Vill du hjälpa en skoterförare att välja skider?

Airoh

Ny medlem
Hej! Nu äre såhär att jag har bestämt att jag ska prova på nått helt nytt i mitt liv. Man har ju snegla på skidåkarna men man har ju som inte brytt sig mer än det. Men då äre så att jag bytte jobb och jobba med ungdomar och vi va till backen en helg. Det va 17 årsen jag åkte skider och 13 årsen jag åkte snowboard så jag hade lånat en bräda. Det var en parkbräda som den hette.

Alltså snacka om vilken upplevelse! :D

Den svängde jättebra ( jag vet inte hur ni säger) och den va jättelätt jämnfört med brädan jag hade i mina unga dar.

Var helt slut på efter den dagen! Men det är ju så att jag vill ju gärna hoppa och eftersom man är ju extrem skoteråkare så vill man gärna hoppa. Och det kändes inte så tryggt på brädan. Så jag gissa hellre att jag trivs mer på skider när det gäller att leka än med en bräda. Eller jag har bestämt mig för skider vilket som.

Så äre nån som kan hjälpa mig? Jag fatta vad twintip och jibb är. Eller jag vet att det är nå "trix" skider. Men jag vill ha mera allround. Eller vill ha kan jag inte säga för jag vet ju inte själv. Men jag kom att vilja åka mycke pist, dra nått litet hopp då och då samt lite puderkörning. Utforska de mesta så att säga.

Så finns de nå skider för en 27 åring som är 195 cm och 120kg? Vikten kom nog att sänkas tills nästa höst (förhoppningsvis) om vikten ha nån betydelse? För det är till hösten jag kom att köpa skider.

Det var sannerligen en rejäl åkare viktmässigt! Därmed blir också frågan unik, trots att det är en fråga som ställts massa gånger med liknande formulering. Vikten har väldigt stor betydelse vid valet av skidor, både när det gäller längd och val av modell, eftersom man behöver en styvare skida om man är tyngre. Många säger att det är enbart vikten som spelar roll, men jag brukar titta på en helhet på fysiken för att rekommendera skidor. Din vikt, längd och allmänna fysiska status ger en totalbild av vad du ska ha för skidor. För dig som är så pass stor rekommenderar jag en så styv skida som möjligt i rätt breddsegment. Eftersom du är nybörjare tycker jag inte att du ska gå upp så mycket i bredd, i alla fall inte med det första paret. Max 100mm skulle jag säga. Sen kan du gå upp mot "full" bredd senare när du har kommit igång lite och vet vad du vill ha.

Och tips på modeller? Tja, det är faktiskt inte helt självklart för en sådan jätte... Vad har du för budget? Ska det handlas nytt för 10 papp, eller har du tänkt att komma billigt undan med begagnat för några tusen, eller är det någonstans däremellan?

När det gäller val av modell så låter det i mina öron som att du inte ska gå på en ren twintip/jibb-skida, utan en vanlig allroundskida som du kan köra på rejält med i pisten. Välj en skida med rockerinslag (skidan böjd åt "fel håll" i spets och/eller bakände. Mvh lågstadieläraren) som gör att även en 90-100mm bred (utläses smal i dessa sammanhang) fungerar skapligt utanför pisten. Nästan alla skidor har tillräckligt med twintip i bakänden för att det ska gå att köra lite bakåt och öva lite rotationer när den andan faller på.

Längden bör ligga i närheten av, eller strax över 190cm. Absolut inte kortare än 185cm, och redan det är egentligen för kort.

Spontana förslag:

Blizzard Bonafide 187cm - Stabilt bygge med mycket metall i. Pallar en tung åkare.

Extrem PT 188cm - Relativt styv och väldämpad och bra för tunga personer i den längsta längden. Kanonbra i pisten och numera med en trevlig rocker. Annars kommer en Project 100 (mm) nästa år som verkar riktigt lovande från Extrem, men den finns väl bara i enstaka "mäss-exemplar" än så länge. Nuvarande Project 110 är lite bred för dig, men är annars kanske den skida som är allra hårdast och mest bastant av alla jag har testat av årets skidor. Det är långt från en nybörjarskida dock, utan snarare en riktig högprestandapjäs.

Head Motörhead-serien - Neutrala skidor som iofs inte är speciellt hårda, men som jag ändå kan vara värda en koll. Klassiska konstruktioner och Head gillas ofta av lite större åkare generellt sett.

Moment Tahoe? - Nån som testat? 188:an där kanske kan vara värd att spana in. Jag har dock ingen koll på flexkaraktären där. Hasse? Lite mer åt jibbhållet, men ingen ren TT i balans som det ser ut på pappret.

Rossignol Experience 98 - Riktigt stabil skida som kräver en tung åkare för att vakna till. Perfekt för dig. Väldigt långt från jibb, utan snarare en ren pistskida med lite freerideinslag.

Salomon Sentinel - En lite bortglömd skida som finns upp till 191cm. Riktigt bra i pisten och gör inte bort sig utanför heller för den delen, även om det är en bit från en puderskida. Ungefär som Experience när det gäller fördelningen pist-freeride-jibb. Ren klassisk pistskida i balans och karaktär.

/MnO

Senast ändrad:
MnO, stompar varje inlägg oavsett före!

Jag kan komma in i diskussionen då jag har matchat dig i vikt (Inte längre dock) och är 197cm lång. Åker idag på DPS Lotus 120. Hård, lätt och fartstabil som bara attan. Dock är det inte riktig vad du söker.

Dynastar A.D pro
105mm under fot, 192 lång. inget jag åkt själv men då skidan är Aurelian Ducroz Pro Modell så är den nog tillräckligt hård & fin.

Stöckli Stromrider
105 under fot, finns upp till 201cm i längd(!!!) har åkt tidigare årsmodeller av denna och det det är lika lekfullt som att slakta kaniner under en raubtierkonsert.

105 kan vara för brett för dig, men jag tror det kan funka.

Nämen jag skulle ju svara i telefon när ja jobba men de lagga totalt ihop! Jag är inte så teknisk av mig ;)

Nämen för att återgå till ämnet!

Jag har kolla på skidorna ni har prata om och dem se ju hur fina ut som helst. Det är ju bara de där med bredden på foten jag inte förstår. Alltså ju bredare midja desto "trögare" går det att svänga? Sen har jag fatta att skidan ska va stenhård? Och lång :)

Men när ni mena att skidan är bra typ som den där kaninslaktar skidan, hur mena ni då? Eller generellt hur tyck ni en skida ska va?

Sen nu idag så har jag funderat. Visst äre bättre jag skaffa "lättåkta" skider och få träna upp en bra grund i pisten och i lössnön för att sedan börja veta hur jag ska utvecklas. Visst, hoppa kan jag göra med vilka skider som helst egentligen för jag är ju inte direkt duktig just nu så de kvitta ju som sagt. Så de är bättre att lära sig att ta sig nedför backen utan att behöva åka skoter ner om ni förstå vad jag mena :)

Men sen äre ju dehär med pjäxer. WTF!? Fatta ju nada, visst dom dyraste måste ju vara bra. Men vad gör en bra pjäxa? Jag har en budget på kring 10 tusen ungefär men just pjäxer har jag ingen aning om? Ja att dom dämpa när man landa är ju kanon iaf. Men sen då? Ska jag välja nå annat eftersom jag inte hade tänkt hoppa nå mycke nu?

JAg har sökt på google för att hitta lite info om skider och sånt men det stå som bara fakta om skidan och det hjälper inte mig när jag inte ens vet vad Rocker betydde t.ex.

Tacksam för svar :)

Men kanon! Har skumma igenom en sida och det är ändå vissa grejer man undra över. Men jag ska kolla om jag hitta nå skider så kan jag fråga om dom är bra istället.

Tillbaka
Topp