Vill lära mig backflip!

IvanTheMan

Medlem
Vill lära mig backflip!
Tjena jag vill lära mig att göra backflip från typ klippa eller hopptorn. Alltså när man springer ut rakt fram och gör en bakåtvolt. Jag har aldrig testat bakåtvolt nån gång och det känns lite läskigt att köra en feting från typ 5-10 meter första gången man testar..nån som har nåt tips på hur man kan börja?
tacksam för svar

Vill lära mig backflip!
Du menar en mållbergare?.. tycker ju inte att det låter så smart att göra det från 10 meter första gången, ta det lugnt och lycka till!

Vill lära mig backflip!
jag brukade i sommras springa ut för en brygga och göra lincoln loop och backflip 180 ut i vattnet, men jag vågade aldrig slänga mig så att det blev en rak bakåtvolt. Vet inte varför, har nog med att göra att jag testade några gånger fast då fastnade blicken på himlen och det blev ryggplask varje gång =( En till sak som jag tror bidrog till att rotationen stannade var för att jag drog bak benen, om jag hade dragit ihop dem istället hade det gått mycket bättre tror jag. det var mina tips

Vill lära mig backflip!
tja, om du gör det från 10 meter så har du lite tid på dig iallafall...men du skulle ju kunna göra det inomhus med en trampets (studsmatta eller vad det heter), det är äckligt som bara den men det går om man vill så det är bara att tänka igenom hoppet och fullfölja det genom hela annars ligger du i skiten...

Vill lära mig backflip!
Tänk dig att du skall täppa till ett hål upp i luften med Karl-Johnny,du skall alltså upp med höften, det startar rotationen rejält, sen måste du kolla runt med blicken hela tiden. I början kan det vara enklare om man tar i med armarna lite men försök att få bort det för då blir det mycket snyggare.

Vill lära mig backflip!
Aloha!!
Mollenberger är bland de enklaste o skönaste volterna du kan göra. ju högre hoppet e desto lättare blir det för du har mer tid. är du lite ängslig för att slå dig börja från ettan o gör den med svikt. sedan går du upp på trean o gör den springande...viktigast e att du hela tiden böjer huvudet så mkt bakåt som möjligt o lägg fötterna på asset. håll armarna ut åt sidan. när du klarat den några gånger så har du tekniken o kan göra den från bassängkanten. o du vill ju gå längre o sätta den utför en klippa med laggen på. det närmsta du kan komma denna känslan e väl o ställa dig på hopptornet o göra en "Molly" du märker säkert efter 5 ryggplask att det ej e så enkelt. när du nu ska göra den utför en klippa så tänk på att du ej kan göra ett enfots upphopp utan du måste hoppa jämnfota och att dina fötter nu säkert e runt 160cm långa, vilket dämpar rotationen ordentligt. börja med att bygg en liten kick....eller snarare en liten bula av snö på klippkanten så att du får lite svikt. --när du satt det ta bort den o testa igen, om du därefter ej har några grova men för livet...grattis!!! ///Pete

Vill lära mig backflip!
http://splash.shows.it/
här ere nåra goa gubbar som gör de du vill kunna...
jag har ebn kompis (16 år) som äger en stor studsmatta... vi brukar hoppa o göra bakåtvolter me spinns framåtvolter me spins o lincolnloops me spin :)
sen åkte vi till de stora badhuset o testade... allt gick att göra från 1 m svikten... Studsmatta=bra träning...
jag vet iAf att man ska dra upp knäna så att man får fart!!!

gå också in på: http://www.rocsport.com/

o klicka dej fram till Web-TV o så klickar du på Skydiving o sen på Big Air 2001 Oskarshamn... de e också såna vålter!!!

lycka till!!!

Vill lära mig backflip!
Börja med att lära dig en vanlig bakåtvålt från först ettan, sen trean och upp till femman....(Med fötterna in mot land alltså) Det är viktigt att du tittar precis rakt bakåt... inte lite över axeln.
När du sedan skall pröva att göra den på andra hållet så börja med att hoppa från ettan och dyk baklänges... alltså spring ut och gör en halv volt. Se till att du kommer helt rätt och hela tiden tittar rakt bakåt. När du känner dig säker på detta gör du bara samma sak från trean (fast med lite mer rotation).... och wops... bakåtvolten sitter där. Tänk bara på att hoppa långt UT från svikten... annars kan det göra ont. Det är faktiskt inte svårt. Har du bara typ dykt innan så tar det inte mer än en dag att lära sig.... bara man VÅGAR. Känner du att du inte gillar sveda så kan du ju alltid hoppa med kläder på.........

Vill lära mig backflip!
Tjenare...
Det låter itne som en bra ide att börja ifrån 10 meter.

Ett bra sätt att börja är att göra det stående ifrån en brygga ut i vattnet. Baklänges alltså.

En målbergare är inte samma sak som en bakåtvolt eftersom en målbergare bara är en "halv bakåtvolt" och rotationen inte är åt samma håll.

Men ett tips att börja med är att göra bakåtvolten ihopkrupen. Alltså inte med raka ben. som annars kan se lite koolare ut. Men att dra ihop brenen gör att du får en snabbare rotation och inte kommer stanna upp lika lätt.

Annars är det bara träna i ett hopp med mycket lössnö i landningen. Det brukar ge sig efter ett tag...

- det är bar å åk!

- ptr

Vill lära mig backflip!
Men bakåtvolt från stillastående då? helt utan hjälpmedel.. är det nån som fixar en sån? Det vore som ganska ballt å kunna. Överaska polarna när man går nån stans genom att sätta en clean bakåtvolt skulle nog förvåna de flesta.. haha. Det är då ett mål jag strävar efter iaf.

Vill lära mig backflip!
Hmm... en stillastående bakåtvolt, efersom jag är gymnast så är det lite lättare, jag ahr klarat det några gånger fast bara när jag har stått på en mjuk matta. du kan ju börja med att göra en flickis! Alltså en bakåt volt där du sätter i händerna. ser rätt coolt ut det oxå!

Vill lära mig backflip!
En gång försökte jag mig på en halv volt bakåt från en brygga. Det var första och sista gången, kan jag säga.

ps. Vad är målbergare och bakåt volt? Jag vet bara vad mollbergare, bakåtvolt och volt bakåt är. ds. ;-)

Vill lära mig backflip!
hmm.. på nått vänster så tycker jag det verkar svårare att göra en bakåtvolt om man sätter i händerna.. känns som om man skulle sträcka armarna bakåt eller nått =) fast du är ju gymnasten, så jag får väl lite på dej. Dock så är det lite fegt att hålla på och hoppa på en matta. Då är det ballare att flippa omkring på grus å cement och sånt :P

ps. orka hänga upp sej på stavning.. har du inget bättre för dej? och har inte jag nått bättre för mej än att kommentera att du hänger upp dej på stavning? ööhms..

Vill lära mig backflip!
Mitt tips gör det inte för att imponera,
det gjorde jag i början på en fest vilket slutade i resten av kvällen på akuten och 8 stygn på överläppen. sen dess har det inte blivit några brudar,
Trist men visst.

Ta i tills du är uppochner tyngdlagen sköter resten

Vill lära mig backflip!
Börja på en amatörkurs i simhopp. Jag går en SSIF (Stockholms studenters idrottsförening) kurs i Eriksdalsbadet där man får lära sig allt om volter och simhopp från början. Den kan jag varmt rekommendera. Den är öppen för alla och kostar runt tusen spänn. Nästa termin börjar efter nyår. http://www.ssif.su.se/

Vi är redan några skidåkare där och det vore kul om det kom fler!

Vill lära mig backflip!
Testa att stå fakie på ettans trampolin och gör en backflip. då får du nog in känslan att göra målbärgare sen..

Vill lära mig backflip!
Före er grabbar som vill hoppa runt och leka lite kan jag varmt rekomendera denna sida där alla är lite flippade :D
www.bilang.com

Vill lära mig backflip!
Sucksucksuck, säger bara d, skaru lära dig bakåt volt skaru fan inte va dum nog o göra d från 10 meters hopptorn, landra du fel sprätter du upp hela magen/ryggen , o prova me en vanlig bakåtvålit först på en trampolin

Vill lära mig backflip!
målbergare... DU spriger framåt och roterar volten som en bakotvolt men med den skillnaden att du far framåt istället :) om du förstår hhur jag menar...

lr vafan> enbakåtvolt med fart framåt

Vill lära mig backflip!
De första.. om du ska göra en backflip e att göra de någonstans där de e mjuk.. typ i en gympa hall eller nåt sånt.. så du inte gör illa dig första gången o inte vågar fortsätta... de andra e mod, om du fegar mitt i volten så kan de gå dåligt jag lovar (jag e gymnast jag har testat de!!) men jag tror att du klara de.. =)

Vill lära mig backflip!
om du har våtfräkt använd den :D. ja hade också tänkt o göra backflip. tänkte typ testa från nån meter först o se hur det går sen.. hoppas på det bästa.

Vill lära mig backflip!
Jag brukar göra det från ett 7-meters stup här hemma. Jag kan skicka film till dig om du vill eller nåt. Grejen är bara att våga. Börja på trampolin och kör med t-shirt på dig. Hoppa så högt och så långt ut du kan och släng dig samtidigt bakåt. När du kan det är du redo för högre höjder. Det är lättare, bara spring ut släng dig bakåt och dra knäna mot dig för ökad rotation. Skriv i gästboken om du vill ha film.
Lycka till!

Vill lära mig backflip!
jag vill oxå lära mig det men har inte vågat fullt ut har kommit runt ½varv en gång..fast jag har hört att du ska låssas att du har en stolpe mellan armbågarna så när du drar up dom då ska du titta bakåt..

Vill lära mig backflip!
det är skitlätt fast jag har bara gjort det från trampolin men då är det bra att börja med lincoln/rodeo sedan när du fattar att du inte slår i huvve så är det bara att köra :)

Tillbaka
Topp