Nojlas sa:
Hasse sa:
Nojlas sa:
Champagne är egentligen inte en dryck, champagne är ett distrikt. Distriktet är dock känt för sitt mousserande vin. Du kan alltså teoretiskt sett köpa en vanlig flaska rödtjut som är en äkta champagne.
Men när det kommer till mousserande viner rekommenderar jag Crémant de Bourgogne - Perle de Vigne (7688)
Personlig favorit, om man som jag och Churchill gillar den torr och kall. (och helst gratis...) 89 spänn. Får fyra solar av mig :P
När det kommer till billiga studentviner med skruvkork vill jag slå ett slag för "hidden rock". (12174) Till skillnad från "chill out" är det här inte bara drickbart, det smakar helt ok!
Dessa studenter!!!!!
Champange är en dryck. Kommer aldrig kunna dricka ett rödvin som heter Champange

Iofs sà är cava/mousserade samma sak sà när pà distriktet. Allt som kallas Champange kommer fràn detta distriktet
Nu skall jag àka ner till Italien och dricka lite gott Amarone. Eller sà stannar jag i Tiscino. Màste kanske pröva de lokala vinerna först. är ju närmare oxà
//H
JA, champagne är en dryck. Min amatörmässiga uppfattning är dock att med ordet "champagne" åsyftas distriktet främst. Är inte vinexpert, men finns det inte en del bra roséviner från champagnedistriktet, (eller är dessa mousserande roséviner?)
Å andra sidan ritar frapparna om kartorna så att champagnedistriktet blir större, och därmed kan de skriva champagne på fler flaskor (=mer stålar). Fransmän är m.a.o. inte att lita på...
Krrilleeee: Jag har en åsikt om allt och har svårt att låta bli att skriva.
Champange heter hela distriktet i Frankrike, det är korrekt, ungefär som Småland i Sverige. Dock får inte Champange produceras i hela distriktet, utan enbart i tydligt bestämda områden, den sk appellationen. Dessa appellationer är ett reglemente som avgör bla vilka områden, vilka druvor, tillverkningssätt, antalet kilo druvor per hektar och en rad andra faktorer. Det är tack vare detta och liknande styrningssätt som vinområden i den gamla vinvärlden har kunnat behålla en starkt knuten tradition och därmed också den specifika nyanseringen av vinet från det speciella området. Ofta finns det en egen rangordning inom området, från toppklass till enkla bordsviner.
Bordeaux tillexempel har sin egna övergripande appellation, men inom den finns det en rad mindre appellationer som är styrt på ett eget område. Därför har afgystahlnees fel i att säga att det är samma producent eftersom båda vinerna är ett bordeauxslott. Det finns en jäkla massa registrerade chateauer, maisons och domains som har rätt att tillverka vin i Bordeaux, (jag vill minnas att jag har hört en siffra på ca 30 000st). Däremot har afgystahlnees rätt i att vinet är tillverkat i Bordeaux på två angenäma och SVINDYRA slott.
Det gäller alltså att hålla sär begreppen område och appellation.
Vad det gäller appellationen Champanges expansion med 41 nya områden är inte uteslutande för att Frassarna vill tjäna stålars på en kraftigt ökande marknad. Det är en uppgradering på området som borde ha gjorts för länge sedan. De områden som ingår i appellationen idag beslutades nångång på 1920-talet eller däromkring och då fanns det en rad områden som helt enkelt tackade nej och ville satsa på sitt jordbruk. Idag kan de få chansen att restaurera den här, retrospektivt, enorma blundern. I pengar räknat så avger ett vinfält tillhörande appellationen Champange faktor 30 eller mer i förhållande till ett spannmålsområde. De områden som nu skall införlivas i appellationen har samma eller mycket lika odlingsförhållanden som de redna nu existerande. Det är dock nog inte en felaktig analys att säga att det inom de närmsta 10åren kommer att komma ganska mycket nya "billiga" Champanger.
Rosé: ett vin som alla älskade att hata bara för några år sedan, idag är trenden i Sverige ett faktum.
Ett rosévin är, med mycket få undantag, gjort på blå druvor. Man får, med ett undantag, ALDRIG blanda ett vitt och ett rött vin, undantaget heter förstås: roséchampange. Det går att tillverka rosé på vitt vin, men då pressas druvorna så hårt att ett enzym löser ut och färgar vinet svagt rosa. I normalfallet får rosévin sin färg av skalen från de blå druvorna som man låter ligga i en kort skalmaceration mellan 12-24 timmar. Det hade allstå inte blivit ett rosé om man bara pressat de blå druvorna, druvmusten från en blå druva är lika genomskinlig och klar som musten från en grön druva.
Rosévin är i allra högsta grad en färskvara, den skall drickas sommaren efter skörd. Det finns några som tål lite lagring på flaska men de allra flesta skall drickas utan lång lagring. Personligen föredrar jag roséer från Languedoc-Roussillon, Provence (där finns världens enda forskningsinstitut för rosévin, samt friska roséer från Österrike.
Hasse sa:
Exakt sà Noljas. De har ett odefinerbart omràde som är "champange". Se sà odlas det inte för den delen nàgra röda druvor där som är gjorda för rödvin. Jordmànen är inte den bästa för rödvin. Bättre för vitvin helt enkelt
//H
Jo, det odlas visst blå druvor avsedda för röda viner i området champagne, de har benämningen "Champagnoise". Tänk på att Bourgonge ligger granne med Champagne och de odlar, likt Champagne, Pinot Noir som anses vara den lilla aristokraten bland all druvor: svårodlad och svår att göra vin på, men när det väl lyckas blir det världens bästa viner om det får lagras några år.
Vad det gäller jordmånen så är det en god grund att odla blå druvor på. Beviset ligger väl framför allt i att en champange får endast bestå av tre olika druvor, Pinot Noir, Pinot meunier ohc Chardonnay. De två första är blå druvor. Kalkberget som Champagne ligger på gör att rötterna måste söka sig långt nedåt i jorden (plantan får kämpa vilket anses ge bättre viner), dessutom så för vattnet i berget med sig mineraler som ger vinet ytterligare dimension...
Så är det med det... på återseende...