praktiska när man ska hasa ner i smala rännor som när man ska landa baklänges (även utanför parken).

Kliens har sina förebilder och jag har mina. Hon har sina utrusningsval och jag mina. Det finns väl inget som är rätt eller fel?

Hawk var ironisk (hoppas jag) när han gjorde sin lista men jag tror att han är medveten om att utan `jibberrörelsen` skulle skidvärlden vara tråkigare och snowboardåkarna skulle fortfarande vara dom som förstod och utnyttjade bergens fulla potential.

Var Jon Olsson en jibber dagen han vann NM i Gränsen?

Vill du bli en jibbare?
Sorry ea! I got carried awayby the competitive spirit!

Jon vann kvalet, inte hela tävlingen. Det var Henrik Windstedt som hamnade högst upp på pallen. Jon slutade `bara` på sjätte plats. Så jag måste ställa en ny fråga:

Var Henrik en jibber när han vann NM?

Vill du bli en jibbare?
*så stora kläder som möjligt går att finna, helst skrikiga färger/mönster.

*En t-shirt/linne som måste vara 1-2 dm längre än jackan och kan bilda en fin liten kortkort kjol.

*Mössa och goggles under hjälmen. Gogglarna måste vara feta som fan, spegellins är ett måste.

*Mittmonterade skidor, som är ungefär lika långa som ensjälv.

*Och grädden på moset är bandanan som är knuten runt halsen.

Det är vad jag skulle kalla en jibber! =)

Vill du bli en jibbare?
Bandanan runt halsen e faktiskt riktigt skön o ha när de blåser eller när de e kallt, då man kan peta upp den så den sitter fast under glasögonen.

annars är den även riktigt skön o ha i liften då man kan tugga på den....

Vill du bli en jibbare?
jävligt korta stavar ska väl nästan upp på listan? då dom inte är i vägen i lutften och inte går att staka med så man får fart.. även i pisten är dom hopplösa då dom inte fyller nån fnktion.
längd runt yup 80-95

Vill du bli en jibbare?
HAWK sa:
Tjipp å välkommen till Freeride! Idag ska vi titta närmare på vad som krävs för att bli en jibbare.

Detta behövs:

1. MD-spelare, helst en mod. som inte kommit ut på marknaden. Till denna ett par löjligt stora hörlurar, får gärna se ut som dom kom ut på marknaden för länge sedan.

2. Stora braxor, lös-pös-tuff passform a la halvpunkarstuk -84. Gärna med hängslen som icke ska användas.

3. T-shirt, förslagsvis ngn man tror är cool men antagligen är mer kall än cool.

4. Mössa. Det nästan viktigaste nuförtiden. Vill du vara unik – gör som alla andra, sticka en egen. Verkligen orginellt.

5. Stavar, behövs ju faktiskt att veva med i luften.

6. Moonboots.

7. För korta skidor…..

…violá! Du är på god väg att bli en asskickin' jibbare!

Fattas ngt?

Jibah! / Hawk

Vill du bli en jibbare?
alla har glömt att man ska ha en sån där "facemask" som täcker ansiktet. Då ser man ju ut som en kool bandit!(oseriöst)

Vill du bli en jibbare?
TheFibretech sa:
shit va kuul!! hahahaha jag kan sitta i timmar o skratta!! elr inte!
Haha du laddar ju själv upp en bild på din första gäddan och skriver en massa på din pres. om att du ska bli en jibber, lugna dig lite med kommentarerna och försök åtminstone vara LITE rolig när du ska dissa tråden. Känner du dig träffad eller va handlar det om? hahah

För övrigt är det väldigt sant om Toppbestigarna med Klättermusen byxor och friskt humör och galosher.

Vill du bli en jibbare?
ea_lindgren sa:
JoeySkier: Har Jon Olsson vunnit NM i gränsen...? När då?
//Lindgren
Japp, 2004 vann han, han formligen sopade banan med allt motstånd.
JoeySkier sa:
Var Henrik en jibber när han vann NM?
Nej, han, samt Jon Olsson, är och kommer alltid vara duktiga skidåkare som även kan hoppa och studsa i parken. Windstedt har för övrigt vunnit NM 5 gånger, flest gånger av alla

Senast ändrad:
Vill du bli en jibbare?
lp91 sa:
JoeySkier sa:
Vill du blie en freeskier?

Detta behövs:

1. Ingen MD-spelare och lurar - man spar sig till after skin och Sweet Home Alabama.

2. Klätterbyxor - annars kan någon i liftkön tro att man faktiskt åker i samma lift som alla jibbers, när man faktiskt vill få dem att tro att man inte gör det, utan att man hikar rännor på heltid.

3. Underställ och Windstopperfleece - även under varma vårvinterdagar. Kan man inte vara helylle kan man vara helfleece.

4. Ryggsäck - det behöver inte vara något i den, men den måste sitta på ryggen på varje äkta freeskier.

5. Stavar, helst som går att sätta ihop till en sond (eftersom man troligtvis inte har en i sin Da Kine rygga).

6. Moonboots? Tillverka Meindl såna?

7. Långa skidor - för att köra elvor eller om du mot förmodan skulle hamna i Alaska.

…violá! Du är på god väg att bli en asskickin' freeskier!

Fattas ngt?

Freejah! / Joe
Jo, mp3 ska det va, så att man kan lyssna på fräsig musik när man bränner ner för branterna! Och det ska va av den sortens lurar som man pillar in i örat. Sen ska man ha en hjälm också! Helst med skärm.
ojoj härlig bump

Vill du bli en jibbare?
glöm inte att för att man ska vara jibber så behöver man ett gäng (står redan), sen det gänget ska åka före alla andra i kön till hopp/rail lr vad de nu e, sen ska de gapa skrika å låta mkt också, och bara snacka med det gänget de hänger med, verkar tydligen olagligt för dem att ens börja snacka med ngn annan jibber från ett annat gäng lr som kör själv.

Vill du bli en jibbare?
dduuddee sa:
glöm inte att för att man ska vara jibber så behöver man ett gäng (står redan), sen det gänget ska åka före alla andra i kön till hopp/rail lr vad de nu e, sen ska de gapa skrika å låta mkt också, och bara snacka med det gänget de hänger med, verkar tydligen olagligt för dem att ens börja snacka med ngn annan jibber från ett annat gäng lr som kör själv.
Word!

Vill du bli en jibbare?
dduuddee sa:
+1

Vill du bli en jibbare?
Haha! Först punktlistan för jibber fick mig att skratta. Det fortsätter med många som inte kan ta ironi. Sedan kommer punktlista för freeskier och ännu ett stort skratt. När jag sedan inser att det är en monsterdump på den här tråden skrattde jag igen. Kan vara något trött men det är galet vad underhållande trådar kan vara här på freeride. Ungefär som Telemarkstråden och den om hur man åker offpist. Sitter med förtjusning och ett stort leende när jag läser de trådarna. :D

Vill du bli en jibbare?
Det här måste vara en av de absolut bästa trådbumparna i freerides historia. Citera ett inlägg från tidigt 2003 utan att skriva så mycket som ett ord själv, grabben borde få en medalj!

Vill du bli en jibbare?
Tompan14 sa:
Det här måste vara en av de absolut bästa trådbumparna i freerides historia. Citera ett inlägg från tidigt 2003 utan att skriva så mycket som ett ord själv, grabben borde få en medalj!

JAAA!!!

Tillbaka
Topp