Hej Jakob,
Stance och vinklar, det finns mycket åsikter om det.
Titta in på
http://www.cs.uu.nl/~daan/snow/stance.html så kommer du lära dej lite mer och få bra rekommendationer.
Lite av mina erfarenheter:
Vinklar: Jag började med ganska vinklade bindningar (typ +25/+12) men efter ett tag och utveckling/förändring av min åkning åker jag med Duckstans (+12/-12). Jag tyckte det var enklare att börja med framvinklade bindningar än vinklar närmare 0 grader men det är olika.
Stance (avståndet mellan centrum på bindningar) och offstance/setback (avståndet mellan centrum av de båda bindningarna och centrum av brädan).
Stance: Jag har 53cm stance (jag är 187). Som exempel har en del brädor en "standard stance", exvis Burton har markerad stance på sina brädor och de Burtonbrädor jag tidigare åkt med är den markerade stancen vanligtvis 50,5 cm Men kolla länken ovan så får du mer guidning om vad du kan börja med.
Setback: En hel del brädor har en standard setback (det kan stå på brädan, på medföljande lapp/klisterlapp eller på deras hemsida). De brädor jag har åkt på ligger på 2,5cm och jag brukar följa det (har flyttat längre bak vid några fall när det varit rejält med lössnö och relativt flackt). En del freestylebrädor har 0 setback (centrerad).
Kolla upp länken ovan, mät upp och testmontera. Varje gång jag skaffar ny bräda är det lika kul att mäta upp och se till att bindningarna hämnar "i rätt hål", nu vet jag vad jag trivs med, men i början var det lite osäkert.
Det sätt de mäter Setback (offset) på länken borde nog vara "offset=(a-b)/2" istället för "offset=a-b".
Välommen in i gänget!
-Hans