Vill ha bra köpråd!

kemi

Ny medlem
Vill ha bra köpråd!
Tja, nu är det dags för mig att köpa nya skidor eftersom mina gamla är för korta.

Jag vill ha ett par bra allrounskidor som funkar både i och utanför pisten, man kan väll säga att jag åker ca75% pist, 15% offpist och hoppar ca 10 %(blir mindre och mindre) alltså är inte twintip ett måste. Jag är 173cm lång och väger 64kg.

Mina gamla skidor är ett par Rossignol Scratch Pro av 04-05 modellen och de tyckte jag var aldeles för mjuka i lite högre fart på hårt underlag, så en skida med farttålighet och isgrepp skulle vara ett plus. Hade tänkt mej något mellan 3000-4500 kr på prislappen.

Har kollat lite på Rossignol Bandit, Dynastar Legend (den billiga :P ) och Scott Aztec plus diverse olika twintips av mer allroundmodeller.

Tackar för svar.

Vill ha bra köpråd!
Head Monster serien ar mycket mycket bra for allround akning! Jag har ett Par head Monster 75, forra arets.
Roliga i pisten och bra barighet i offpist.
Mitt tips ar att kopa Head 72 eller head 77, for dig ar nog Head 72 bast.....

Vill ha bra köpråd!
Joo jag vet att de är ett par bra skidor men tyvärr ligger de rätt långt över min budget :(

om man inte hittar de billigt förstås

Vill ha bra köpråd!
Förutom monsterserien, banditerna och legenderna så har väl k2's apache serie bra pistskidor? Kanske inte speciellt hårda men vridstyva. Völkl och nordica har också bra och styva skidor.

Kolla skiddatabasen och köp begagnat så blir det billigt.

Lite bredare saker som karman kanske är lite väl att ta i med midjebredd och radie? Annars tycker jag att det är en guldskida för helaberget åkning och fjolårets modell med hyffsad bindning (typ ross din14) kostar ca 3500

Vill ha bra köpråd!
Har tyvärr inte någon erfarenhet av de senaste årsmodellerna av denn skida men har hört att förra årsmodellen (?) var ganska styv och tungjobbad.. mer än så vet inte jag, men det finns många gäddor i bakvattnet som vet ett o annat

Vill ha bra köpråd!
Senast ändrad:
Vill ha bra köpråd!
Jag skulle föreslå k2 public enemy fast ja inte har provat dom, men den e en allround skida som uppfyller dina krav. läs recensioner om den...

Vill ha bra köpråd!
Scratch BC är nog ingen ideal-skida som allround om man inte har någon mer att komplettera med. Jag kör med den som allround själv, men den är rätt krävande och tung (med andra ord många timmar försäsongsträning). Klarar du av lite tyngre skidor så är den dock helt ok. Kan du hitta en 2 år gammal så är den däremot kanon som allround, klart lättare och smidigare.

Vill ha bra köpråd!
Okej, tack för alla tipsen men fortsätt gärna att skriva.

Hittade också en riktigt billig allrounskida i databasen Gooodha 181 heter den, men den kanske bara fanns i 186cm versionen och hade 87mm i midja tror jag och det kankse är för brett för mej?

Vill ha bra köpråd!
Vad tyckte du om scott aztec då? Jag funderar ungefär som dig men har bestämt mig för att köra ett år till på mina pocket rocket trots att de är för sladdriga i höga farter och har dåligt pistgrepp. Jag åker mer procent pist än dig så för mig är nog aztec lite smala i midjan men när jag prövade dem förra vintern var det en grym upplevelse. Upplevelsen i pisten blev en helt annan! Och de funkade helt okej utanför.

Vill ha bra köpråd!
Okej a de verkar ju vara en bra skida och i en affär hemma sälj förra årets model ut rätt billigt. Men får de vilken model de blir.

Vill ha bra köpråd!
putte_448 sa:
Jag skulle föreslå k2 public enemy fast ja inte har provat dom, men den e en allround skida som uppfyller dina krav. läs recensioner om den...
Bra svar...

Goodha verkar det väl inte vara någon som åkt på riktigt va?

Kanske någonting ur fischers amc-serie skulle passa?
Måtten är trevliga för din typ av åkning, och inhandlas de av herr Conrad blir det inte heller alltför dyrt.

Annars kanske du skulle ta dig en funderare över hur du VILL åka. Hur viktiga är de 15% offpisten för dig? Betyder de väldigt mycket kanske du borde fundera på ett par lite fetare lagg.

Om inte så är väl självklart såväl banditer, legender och det mesta annat som nämts här ovan ganska bra val.

Vill ha bra köpråd!
Alltså de ca 15% off pisten är rätt viktiga viktigare än jibbingen iallfall, men det det borde räcka med midja runt 75 som de flesta nämda har elr så är public enemy ett möjligt val. Men eftersom de har en midja på 85 så undrar jag hur de hänger med i pisten?
Annars lutar det väll mot legend 4800, monster 72 elr förra årets aztec..

Vill ha bra köpråd!
Jag får väl ta och rekomendera skidorna som jag kör på...
Det är Nordica Hotrod Nitrous i 178, själv är jag 168cm och väger 65kg.
Verkar åka ungefär som dig vad gäller pist/offpist.
Tycker att skidorna är grymma i pisten, stabila som ett par storslalomskidor dock är de väl lite långsammare kant till kant, men om man trycker till så svarar de förvånandsvärt snabbt för ett par skidor med måtten 123-78-108.
Offpist kan jag inte uttala mig så mycket om då jag bara hann med 2.5 skiddag med dem förra året. Men det lilla pudret som fanns vid sidan om backen så tyckte jag att det bar helt ok.

Nypriset på skidorna förra året var 6500:- men nu på försäsongsrea så säljer Intersport dem för 3500:-

https://www.freeride.se/review/view.php?id=2772

/j

Vill ha bra köpråd!
Som förespråkare för breda skidor tycker jag att man absolut kan ha skidor med över 90 i midjemått som allround, det är nog snarare svängradien som inte bör bli för lång...
Alltså kanske Völkl Mantra är ngt att tänka på, förra årets finns (i korta längder) för bra pris hos konrad om jag inte misstar mig. Stabila, breda skidor som givetvis är kanon i offpist men även är ruggiga i pisten. Kräver dock en del av åkaren.

Vill ha bra köpråd!
Appropå längden på skidorna så verkar det som de flesta här kör med skidor som är längre än sig själva, i offpisten är det ju självklart men om man som jag åker mest pist ska man väll ha en ca 10-15 cm kortare skida?

Vill ha bra köpråd!
Beror på vilka skidor du ska ha. Åker på storslalom skidor som är 10 cm längre än mig...
Fast slalom skidorna brukar var ungefär 10-15 cm kortare än dig..

//H

Vill ha bra köpråd!
Okej jag tror jag sak ha ett par som är kortare annars blir det nog lite svårt att komma runt ordentligt för mej.

Vill ha bra köpråd!
I min värld kallas lagg kortare än en själv för blades =).

Edit: Kemi, längden är mycket personlig, och som Hasse skriver olika för vilken typ av skida det gäller. I ditt fall pratar vi väl freeride allround (friåkning i pist), så pröva jonnys länk så får du en bra riktlinje.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp