Vinkel på bindningarna?

Jakbob

Medlem
Vinkel på bindningarna?
Jag är nybörjare inom ämnet och undrar vilken vinkel man bör ha på bindningarna? Var ser man vilka grader det är? Jag kör goofy (fast det spelar väl ingen roll) hur rekomenderar ni att jag ska ha bindningarna?
Brädan har ju 8 hål på båda sidor, vilka rekomenderar ni att man sätter bindningarna i?

Vinkel på bindningarna?
När du åkt ett tag kommer du själv känna vad som är bäst, men så länge;
om du bakmonterar bindningarna får du ju bättre flyt i puder, ska du åka fakie(baklänges) är det bra att montera bindningarna centrerat i brädans längsled. om du monterar dem brett isär är det lättare att styra brädan när du sladdar runt i svängarna och du får bättre balans, men du får inte lika bra tryck i skärande svängar.
Vad gäller vinklarna är det lättare att åka med raka vinklar (90¤ mot brädans kant), men det finns risk att skorna sticker utanför kanten så du får "toedrag" när du lutar dig inåt i svängarna, ställ in 5-10¤ mer vinkel på högerfoten(framfoten).

Detta är mina personliga erfarenheter och inget vetenskapligt bevisat!

Vinkel på bindningarna?
Hej Jakob,

Stance och vinklar, det finns mycket åsikter om det.

Titta in på http://www.cs.uu.nl/~daan/snow/stance.html så kommer du lära dej lite mer och få bra rekommendationer.

Lite av mina erfarenheter:
Vinklar: Jag började med ganska vinklade bindningar (typ +25/+12) men efter ett tag och utveckling/förändring av min åkning åker jag med Duckstans (+12/-12). Jag tyckte det var enklare att börja med framvinklade bindningar än vinklar närmare 0 grader men det är olika.

Stance (avståndet mellan centrum på bindningar) och offstance/setback (avståndet mellan centrum av de båda bindningarna och centrum av brädan).

Stance: Jag har 53cm stance (jag är 187). Som exempel har en del brädor en "standard stance", exvis Burton har markerad stance på sina brädor och de Burtonbrädor jag tidigare åkt med är den markerade stancen vanligtvis 50,5 cm Men kolla länken ovan så får du mer guidning om vad du kan börja med.
Setback: En hel del brädor har en standard setback (det kan stå på brädan, på medföljande lapp/klisterlapp eller på deras hemsida). De brädor jag har åkt på ligger på 2,5cm och jag brukar följa det (har flyttat längre bak vid några fall när det varit rejält med lössnö och relativt flackt). En del freestylebrädor har 0 setback (centrerad).

Kolla upp länken ovan, mät upp och testmontera. Varje gång jag skaffar ny bräda är det lika kul att mäta upp och se till att bindningarna hämnar "i rätt hål", nu vet jag vad jag trivs med, men i början var det lite osäkert.

Det sätt de mäter Setback (offset) på länken borde nog vara "offset=(a-b)/2" istället för "offset=a-b".

Välommen in i gänget!

-Hans

Vinkel på bindningarna?
hans: åker du duckstance för att alla andra gör det lr??

Kan du motivera varför det är bättre?? dina ligament i knäna tar mera stryk när man har negativ vinkel på bakfoten. det kan ju va en fördel om man åker mkt switch, men du åker väl inte 50% av tiden i backen switch heller??

du kör med duckstance eftersom att du har utvecklats???

Vinkel på bindningarna?
Jakob att köra 0 0 måste ju kännas helt fel för typ 90% eftersom dom flesta är lite utåtfotade naturligt

Steam bra länk

Supercharger: vart har du hört att man skulle slita mer på bena för att man kör duck, låter väldigt konstigt.
behöver ju inte köra switch för att man kör duck men det underlättar dock lite duck kan man ha för att det känns naturligt och att balansen känns bättre med båda fötterna lite utåt.

själv kör jag stor vinkel på fram foten ca20-27 grader och bak har ja haft mellan ca -5 - 5 inte mycket skillnad förutom att ju mer + på bak ju mer + ville ja ha fram annars kändes det fel

Vinkel på bindningarna?
ja fötterna har en naturlig vinkel utåt och förmodligen FRAMÅT, men när man åker bräda så vrider man ju kroppen ifrån knät om man har duckstance vilket inte är en naturlig vinkel för knät..

ställ dig hemma på golvet i duckstance och rotera överkroppen och kolla vad som händer med bakfoten och jämför med framfoten..känns inte riktigt naturligt för mig..

Har bara hört talas som EN proffsåkare som hade en bra anledning till duckstance och det var att han har skadat sin fot vilket gör det omöjligt för han att åka med annan vinkel än duckstance.här har du en länk..

http://www.transworldsnowboarding.com/snow/buyers_guide/article/0,13009,385335,00.html

Vinkel på bindningarna?
Hej igen,

Supercharger: Bra att du kommenterade duckstancen. Du vill att jag förtydligar lite om mina egna erfarenheter och det gör jag så gärna.

Jakob: jag skulle nog rekommendera att åka med positiva vinklar på bindningarna, hur mycket får du känna efter (kanske +21till+24/+9till+15). När du får känsla för åkningen kan du känna efter om du vill göra förändringar, men många har olika åsikter här.

Supercharger: I början av 90-talet åkte jag enbart med forward stance med vriden/framåtroterad kropp med en åkstil som mest påminner om alpin stil (testade med +15/+3 eller något sådant, men tyckte det var lättare med +24/+15. I mitten av 90-talet började jag förändra tekniken genom att ha kroppen mer parallellt (genom inspiration av ett par franska snowboardguider som tyckte att jag hade en lite "lustig stil"). Dessa grabbar hade duckstance, jag ville dock inte ha det men försökte lära mej att ha kroppen mer parallellt och minska på vinklarna. Senare del av 90-talet testade jag på att ha negativt på bakbindning. I slutet av 90-talet blev blev det den definitiva ändringen till duckstance efter att influenser av en instruktör i Kanada. På senare år har jag hört att folk nämner just det där med knät, jag är vaksam på det, men har ännu inte märkt av något. Dock så försöker jag att åka så parallellt med kroppen som möjligt utan att vrida fram kroppen (det blir lite så ändå), och står hyfsat duck med knäna. Min duckstance kom sakta fram efter att jag ville åka mer parallellt, ändra svängtekniken och ha bättre vertikal rörelseförmåga.

Detta är min utveckling och det har bla lett till duckstance, rätt eller fel, det är så jag kör och trivs med nu. Men ditt inlägg har faktiskt gjort mej sugen att testa +/+ vinklar igen.

Ride on brother,
- Hans

Vinkel på bindningarna?
tjena hans.

nu låter det lite mer vettigt än nå "ghetto wannabe" som kör med negativt bara för att proffsen kör så, för mig känns det som att det exploderade med negativa vinklar efter att man hörde att peter line körde med det för ca 4-5 år sedan.

känner många som ställde om direkt utan att blinka till negativa vinklar på bindningarna, men men that´s life..

må kung bore vara snäll mot oss i år..

mvh/daniel

Vinkel på bindningarna?
Prova dig fram till den stance som passar dig. Ett starttips kan ju vara att köpa en av snowboardtidningarnas köpguider, i dem finns ofta info om proffsen, deras skostrl, längd etc och vilken stance, vinklar, setback osv som de kör på. Det kan kanske ge ett hmm om hur du ska sätta dina bindningar.

Själv kör jag på +15 fram, -3 bak, 52 cm stance (Ja är 1,72 lång) Tycker man får bättre kontroll i luften om man står lite bredare...

Haré

Vinkel på bindningarna?
Tja igen har funderat lite men ja tror ja står väldigt parralelt när ja åker
har märkt tex när ja åker bygellift håller ja alltid i liften med höger hand (är goofy) och itne vänster som alla mina kompisar gör....
ska tänka på hur ja åker hade + på båda bindnignarna i vintras gick bra de med switch var inga problem för det men aj var tvungen att ha fram foten väldigt mycke vinklat för ja är nog ganska mycke utåtfotad.
dock är det en fördel när man ska sparka sig över platta transport sträckor utan att behöva vrida knöt 90grader..:)

Vinkel på bindningarna?
säger bara mer vinkel åt folket. Kör +28/+14 förstår inte hur folk kan köra duckstancen, det förstör ju hela känslan när man åker..! kan inte förstå hur man kan lägga upp den på kant med duckstancen... men men ska man inte åka utan hoppa så är det kanske en annan sak.

men om du kollar så kan du ju se vilkan som inte kör duckstancen, å det är dom gamla rävarna som Craig Kelly och Terje Haakonsen. Kanske säger det nått.!!

men va du än gör så börja inte men duckstancen, mycket svårare att få kontroll på brädan då.

FÖRENIGEN MER VINKEL ÅT FOLKET!!

Vinkel på bindningarna?
Jag skulle tro att Craig Kellys himmel är fylld av så mycket puder att det sprutar ur hans öron. Men något duckstance lär han inte ha.

Vinkel på bindningarna?
Jo Jakob, så här kan du göra. Gå till gymmet, plocka fram en skivstång, och kör lite benböj. Försök att prova dig fram till vilket avstånd och vilken vinkel du ska ha på fötterna, för att få bäst balans. Gå sedan hem och ställ dig på snowboarden, och försök at hitta samma vinkel/avstånd som på gymmet. Sedan kan du variera mellan att centrera eller bakåtställa beroende på underlag.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp