Vinkel och lutning på pjäxan?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 179310
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 179310

Guest
Noterade att mina pjäxor har stöd för att ändra vinkeln på pjäxan och på lutningen. Läser att vinkeln på pjäxan kan kompensera för t.ex. om man är kobent, principen verkar vara att benet ska sitta centrerat i pjäxan och inte luta mer mot höger- eller vänstersida i pjäxan. Lutningen på pjäxan ( i mitt fall 13, 15 eller 17 grader) ska kunna hjälpa en att trycka ner knäna beroende på hur rörlig man är.

Bör man ta sig tid och få dessa delar justerade av någon professionell eller är det försumbart? Kan man göra det även om innersulan har bakats en gång? Känns dumt att inte använda funktioner man betalat för?

Vilkeln i sidled brukar göras genom att man vrider runt brickan på fästpunkten mellan över och underdel. Dra ett sträck på brickan och pjäxan med en penna så du kan hitta tillbaka till standardläget, sedan är det bara att testa olika inställningar. Om du inte har något problem så är det dock troligt att du inte behöver ändra något.

Noterade att mina pjäxor har stöd för att ändra vinkeln på pjäxan och på lutningen. Läser att vinkeln på pjäxan kan kompensera för t.ex. om man är kobent, principen verkar vara att benet ska sitta centrerat i pjäxan och inte luta mer mot höger- eller vänstersida i pjäxan. Lutningen på pjäxan ( i mitt fall 13, 15 eller 17 grader) ska kunna hjälpa en att trycka ner knäna beroende på hur rörlig man är.

Bör man ta sig tid och få dessa delar justerade av någon professionell eller är det försumbart? Kan man göra det även om innersulan har bakats en gång? Känns dumt att inte använda funktioner man betalat för?
Justering av skaftet är till för att när du står i skidstans skall skidan vara plan. Detta för att kanterna ytter eller inner inte skall hugga. Hoppa i laggen känn efter om du behöver vika in eller ut knäet för arr stå neutralt. Justera därefter.

Jag som jobbar med detta rör extremt sällan på varken canting eller pjäxans rampvinkel(max 2 kunder/säsong) elitåkare däremot nästan alla skor, men det finns betydligt mer att göra på dessa skor förvisso. Jag skulle aldrig röra en cantingskruv utan att ha en riktig formgjuten sula i. Detta just var att foten måste vara stabil i pjäxan innan man kan börja mixtra.
Skulle enkelt kunna säga att: känner du inget konstigt så rör inget, hobbylösningar när man inte vet vad man gör/får ut av det skulle jag ej rekommendera. Gå isåfall till en nischad butik som har koll & kolla.

Jag som jobbar med detta rör extremt sällan på varken canting eller pjäxans rampvinkel(max 2 kunder/säsong) elitåkare däremot nästan alla skor, men det finns betydligt mer att göra på dessa skor förvisso. Jag skulle aldrig röra en cantingskruv utan att ha en riktig formgjuten sula i. Detta just var att foten måste vara stabil i pjäxan innan man kan börja mixtra.
Skulle enkelt kunna säga att: känner du inget konstigt så rör inget, hobbylösningar när man inte vet vad man gör/får ut av det skulle jag ej rekommendera. Gå isåfall till en nischad butik som har koll & kolla.
Jag är rätt kobent och mina knän går inte över mittdelen av min fot. Läste någonstans att knäna ska gå rakt över och om det inte gör det så kan canting kompensera för det.
Sedan angående forward lean, här har jag bara tänkt att det kanske hjälper en att inte vara så jäkla baktung.
Givet att det stämmer på mig, tror du att en verkstad kan lösa det eller är det strunt samma ändå?

Det är inte så enkelt med forward lean. För mycket forward lean kan putta rumpan bakåt och det blir baktungt och jobbigt igen. Det beror mycket på din anatomi och rörlighet, åkstil, pjäxans ramp och deltan i bindningarna. Du måste bara experimentera vad som känns bäst. Ta en skidlektion och skidläraren kan kolla att du hamnar någorlunda rätt position

OBS: Det finns inget standardiserat sätt att mäta forward lean och det går inte att jämföra 1:1 sifforna mellan tillverkarna.

Det är inte så enkelt med forward lean. För mycket forward lean kan putta rumpan bakåt och det blir baktungt och jobbigt igen. Det beror mycket på din anatomi och rörlighet, åkstil, pjäxans ramp och deltan i bindningarna. Du måste bara experimentera vad som känns bäst. Ta en skidlektion och skidläraren kan kolla att du hamnar någorlunda rätt position

OBS: Det finns inget standardiserat sätt att mäta forward lean och det går inte att jämföra 1:1 sifforna mellan tillverkarna.
Håller helt med, dessutom är det kul med lektioner :D

TailGunnar sa:

Håller med TailGunnar.

Balansen fram/ bak över skidorna påverkas av lutningen på skaftet. Med skaftet för långt fram tenderar i alla fall jag att hamna i bakvikt som jag har svårare att komma ur. Kroppen strävar efter ett jämnvikts läge och hamnar knän längre fram åker rumpan längre bak.

Min balans över skidorna framåt -bakåt har blivit bättre genom att jag står mera upprätt, och har tagit bort spoilers mellan skaft och innersko. Jag upplever det också att jag snabbare och lättare ändrar belastningen genom svängen med mindre vinkel på skaftet. dvs ingång tå/framfot och utgång häl. Vad som beror på skaftets lutning och det faktum att jag försöker åka med mindre vinkel i knäled ska jag låta vara osagt.

Ett tips kan vara att fokusera på skaftets lutning och vad det gör med balansen i olika lutningar. Blir resultatet i brant terräng ofta okontrollerad bakvikt kan det i många fall vara läge att prova en mera upprätt stans.

Det som funkar för en person behöver ju såklart inte passa en annan, allt kommer ner till teknik, erfarenhet, typ av skidåkning m.m.

Snödjup

Tillbaka
Topp