Vinkel på bindningarna?

Jakbob

Medlem
Vinkel på bindningarna?
Jag har köpt mig en Type A Jim Moran Dragon 160, ett par Drake F50 bindningar och ett par Vans Mantra boots. Jag funderar nu lite på hur jag ska köra i vinklar.
Igår testade jag att sätta in framfoten på ca 14 grader och bakfoten har jag på typ 5 grader eller nått. (båda är alltså vinklade lite framåt, men framfoten är lite mer vinklad) Är det en bra vinkel? Jag hade ingen koll på min gamla brädor o vet inte vad jag hade för vinklar, men när jag stod på brädan kändes det helt okej..

Någon som kan rekomendera någon vinkel kanske?

Bakom bootsen har jag ett litet lufthål, mellan kappan och bootsen alltså, om jag drar fram fästet på kappan så att kappan ändrar vinkel lite, blir det mindre lufthål då?

(det låter inte som en bra beskrivning men jag hoppas att någon fattar vad jag menar)

Vinkel på bindningarna?
vinkeln på bindningarna är individuellt och det varierar mkt från person till person vad man tycker känns bra att åka på. Därför kan man inte rekommendera någon vinkel eller bredd.
Om du tyckte att det kändes bra, så är det antagligen det. Men du måste nog åka på den för att känna riktigt. Testa nya vinklar och bredd på standsen och prova dig fram till bästa möjliga.

jag har ganska brett och lite duckfoot, mina stands är ca 8 där fram och ca minus 4 där bak.

det där med lufthål fattade jag inte vad du menade. Det borde du nog kunna klura ut själv =P

Vinkel på bindningarna?
det är bara att experimentera med vinklarna, du hittar nog "dina" vinklar med tiden...

men du har nog en bra början iaf...

mvh/daniel

Vinkel på bindningarna?
för att bekräfta att vinklarna är individuella så kör jag med 30º fram och 14º på bak benet jag tycker det funkar bra för mig, men och andra sidan så sitter jag inte i hofpipen utan holler till i pisten och utanför den för det mesta.

Vinkel på bindningarna?
En grejj jag har tänkt på är att om bakfoten är för mycket vinklad så kan man tappa kraft på bakfoten. Så är det iaf för mig. Jag måste ha ungefär 2:1 på fram och bak. Testade att köra på 30,15 och det fungerade skitbra när man skulle åka fort. Men att ha dom på ca 15,7 gör att man lättare kan spinna m.m.

Testa vad du tror, åk några åk (så som du brukar), känn efter och åk sedan till en mejsel och ändra om du känner att du vill ändra. SÅ brukar jag göra. Eftersom jag rätt ofta byter stil och ställer om bindningarna rätt så ofta...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp