Vill ha din åsikt om Zenith 5 rossignol...

Cruff

Ny medlem
Hej!

Är till 90% bestämd att imorgon införskaffa en par Zenith 5 176 cm, men vill först höra om ni tycker det är rätt val för mig.

Dessa skidor ska användas som en kortsväng (ja jag vet att den ligger på 16m i radie, men hoppas den ska vara tillräckligt vridstyv för att ändå fungera) pistskida med en del egenskaper att "flyta". Har för tillfället ett par skicross skidor, ca 3-4 år gamla, som är nästintill omöjliga att köra med när det bli uppkört. Vill därför ha en skida som flyter upp på dessa pucklar men ändå har ett ordentligt isgrepp.
Ska införskaffa en freeride skida senare så vill inte ha en allt för allround mountain skida.

Vikt: 90 kg
Längd: 190
Åkstil: Gillar fart men vill lära mig hantera carvingsvängar i lägre farter.
Åknivå: medel, men strävar uppåt =)

Min största oro är att dessa ska vara för tok för korta för mig, alttså fladdra som attan när det börjar gå undan. Vad tror ni?

Tack på förhand / Christoffer

Kom igen, vill höra från åtminstonde en person =). Ska iväg till affären runt 16-17 idag, så vad tror ni blir de för tok för korta för mig? eller är det bara jag som nojar?

Min lillebror kör på ett par 170 cm och skulle utan problem kunna gå upp till 176. Han väger typ 15 kg mindre än dig, tror inte han klagat på att de är fladdriga. Sen vad som är för "fladdrigt" för dig är svårt att säga. Test-åk? Prova Z9:an också om du kan...

Skulle testaåka dom men de hade inte den serie då >.<
Testade dock Supershapen (head) och den kom jag INTE alls överens med, kan det finnas risk för samma sak här? Supershapens längd var 170...

Jag har ett par SuperShape och har provkört Zenith Z5. Det är ganska stor skillnad mellan de två skidorna som jag upplevde det. Båda är jättebra skidor att ligga och trycka snäva skärande svängar med. Den stora skillnaden är att där man mer eller mindre är tvungen att göra det med SuperShape för att det ska vara kul att åka så kan man slököra Z5:an med betydligt större behållning.

Du är både mycket längre och tyngre än vad jag är, så jag vet inte hur det är med skidlängden.

Vilken SuperShape körde du? Slalomvarianten eller Speed, som är mer skuren som en storslalomskida?

Edit: Fördelen med att man inte kan slököra med behållning på SS är att man är tvungen att lära sig köra korrekt, för skidan säger till ganska bestämt när man gör fel. Om du satsar på utveckling är det en bra egenskap. Riktigt så aggresiv upplevde jag inte Z5...

Senast ändrad:
Tja, Allt är ju relativt. Jag provade ett par i sälen. Tyckte ge gick bra. Jag köpte ett par gamla Head cyber ic 180 02/03 med 116,65,101. Åkt gamla 2m otroligt slitna tidigare...Jävlar vilken skillnad. Du kanske tycker de vore plankor. Men jag tror z5 duger för medel+!

Vad kostar dem?

Gustav sa:
Jag har ett par SuperShape och har provkört Zenith Z5. Det är ganska stor skillnad mellan de två skidorna som jag upplevde det. Båda är jättebra skidor att ligga och trycka snäva skärande svängar med. Den stora skillnaden är att där man mer eller mindre är tvungen att göra det med SuperShape för att det ska vara kul att åka så kan man slököra Z5:an med betydligt större behållning.

Du är både mycket längre och tyngre än vad jag är, så jag vet inte hur det är med skidlängden.

Vilken SuperShape körde du? Slalomvarianten eller Speed, som är mer skuren som en storslalomskida?

Edit: Fördelen med att man inte kan slököra med behållning på SS är att man är tvungen att lära sig köra korrekt, för skidan säger till ganska bestämt när man gör fel. Om du satsar på utveckling är det en bra egenskap. Riktigt så aggresiv upplevde jag inte Z5...
Jag körde slalomvarianten, som jag inte alls fick att greppa. Medger att jag kan ha brister i min teknik då jag är självlärd, men under samma dag fick jag instruktioner av en kunning person och han sa att jag hade lyxproblem, dvs inga större brister i tekniken (kan såklart utvecklas mycket mer, men ändå).

Saken att pressa en skida 5-6 timmar är inte många som klarar av (i alla fall inte jag). Liksom verkar mer anpassad för ren slalom på packad is.
Tror jag säkert kan få ordning på supershapen också så småningom, men tror inte jag vill ligga på 12 m i radie, en sån radie verkar åter igen vara för ren slalom?

JohanOeberg sa:
Tja, Allt är ju relativt. Jag provade ett par i sälen. Tyckte ge gick bra. Jag köpte ett par gamla Head cyber ic 180 02/03 med 116,65,101. Åkt gamla 2m otroligt slitna tidigare...Jävlar vilken skillnad. Du kanske tycker de vore plankor. Men jag tror z5 duger för medel+!

Vad kostar dem?
Skulle amn kunna få veta måttet på Zenith skidan du teståkte och dina egna?

Den kommer kosta 5700 kr (samma som supershapen).

Hehe, visst är det en skida med i överkant smalt användningsområde, det håller jag med om. Så jag tror nog att Z5 kan vara ett jättebra val för dig.

Hej
Jag har kört några år på Supershape, slalomvarianten.Idag kör jag på Ross Z9, som är hårdare än Z5. Rossen är mer allsidig. Headskidan är fantastisk( körde 163 cm) men jag tycker Rossen är bättre, kör 170 cm.Den är mycket allsidigare, går att köra offpist o klarar vårsnö bättre, även skare,,,så ska du inte bara piska i pisten, så välj Rossen,,helt fantastisk skida.
micke b

Gustav sa:
Hehe, visst är det en skida med i överkant smalt användningsområde, det håller jag med om. Så jag tror nog att Z5 kan vara ett jättebra val för dig.
Hehe, varför fick jag intrycket "Äh idioten lyssnar inte så jag håller med honom så kanske han håller tyst" =P

Men om vi "låtsas" att enas att en Zenith 5 är ett bra val för mig vad tror du om längden? Vet att det verkligen är svårt att säga, men om vi skulle säga du är 180 och skulle åka på en 165 så verkar det inte i det kortaste laget? (bara antog du var runt 180, hoppas det inte gör något^^)

Kommer givetvis inte ihåg vilken skärning men jag tror det var 170 på z5.

Alltså, jag är långt ifrån en expert och tycker mina gick som tåget, även i uppkört!

Ta en säsong med 2m fulllängd (gärna thermo-ski) och köp Z5 begagnad, då har du fått tagit i för kung och fosterland och tycker alla nyare skidor är VÄRLDSKLASS!

Man behöver ju nästan bara tänka "sväng" så går det automatiskt =)

mickeberg sa:
Hej
Jag har kört några år på Supershape, slalomvarianten.Idag kör jag på Ross Z9, som är hårdare än Z5. Rossen är mer allsidig. Headskidan är fantastisk( körde 163 cm) men jag tycker Rossen är bättre, kör 170 cm.Den är mycket allsidigare, går att köra offpist o klarar vårsnö bättre, även skare,,,så ska du inte bara piska i pisten, så välj Rossen,,helt fantastisk skida.
micke b
Kan man få veta dina mått? dvs längd och vikt?

JohanOeberg sa:
Kommer givetvis inte ihåg vilken skärning men jag tror det var 170 på z5.

Alltså, jag är långt ifrån en expert och tycker mina gick som tåget, även i uppkört!

Ta en säsong med 2m fulllängd (gärna thermo-ski) och köp Z5 begagnad, då har du fått tagit i för kung och fosterland och tycker alla nyare skidor är VÄRLDSKLASS!

Man behöver ju nästan bara tänka "sväng" så går det automatiskt =)
Haha, ledsen är för ung för uppskatta skillnaden på en carving och "planka" ^^
Men tack för din personliga åsikt, hjälpte lite i alla fall =)

Provåkte ett par Zenith 5 förra året och har bara gott att säga om dom. En jätterolig skida som är svängglad och bra grepp.
Jag är 176 cm lång och väger 68 kg och upplevde skidan som väldigt mjuk. (Provade 170cm).
Eftersom du väger lite mer än mig kanske skidan är för klen?

Bender sa:
Provåkte ett par Zenith 5 förra året och har bara gott att säga om dom. En jätterolig skida som är svängglad och bra grepp.
Jag är 176 cm lång och väger 68 kg och upplevde skidan som väldigt mjuk. (Provade 170cm).
Eftersom du väger lite mer än mig kanske skidan är för klen?
Mjuk? ojoj, var ju övertygad om att det inte alls skulle vara något problem...trodde den skulle var minst lika hård som supershapen? Zenith 9/11 är de hårdare?

Har för mig att jag även provade supershape samma dag och att jag tyckte att den var ganska tung och stum. Men det var under en skidtestarhelg så backen och underlaget var inte det bästa.

Bender sa:
Har för mig att jag även provade supershape samma dag och att jag tyckte att den var ganska tung och stum. Men det var under en skidtestarhelg så backen och underlaget var inte det bästa.
Suck, hade ju bestämt mig för supershapen förut men ändrade mig helt när jag teståkt den. Och nu verkar det bli samma sak med Zenith 5 då...Kommer fan inte få en skida denna vinter ^^

Livet är hårt sa bonden, grymt sa grisen!

Bender: hur definierar du mjuk?

Det är ju vridstyvheten som gäller när man ska ta hårda svängar.

Adrenaline: Ring en "opartisk" handlare som har många märken och fråga. Vi är ju bara glada amatörer...

själv är jag 185 / 80 kg , har åkt både z5 å z9 ,gillar båda men tycker nog att z9 är bättre i alla lägen . gillar 170 ,roligare men visst blir det stadigare med 176 , så den skulle nog passa dig . en kille i västerås brukar annonsera här ibland om bla. z9 till bra priser .

Jag är knappt 180 och kör med mina SS i 165 cm längd. Du är tyngre än jag och jag tror du ska ha längre lagg i förhållande till din längd än vad jag har. Men några siffror vill jag inte nämna, för jag minns inte vilken längd det var på skidorna jag provkörde, bara att jag gillade skidan.

Senast ändrad:
erik832995 sa:
själv är jag 185 / 80 kg , har åkt både z5 å z9 ,gillar båda men tycker nog att z9 är bättre i alla lägen . gillar 170 ,roligare men visst blir det stadigare med 176 , så den skulle nog passa dig . en kille i västerås brukar annonsera här ibland om bla. z9 till bra priser .
Okey, men visst är det så att Z 9/11 är hårdare än Z 5? måtten skiljer sig ju inte annars nämvärt om man kollar rossignols hemsida...

JohanOeberg sa:
Livet är hårt sa bonden, grymt sa grisen!

Bender: hur definierar du mjuk?

Det är ju vridstyvheten som gäller när man ska ta hårda svängar.

Adrenaline: Ring en "opartisk" handlare som har många märken och fråga. Vi är ju bara glada amatörer...
Ska nog bort till teamsportia, killen som jobbar där är grymt duktig och någon mer opartisk person är det nog svårt hitta...

Gustav sa:
Jag är knappt 180 och kör med mina SS i 165 cm längd. Du är tyngre än jag och jag tror du ska ha längre lagg i förhållande till din längd än vad jag har. Men några siffror vill jag inte nämna, för jag minns inte vilken längd det var på skidorna jag provkörde, bara att jag gillade skidan.
Fan trivdes så oerhört bra på min metron 9 181 cm förut... den längden var den jag ville ha...

Ett annat alternativ kan vara Fischers AMC serie. Det är ungefär samma sorts skida som Zenith-serien. Har själv haft ett par AMC 73 och tyckte att skidorna hade samma egenskaper. AMC 79 finns upp till 182 cm.

Tack för alla svar!

Var på stadium igår och köpte ett par Zenith 5 rossignol trots allt. Ville ha 9, men de hade bara hemma 11 vilken verkade på tok för hård för mig. Så det blev 5:an...

Kan inte säga annat än jag är sjukt nöjd! Vilken vridstyvhet ojoj fick hålla i mig för inte svänga för mycket (måste erkänna att jag krashade två ggr just därför jag inte avr beredd på hur snabbt den svängde ^^). Och fladdra i hög fart? GLÖM DET! Är oerhört nöjd med denna skida blir en bra komplement till min skicross (storslalom) och min framtida offpist skida! Tack åter igen!

Tillbaka
Topp