Vin Vin Vin

rasmusericson

Aktiv medlem
Vin Vin Vin
tjena tjena

Vad dricker ni för vin?
Jag har ju själv inte börjat, men tänkte att det är bra att vara ute i god tid.
Hur får man tag i importerat?
Rött eller vitt?
Villket Vin får man mest % alkohol för pengarna? Är det huvudsaken, eller kanske smak är viktigare?

Isbitar i vin, är det okey eller räcker det med en väl kyld vin?
Vill ni diskutera annan alkohol än vin får ni starta en ny tråd.

Vin Vin Vin
ska du dricka rött tycker jag att Château Latour årgång 1998 från frankrike är väldigt gott.
13.5 % alkohol. nr 99460 på systembolaget.
En rejäl stek sitter inte fel.

Vitt däremot Château d'Yquem, lagrat sen 2001 samma producent som det röda jag rekomenderar dvs Bordeaux slott. Artikell nummer nr 97045 om jag inte minns fel.
gott speciellt till fisk.

Mousserande vin är ingen favorit men kolla in Deutz Blanc de Blancs 1989, Ändå helt okej.

Men det bästa är nog om du smakar dig fram och hittar vad du gillar. Med rätt sötma, fyllighet, fruktsyra.

Vin Vin Vin
äntligen en vin tråd:D väntat länge på de.. vill också lära mej massa om vin. har precis fått upp smaken för den kaliforniska druvan. nån som känner lika? finns en grupp på facebook också!

Vin Vin Vin
afgystahlnees sa:
ska du dricka rött tycker jag att Château Latour årgång 1998 från frankrike är väldigt gott.
13.5 % alkohol. nr 99460 på systembolaget.
En rejäl stek sitter inte fel.
Lite väl tidigt för en Chateau Latour 1998 nu, làt den den ligga i vinkällaren cirka 5 àr till för att fà fram en riktigt härlig bouquet. Däremot 1982 gàr fortfarande utmärkt.

Mousserande sà är Dom Perignon 1969 alltid en hit om inte kassan räcker till det sà finns ju alltid Louis Roederer cristall 1993 i topp pà Wine spectators lista.

Vitt vin sà ska du satsa pà La Chaz även kallat älgvinet. 45 spänn pà systemet typ. Ett bra insteg för det osofistikerade ungdomsfylleriet.

Vin Vin Vin
tittti540 sa:
äntligen en vin tråd:D väntat länge på de.. vill också lära mej massa om vin. har precis fått upp smaken för den kaliforniska druvan. nån som känner lika? finns en grupp på facebook också!
Den kaliforniska druvan? Antar att dy syftar till zinfandel som är mycket vanlig i tex Napa Valley och Sonoma Valley. Utmärkt druva att ha till lite kryddstarkare mat tex mexikanskt. Att druvan ursprungligen kommer fràn Italien är nàgot som väldigt fà däremot har en aning om. Enjoy!

Vill man lära sig mer om vin sà kan man läsa en distanskurs som heter Dryckeskunskap pà Restauranghögskolan i Grythyttan som gàr igenom grunderna ganska bra.

Vin Vin Vin
Bengt Frithiofsson har lite goda råd här:

Robert Gustavsson rekommenderar en "Aashash"...

Bag in da box:

Senast ändrad:
Vin Vin Vin
krrilleeee sa:
Jag vill ha champagne!!
Champagne är egentligen inte en dryck, champagne är ett distrikt. Distriktet är dock känt för sitt mousserande vin. Du kan alltså teoretiskt sett köpa en vanlig flaska rödtjut som är en äkta champagne.

Men när det kommer till mousserande viner rekommenderar jag Crémant de Bourgogne - Perle de Vigne (7688)
Personlig favorit, om man som jag och Churchill gillar den torr och kall. (och helst gratis...) 89 spänn. Får fyra solar av mig :P

När det kommer till billiga studentviner med skruvkork vill jag slå ett slag för "hidden rock". (12174) Till skillnad från "chill out" är det här inte bara drickbart, det smakar helt ok!

Vin Vin Vin
Bengt Frithiofsson, en man med karaktär! Se bara så skön man kan bli efter ett, två kanske tre glas innan sändning. Nått för Bengt Magnusson att ta efter kanske!?

Vin Vin Vin
Nojlas sa:
krrilleeee sa:
Jag vill ha champagne!!
Champagne är egentligen inte en dryck, champagne är ett distrikt. Distriktet är dock känt för sitt mousserande vin. Du kan alltså teoretiskt sett köpa en vanlig flaska rödtjut som är en äkta champagne.
Champagne är visst en dryck. Och likasà ett distrikt. Ett mousserande vin fàr enbart kallas champagne om det är producerat i distriktet med samma namn.

Teoretiskt sett är man en idiot om man väljer att producera rödtjut i distriktet champagne. En normal champagne kostar 3-5 ggr mer än ett ok mousserande vin fràn ett annat distrikt.

Vin Vin Vin
Nojlas sa:
krrilleeee sa:
Jag vill ha champagne!!

Men när det kommer till mousserande viner rekommenderar jag Crémant de Bourgogne - Perle de Vigne (7688)
Personlig favorit, om man som jag och Churchill gillar den torr och kall. (och helst gratis...) 89 spänn. Får fyra solar av mig :P

När det kommer till billiga studentviner med skruvkork vill jag slå ett slag för "hidden rock". (12174) Till skillnad från "chill out" är det här inte bara drickbart, det smakar helt ok!
Dessa studenter!!!!!

Champange är en dryck. Kommer aldrig kunna dricka ett rödvin som heter Champange ;) Iofs sà är cava/mousserade samma sak sà när pà distriktet. Allt som kallas Champange kommer fràn detta distriktet ;)

Nu skall jag àka ner till Italien och dricka lite gott Amarone. Eller sà stannar jag i Tiscino. Màste kanske pröva de lokala vinerna först. är ju närmare oxà ;)

//H

Vin Vin Vin
afgystahlnees sa:
Vitt däremot Château d'Yquem, lagrat sen 2001 samma producent som det röda jag rekomenderar dvs Bordeaux slott. Artikell nummer nr 97045 om jag inte minns fel.
gott speciellt till fisk.
Ch. d´Yquem är definitivt inte samma producent som Ch Latour. De tillhör inte ens samma apellationsområde. d´Yquem är en premier cru classé Sauternes, ett botrytisangripet semillionvin. Druvorna skördas för hand med nagelsax. I och med att vinet är tillverkat av druvor som angripits av ädelröta så är druvmusten mycket koncentrerad och vinet blir mycket sött. Fisken som du rekomenderar till en sådant vin kommer inte ha en chans, ta istället och servera det till gåslever, kraftig grönmögelost eller en elegant dessert på färska bär och en hemmagjord vaniljglass... eller i enkel skönhet med bara färska jordgubbar och en klick lättvispad grädde.

Blackriverpaint sa:
Den kaliforniska druvan? Antar att dy syftar till zinfandel som är mycket vanlig i tex Napa Valley och Sonoma Valley. Utmärkt druva att ha till lite kryddstarkare mat tex mexikanskt. Att druvan ursprungligen kommer fràn Italien är nàgot som väldigt fà däremot har en aning om. Enjoy!
Du har rätt i att det måste vara Zinfandel som åsyftas. Dock är det en vanlig missuppfattning att druvan ursprungligen kommer från Italien. Efter att man på senare år gjort genetiska kartläggningar av de allra flesta druvorna så har man upptäckt att att Zinfandel som man tidigare trodde var en primitivo från italien egentligen är en liten druva från kroatien som hamnat i USA och blev till Zinfandel. Druvan har sedan kommit tillbaka från USA till Italien och sedemera blivit Primitivo och en av de mest odlade druvorna.

En annan sådan upptäckt är Chiles numera egna husdruva Carmenére. Chilenarna trodde under lång tid att det var Cabernet Sauvignon som fanns i deras vinfält. Men ett antal av stockarna mognade långt tidigare än de andra. Man upptäckte genom DNA-analys att detta var en egen druva, ursprungligen från Bordeaux, därifrån den försvann under sent 1800-tal. Chilenska vinproducenter försökte länge mörka detta pinsamma faktum. Men numera har man fattat att de är de enda vinproducenterna i världen som producerar druvan och har därför gjort den till sin egna husdruva.

Blackriverpaint sa:
Teoretiskt sett är man en idiot om man väljer att producera rödtjut i distriktet champagne.
Njae, inte alls en idiot, om man tillhör området Champange men inte Appelationen Champange så går det alldeles utmärkt att tillverka röda viner. Det mousserande vinet champange tillverkas ju som alla vet på tre olika druvor, chardonnay, Pinot Meunier och Pinot Noir. Både pinot meunier och pinot noir är blå druvor. Tillverkar man rött vin i Champange går det under namnet Champenoise. Röda viner tillverkas ju i bourgonge och de blir ju fantastiskt bra resultat om man har råd att slänga in några hundralappar och orkar att vänta några år...
Ovan nämnda Cremant de Bourgonge och alla andra viner från Frankrike som kallas Cremant är respektive distrikts egna mousserande vin gjort på den traditionella Champangemetoden. Cremant d´Alsace och Cremant de Bordeaux tex.

Vin Vin Vin
Imponerande utläggning Helium!

Vad det gäller zinfandeln sà hänvisade min källa just till genetiska kartläggningar gjorda pà senare àr. Och i den versionen var det just italien. Intressant, du kan mycket väl ha rätt. :-)

Vad det gäller champagne sà kan man titta pà den saken ur 2 perspektiv. Om det gàr att odla och det är klart det gàr. Men även ur försäljningsperspektivet där du fàr ut mer kronor per droppe.

Vin Vin Vin
Nojlas sa:
krrilleeee sa:
Jag vill ha champagne!!

varför ska du va så duktig på allt

Vin Vin Vin
Blackriverpaint sa:
kalle188 sa:
ingen som tagit upp den moderna inne drycken rosé??
väntar med spännig på de utlägningarna
Är det inte du som är bartendern? Go for it! :-)
blackriverprint: håller mig borta från att bredda begreppen inom vin eftersom jag inte är någon somelier;) så lätt att få det fel... och hoppades att helium skulle förklara lite:)
kommer säga mitt sen när trådarna om "sprit" kommer...

Helium grymt att du årkar skriva...
länge leve blaches de blanches

Vin Vin Vin
Hasse sa:
Nojlas sa:
krrilleeee sa:
Jag vill ha champagne!!

Dessa studenter!!!!!

Champange är en dryck. Kommer aldrig kunna dricka ett rödvin som heter Champange ;) Iofs sà är cava/mousserade samma sak sà när pà distriktet. Allt som kallas Champange kommer fràn detta distriktet ;)

Nu skall jag àka ner till Italien och dricka lite gott Amarone. Eller sà stannar jag i Tiscino. Màste kanske pröva de lokala vinerna först. är ju närmare oxà ;)

//H
JA, champagne är en dryck. Min amatörmässiga uppfattning är dock att med ordet "champagne" åsyftas distriktet främst. Är inte vinexpert, men finns det inte en del bra roséviner från champagnedistriktet, (eller är dessa mousserande roséviner?)
Å andra sidan ritar frapparna om kartorna så att champagnedistriktet blir större, och därmed kan de skriva champagne på fler flaskor (=mer stålar). Fransmän är m.a.o. inte att lita på...

Krrilleeee: Jag har en åsikt om allt och har svårt att låta bli att skriva.

Senast ändrad:
Vin Vin Vin
Exakt sà Noljas. De har ett odefinerbart omràde som är "champange". Se sà odlas det inte för den delen nàgra röda druvor där som är gjorda för rödvin. Jordmànen är inte den bästa för rödvin. Bättre för vitvin helt enkelt ;)

//H

Vin Vin Vin
Noljas du har rätt finns massa hypade rosé champagner där i från ex LP rose (som är den bäst säljande rosé champagnen i södra london) källa en säljare dock.
Anledningen att fransmänen ritar om området är ju att nu för tillfället är efterfrågan mkt större än tillgången på champagne... Och den trenden har precis kommit till sverige...

Vin Vin Vin
Nojlas sa:
Hasse sa:
Nojlas sa:

Dessa studenter!!!!!

//H
JA, champagne är en dryck. Min amatörmässiga uppfattning är dock att med ordet "champagne" åsyftas distriktet främst. Är inte vinexpert, men finns det inte en del bra roséviner från champagnedistriktet, (eller är dessa mousserande roséviner?)
Å andra sidan ritar frapparna om kartorna så att champagnedistriktet blir större, och därmed kan de skriva champagne på fler flaskor (=mer stålar). Fransmän är m.a.o. inte att lita på...

Krrilleeee: Jag har en åsikt om allt och har svårt att låta bli att skriva.
Champange heter hela distriktet i Frankrike, det är korrekt, ungefär som Småland i Sverige. Dock får inte Champange produceras i hela distriktet, utan enbart i tydligt bestämda områden, den sk appellationen. Dessa appellationer är ett reglemente som avgör bla vilka områden, vilka druvor, tillverkningssätt, antalet kilo druvor per hektar och en rad andra faktorer. Det är tack vare detta och liknande styrningssätt som vinområden i den gamla vinvärlden har kunnat behålla en starkt knuten tradition och därmed också den specifika nyanseringen av vinet från det speciella området. Ofta finns det en egen rangordning inom området, från toppklass till enkla bordsviner.
Bordeaux tillexempel har sin egna övergripande appellation, men inom den finns det en rad mindre appellationer som är styrt på ett eget område. Därför har afgystahlnees fel i att säga att det är samma producent eftersom båda vinerna är ett bordeauxslott. Det finns en jäkla massa registrerade chateauer, maisons och domains som har rätt att tillverka vin i Bordeaux, (jag vill minnas att jag har hört en siffra på ca 30 000st). Däremot har afgystahlnees rätt i att vinet är tillverkat i Bordeaux på två angenäma och SVINDYRA slott.

Det gäller alltså att hålla sär begreppen område och appellation.

Vad det gäller appellationen Champanges expansion med 41 nya områden är inte uteslutande för att Frassarna vill tjäna stålars på en kraftigt ökande marknad. Det är en uppgradering på området som borde ha gjorts för länge sedan. De områden som ingår i appellationen idag beslutades nångång på 1920-talet eller däromkring och då fanns det en rad områden som helt enkelt tackade nej och ville satsa på sitt jordbruk. Idag kan de få chansen att restaurera den här, retrospektivt, enorma blundern. I pengar räknat så avger ett vinfält tillhörande appellationen Champange faktor 30 eller mer i förhållande till ett spannmålsområde. De områden som nu skall införlivas i appellationen har samma eller mycket lika odlingsförhållanden som de redna nu existerande. Det är dock nog inte en felaktig analys att säga att det inom de närmsta 10åren kommer att komma ganska mycket nya "billiga" Champanger.

Rosé: ett vin som alla älskade att hata bara för några år sedan, idag är trenden i Sverige ett faktum.
Ett rosévin är, med mycket få undantag, gjort på blå druvor. Man får, med ett undantag, ALDRIG blanda ett vitt och ett rött vin, undantaget heter förstås: roséchampange. Det går att tillverka rosé på vitt vin, men då pressas druvorna så hårt att ett enzym löser ut och färgar vinet svagt rosa. I normalfallet får rosévin sin färg av skalen från de blå druvorna som man låter ligga i en kort skalmaceration mellan 12-24 timmar. Det hade allstå inte blivit ett rosé om man bara pressat de blå druvorna, druvmusten från en blå druva är lika genomskinlig och klar som musten från en grön druva.
Rosévin är i allra högsta grad en färskvara, den skall drickas sommaren efter skörd. Det finns några som tål lite lagring på flaska men de allra flesta skall drickas utan lång lagring. Personligen föredrar jag roséer från Languedoc-Roussillon, Provence (där finns världens enda forskningsinstitut för rosévin, samt friska roséer från Österrike.

Hasse sa:
Exakt sà Noljas. De har ett odefinerbart omràde som är "champange". Se sà odlas det inte för den delen nàgra röda druvor där som är gjorda för rödvin. Jordmànen är inte den bästa för rödvin. Bättre för vitvin helt enkelt ;)

//H
Jo, det odlas visst blå druvor avsedda för röda viner i området champagne, de har benämningen "Champagnoise". Tänk på att Bourgonge ligger granne med Champagne och de odlar, likt Champagne, Pinot Noir som anses vara den lilla aristokraten bland all druvor: svårodlad och svår att göra vin på, men när det väl lyckas blir det världens bästa viner om det får lagras några år.

Vad det gäller jordmånen så är det en god grund att odla blå druvor på. Beviset ligger väl framför allt i att en champange får endast bestå av tre olika druvor, Pinot Noir, Pinot meunier ohc Chardonnay. De två första är blå druvor. Kalkberget som Champagne ligger på gör att rötterna måste söka sig långt nedåt i jorden (plantan får kämpa vilket anses ge bättre viner), dessutom så för vattnet i berget med sig mineraler som ger vinet ytterligare dimension...

Så är det med det... på återseende...

Senast ändrad:
Vin Vin Vin
Tänkte först säga att detta är helt fel forum att ställa frågor om vin på men sen att HeLium va en jäkel på vin va riktigt kul. Alltid kul med kunnigt folk inom drycker oavsett om det så är öl, vin eller sprit.

Sen att säga vad som är gott eller inte är helt omöjligt, de är som att fråga någon vilken färg man ska tycka är snyggast, det är otroligt personligt. Som helt ny i vinvärldens så uppskattar man sällan ett riktigt fint vin skulle jag vilja säga. Extrem skillnad på vin och vin och bara för att ett vin är billigt behöver de inte betyda att de är dåligt.

Testa dig fram, drick inte vin för att bli full och sen ligga och spy hela kvällen, de kan du göra på fulvodka. Drick vin för att det är gott och för att Lära dig dricka vin.

Vin Vin Vin
Harlaut gör ju mousserande vin eller champagne? Aldrig provat, men kanske borde göra det ån gång, nån som har provat kan väl dela med sig av vad den tyckte om det?

Senast ändrad:
Vin Vin Vin
Har dåliga erfarenheter av ÖB´s vinbryggnings sattser. Följ instruktionen och du får några liter som garanterat fungerar till några fyllor iallafall =). Någon finsmakare är jag dock icke...

Vin Vin Vin
R-R ja du har rätt till en vis del :)

om jag minns rätt på röreläsningen var det ngt i denna still

Den förste Harlaut som man känner var en Jean född nära Saint-Thierry 1623. Släkten delade sig i två grenar som förmodligen båda ägnade sig åt vinodling.

En gren blev kvar i Massivet och R emi som i dag odlar champagnedruvor i Saint-Thierry är en direkt ättling av denna gren. Han driver champagnetillverkningen tillsammans med sin hustru född Evelyne Paris och de har valt som märke "Champagne R emi Harlaut Paris".

en andra grenen lämnade så småningom området men Eugène Harlaut född 1819 kom tillbaka till vin branschen och hade i mitten av 1800-talet ett bränneri i byn Hermonville några kilometer norr om Saint-Thierry. När han höll bröllopsfest för en av sina döttrar, råkade en servitör sätta eld på anläggningen som brann ner. Nästan ruinerad emigrerade Eugène till Algeriet. Han grundade en vingård som gjorde ett fantastiskt rött vin fick utmärkelsen 1892 i Chicago för världens näst bästa vin i sin kategori dock härjades gården svårt i slutet av 20-talet när vinlusen kom till Algeriet.

Dem gör ett rosè vin som heterLe Rosé d'Une Nuit...det jag tyckte om det är ett svagt minne att jag har smakat på bättre rosè vin men var ganska okej...

sedan gör dem några röda viner till, men orkar bara nämna denna CUVÉE D'ÅRE, jag tror nog inte det finns något värre röd vin som produceras nu! det var något fruktansvärt (och jag som tycker om rödvin) nej du försökte passa ihop med något och det närmsta jag kunde komma var med ett packet margarin i munnen och suga på.... (MEN fanns ett rödvin som bara droppade förbi munnen som är ganska ovanligt för ett sådant rödvin men kommer dock inte ihåg vad det hette!)

sedan det vita vinet RONNEL var ganska okej väldigt sommrigt med en kraftig men orginell lukt och smak av blommor tyckte jag så det var ganska gott. (kraftig men var så len och fin för halsen dock)

sedan det mousserande vinet har jag alldrig smakat på men dem har ett rosè mousserande och 3-4 "vanliga" mousserande som jag har hört ska vara ganska fin i smaken och god men har bara hört det ifrån en bekant!
men deras blanc de blanc och Brut rosè värkar gott och vågas provas i sommar :)

Dock är detta min mening om dessa viner så är inte så för alla! så ni vet^^

men om det finns några finsmakare här på freeride så ska ni kolla in Drycken SAV...
träffade Peter Mosten men rätta mig nu om jag har fel men grundaren till sav. Sav är ett mousserande vin baserat på björksav som odlas (eller tappas) runt om storsjön, men igentligen får det inte heta VIN derför att grunden till drycken inte är druvor men man har dock inte kunnat komma på ett namn som man kan döpa det till så tillsvidare sår det hete typ vin :P

smaken är UNIK säger jag bara men dock är priset på flaskan runt 330kr ...dyrt ja jag vet men värt att köpa för att testa på ngt speciellt och nytt eller som en present eller ngt liknande...
men förstår inte bolaget resonemang till vinet, starkvin när %halten är bara på 12.5 samt att den kvalliviseras som FRUKTVINER...kan ngn förklara det till mig så lilla jag kommer att förstå ^^

men HeLium går du ngn högskola som tex grytthyttan eller ume unevers?!

Vin Vin Vin
wolwerin sa:
men om det finns några finsmakare här på freeride så ska ni kolla in Drycken SAV...
träffade Peter Mosten men rätta mig nu om jag har fel men grundaren till sav. Sav är ett mousserande vin baserat på björksav som odlas (eller tappas) runt om storsjön, men igentligen får det inte heta VIN derför att grunden till drycken inte är druvor men man har dock inte kunnat komma på ett namn som man kan döpa det till så tillsvidare sår det hete typ vin :P

smaken är UNIK säger jag bara men dock är priset på flaskan runt 330kr ...dyrt ja jag vet men värt att köpa för att testa på ngt speciellt och nytt eller som en present eller ngt liknande...
men förstår inte bolaget resonemang till vinet, starkvin när %halten är bara på 12.5 samt att den kvalliviseras som FRUKTVINER...kan ngn förklara det till mig så lilla jag kommer att förstå ^^

men HeLium går du ngn högskola som tex grytthyttan eller ume unevers?!
Jag har testat Sav, onekligen speciellt, men en riktigt rolig affärsidé. Peronligen tror jag inte att det kommer nå en bred internationell marknad, men jag hoppas givetvis att jag har fel på den punkten. Det är alltid roligt med lokala coh udda produkter (jag vill minnas att Blaxta gård har ett sparris(!)vin) Sånt säljer väldigt bra till turister, både svenska och utländska...

Angående bolaget och deras kategorisering: Wolverin - Du svarar lite på din fråga själv -det fpr inte heta vin eftersom det inte per definition gjort av druvor. Definitionen "vin" är reglerat i EU som en fermenterad dryck gjord på nyligen plockade vindruvor (det finns givetvis undantag - Amarone är ett av dem, druvorna är inte nyligen plockade eftersom de torkas som rusin i ca 100dagar innan de pressas)

Hursomhelst eftersom definitionen lyder så, så följer Systembolaget den principiella delningen. Bolaget har då kategoriserat detta på två sätt:

Viner över 15% är "starkviner", portvin, sherry, Mauray etc (något trubbigt eftersom det finns "äkta" viner tex amarone och australiensiska viner som kan dra iväg över 15%).
Det andra kategorin är Fruktviner: de är viner antingen uteslutande eller delvis gjorda på andra frukter, knölar, sparris, sav eller vad det nu kan vara.

Jag förstår varför de blandas ihop eftersom butikernas inredningssystem på Bolaget tilllåter Starkviner coh Fruktviner stå nära eller till coh med blandat. Den korrekta benämningen på Sav, enligt systembolaget, är således Fruktvin.

Wolverin - Nej, inget avdera. :-)
Jag har en lång bakgrund inom restaurangbranschen, jag har arbetat i fem år på systembolaget som Provningshandledare och internutbildare på butiker. Idag arbetar jag väldigt lite aktivt med detta, stort tyvärr, men jag hålller på med lite provningar coh sånt när jag blir tillfrågad...

Jag är idag pol mag med inriktning på organisation och kvalitetsutveckling inom offentlig sektor och blivit en äkta kontorsråtta... XD

Vin Vin Vin
har inget att säga emot där helium... roligt med lite kuniga i området :D
nej tyvär slutar väl alla som en kontorsråtta någon gång i livet :)

men själv kan man väl lägga in wermuth i denna kattegori eller vad tycker ni andra?! vad tycker ni om det?

Tillbaka
Topp